De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meervoudige intelligentie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meervoudige intelligentie"— Transcript van de presentatie:

1 Meervoudige intelligentie
Wat verstaan we er onder ? Welke intelligenties zijn er ? Hoe kunnen wij er in ons dagelijks onderwijs gebruik van maken ? Wat gaan we specifiek doen ?

2 Gardner en Meervoudige Intelligentie
1. De Meervoudige Intelligentie theorie is in 1983 geïntroduceerd door de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner. 2. Intelligentie betekent volgens Gardner: de bekwaamheid om te leren, om problemen op te lossen. 3. Dit kan volgens hem op verschillende (dus meervoudige) manieren. Dit betekent dat je op sommige manieren meer intelligent bent dan op andere. Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner

3 Een leerkracht aan het woord
Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner

4 De 8 verschillende soorten.
Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Existentieel - het vermogen om je eigen positie te bepalen ten aanzien van existentiële kenmerken van het menselijk bestaan, zoals de dood en de zin van het leven. Wie is Gardner

5 1.Wiskudig-logische intelligentie

6 2.Visueel-ruimtelijke intelligentie

7 3. Natuurgerichte intelligentie

8 4. Intrapersoonlijke intelligentie

9 5. Taalkundige intelligentie

10 6. Lichamelijk - motorische intelligentie

11 7. Interpersoonlijke intelligentie

12 8. Muzikaal-ritmische intelligentie

13 MI Test voor kinderen

14 Meervoudige Intelligentie ..
Wat kunnen we er mee in onze dagelijkse praktijk van lesgeven met de leerlingen ? Ideeën uitwisselen

15 Wat gaan we specifiek doen ?
Op welke dag en welke tijd en wanneer ( jaarrooster) ? Een sessie van hoeveel keer? Leerlingen vanaf welke groep? Workshops en welke? Hoe tekenen leerlingen in? Welke rol aan ouders hierbij krijgen ?


Download ppt "Meervoudige intelligentie"

Verwante presentaties


Ads door Google