Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana Driessen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn
3
Agenda 1.Kennismaking 2.Hoe ziet jouw ideale portfolio er nu uit? 3.Hoe gebruik je het portfolio zinvol in de opleiding? 4.Aan de slag met het Programma van Eisen (PvE)! 5.Hoe komt je van wens, naar ontwerp, naar realisatie? 6.Afsluiting
5
Hoe ziet jouw ideale portfolio eruit?
6
Hoe ervaar je het werken met het e-portfolio nu? Herziening e-portfolio, nu is het moment Gebruik frustratie voor ideeën!
7
Overzicht eigen voortgang in één oogopslag zichtbaar …... Overzicht voortgang van mijn aios in één oogopslag zichtbaar …..
8
Zinvol gebruik van het portfolio Wat moet, volgens het kaderbesluit? Op welke momenten in het opleidingsproces helpt het portfolio? Wat helpt? – Volgen: EPA’s, bekwaamheid/supervisieniveaus en verplichte opleidingsonderdelen – Toetsen: digitaal toetsen, gericht beoordelen en feedback geven – Bekwaamverklaren: dashboard voor de opleidingsgroep
9
Zinvol gebruik van het portfolio Wat moet, volgens het kaderbesluit? Portfolio kent als verplichte onderdelen: a.het individueel opleidingsplan; b.documentatie van minimaal de verplichte toetsingen van de competenties: KPB, CAT, kennistoets en toetsen die eventueel in het specifieke besluit verplicht zijn gesteld; c.verslagen van de voortgangsgesprekken en beoordelingsgesprekken; d.een registratie van de door de aios uitgevoerde verplichte opleidingsactiviteiten; e.een of meer overdrachtsdocumenten. Voor de meeste onderdelen geldt dat de vorm en inhoud daarvan is vrijgelaten.
10
Zinvol gebruik van het portfolio Op welke momenten in het opleidingsproces helpt het portfolio?
12
Procesplaat Piet invoegen
13
Zinvol gebruik van het portfolio Wat moet, volgens het kaderbesluit? Op welke momenten in het opleidingsproces helpt het portfolio? Wat helpt? – Volgen: EPA’s, bekwaamheid/supervisieniveaus en verplichte opleidingsonderdelen – Toetsen: digitaal toetsen, gericht beoordelen en feedback geven – Bekwaamverklaren: dashboard voor de opleidingsgroep
14
Zinvol gebruik van het portfolio Volgen: EPA’s, bekwaamheid/supervisieniveaus en verplichte opleidingsonderdelen
15
Zinvol gebruik van het portfolio Volgen: EPA’s, bekwaamheid/supervisieniveaus en verplichte opleidingsonderdelen
16
Zinvol gebruik van het portfolio Toetsen: digitaal toetsen, gericht beoordelen en feedback geven
17
Zinvol gebruik van het portfolio Bekwaamverklaren: dashboard voor de opleidingsgroep
18
Zinvol gebruik van het portfolio Bekwaamverklaren: dashboard voor de opleidingsgroep
19
Aan de slag Formuleer je eigen ’programma van eisen’ (ca. 25 min.) Groepjes van 4 á 5 mensen Bespreek het opleidingsproces Wat is daarin de functie van het portfolio? Schrijf je (gebruikers)wensen op in het format PvE
20
Het proces Activiteiten Functionaliteiten
21
Wens ontwerp realisatie Twan van Lieshout Reumatoloog
22
De weg naar een e-portfolio: Ervaringen vanuit reumatologie Het nieuwe opleiden Waarom een e-portfolio? De weg naar een e-portfolio Keuze voor een aanbieder Ontwikkeling van het e-porfolio Conclusies en tips
23
Het “nieuwe” opleiden Competentiegericht Transparant Heldere opleidingsplannen Portfolio
24
Waarom een e-portfolio? Gebruikersgemak Competentie ontwikkeling inzichtelijker maken Anno 2016 Toekomstbestendig
25
De weg naar een e-portfolio Uitdagingen vooraf: Is het opleidingsplan geschikt voor vertaling naar digitaal portfolio? Beschouwend vak: weinig normatieve eisen Geen onderwijskundigen Geen ICT deskundigen
26
Keuze voor een aanbieder Vraagstukken: Wat zijn onze specifieke eisen? Hoe kiezen we een aanbieder? Wat zijn de verschillen tussen de aanbieders? Hoe vertalen we de papieren situatie adequaat naar digitaal? Wat zijn de kosten?
27
Keuze voor een aanbieder Opleidingsplan aanpassen (consilium) Informeren bij andere verenigingen Begeleiding keuzetraject (project RIO) Programma van eisen
28
Keuze voor een aanbieder Bekende aanbieders vs. onbekende partijen Verschillen en overeenkomsten Hoe ziet het product eruit bij andere verenigingen? Hoe verloopt contact? Meedenken of uitvoeren van wensen? Balans kritisch meedenken vs. werken vanuit huidige situatie
29
Keuze voor een aanbieder Beoordelen o.b.v. reactie op programma van eisen en voordracht Shortlist van 2 aanbieders Demo/testversie Goedkeuring consilium en bestuur Definitieve keuze
30
Ontwikkelen van het e-portfolio Opleidingsplan, papieren portfolio en programma van eisen als basis Draaiboek opstellen met aanbieder Terugkoppeling met consilium en bestuur (draagvlak) Implementatietraject
31
Ontwikkelen van het e-portfolio Implementatietraject: Technisch in orde? Voorbereiden AIOS en opleiders op de komst van e-portfolio Testen in de praktijk (pilot) Presentatie aan vereniging Landelijke start
32
Ontwikkelen van het e-portfolio Huidige uitdagingen: Balans vinken/klikken vs. vrije tekst CanMeds vs. EPA’s Verbeteren opleidingsplan: E-portfolio is geen eindpunt
33
Conclusies en tips Vraag hulp bij keuze aanbieder en keuzetraject Balans voors en tegens zal per specialisme anders liggen Ontwikkeling van e-portfolio legt zwakke punten opleidingsplan bloot Het e-portfolio is geen eindpunt Zorg voor implementatieplan en draagvlak
34
U bent aan zet
35
Maak een procesplaat van jouw opleidingsproces Start een werkgroep en deel ideeën en inzichten Maak een programma van eisen Bespreek dit met je huidige of eventuele nieuwe partner Deel je kennis, via de Federatie, met collega specialisten
36
Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.