Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijmen Martens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Tijd voor écht onderzoek!!! Robert Vermeiren, hoogleraar (forensische) kinder- en jeugdpsychiatrie Curium-LUMC/ VUMC AW Gezin aan Zet / Risicojeugd @robertvermeiren Blogs Kenniscentrum KJP
2
Wie weet wat echt onderzoek is?
3
RCT? Benchmarken, Routine outcome onderzoek en instelligen afdelingen vergelijken?
4
Cochrane medicatie bij ADHD
5
Het goede nieuws Medicatie werkt!!!
6
Het slechte nieuws BIAS BIAS BIAS
7
Bias -Random toewijzen aan groepen -Toewijzing verborgen houden -Blinderen van deelnemers en personeel -Blinderen van meten uitkomstmaat -Incomplete uitkomst data -Selectief raporteren -Studie door partij met belangen (industrie)
8
BIAS BIAS BIAS -Random toewijzen aan groepen -Allocation concealment -Blinderen van deelnemers en personeel -Blinderen van meten uitkomstmaat -Incomplete uitkomst data -Selectief raporteren -Studie door partij met belangen (industrie)
9
Als een RCT met medicatie al niet kan!! Ritalin
10
Als een RCT met medicatie al niet kan!! Selection Randomization Ritalin Placebo
11
Kunnen we bv systeemtherapie dan wel onderzoeken? Selection Randomization
12
Als zoveel haken en ogen zitten aan RCTs, welk onderzoek kan dan wel wat opleveren?
13
Wat nu??????
14
Zelfs als er wel RCTs zijn….. -voorbeeld: psychotrauma -effectiviteit van trauma-focused CBT én EMDR vastgesteld in RCTs -prachtig mooi, klaar is kees
15
Jeugdzorg in context…. -voorbeeld: Jeugdzorg+ -50-80% meisjes psychotrauma klachten -eerste onderzoek naar effectiviteit TF-CBT en EMDR: nauwelijks aanmeldingen, hoge drop-out……??????????????
16
Jeugdzorg in context…. -meisjes niet gemotiveerd, geen ziekteinzicht -behandelaren beducht: meisjes klaar voor therapie? -directie weinig tijd voor implementatie
17
Jeugdzorg in context…. -oplossing: ontwikkeling stabilisatie training om meisjes in Jeugdzorg+ te motiveren voor traumabehandeling
19
En dan… -Pilot-onderzoek Stapstenen: -Hoge drop-out…………. -Doorontwikkeling op basis van kwantitatieve data en kwalitatieve interviews: -Training ingekort, taal en illustraties aangepast…………..en………………..
20
En dan… -pilot aangepast protocol: NUL drop-out! -Meer inzicht in eigen problemen en meer behandelbereidheid -Bij behandelaren meer vertrouwen in haalbaarheid en nut Stapstenen en traumatherapie -Op directie niveau meer motivatie voor implementatiestrategie
21
Onderzoek doen is….. -vallen en opstaan -rekening houden met context -lerende organisatie neerzetten -hoop bieden voor clienten én medewerkers -creatieve onderzoeksdesigns ontwikkelen -samen denken én doen
22
Oh ja, ik ben… Arne Popma afdelingshoofd Vumc kinder- en jeugdpsychiatrie, kinder- en jeugdpsychiater bij de Bascule in Amsterdam, hoogleraar Forensische Psychiatrie Leiden.
23
Is dit echt onderzoek?
24
Onderzoek doen voordat je onderzoek kan doen en….kom je met een RCT eigenlijk wel genoeg te weten?
25
Pilot Gezinsgericht werken -Groepsleiders: verschil in enthousiasme -Ouders: ook binnen één leefgroep verschillen in betrokkenheid -Jongeren: houding soms bepalend voor al of niet betrokken raken van ouders -Kwalitatief onderzoek (onderdeel van promotieonderzoek I. Simons)
26
Respondenten kwalitatief onderzoek -35 groepsleiders -14 Gezinsgericht werken -21 Controle -20 ouders (14 interviews) -7 Gezinsgericht werken -7 Controle -11 jongeren -7 Gezinsgericht werken -4 Controle
27
Wat zeggen ouders? -Hoe willen ouders betrokken worden: Meeweten, meepraten, meedoen, meebeslissen -Hoe verhouden wensen van ouders zich tot de praktijk? -Waardoor wordt betrokkenheid beïnvloed?
28
Wat zeggen jongeren? -Ouders betrekken is belangrijk -Jongeren hebben behoefte aan (meer) contact -Maar er is ook weerstand, bijvoorbeeld: -Schaamte, angst -Ouders beschermen -Leeftijd, zelfstandigheid
29
Zo geeft onderzoek input voor ontwikkeling……. en kun je pas in tweede instantie onderzoek doen naar effecten En……
30
Kwalitatief onderzoek is een zeer waardevolle toevoeging aan onderzoek naar interventies! Want zo kom je daadwerkelijk te weten wat de doelgroep vindt en ervaart
31
ik ben trouwens Eva Mulder Programmaleider Academische Werkplaats Forensische Zorg voor Jeugd & Risicojeugd
32
Is dit echt onderzoek?
33
Alliantie Alliantie versterkende interventie tijdens dagbehandeling Sympt Alliantie Sympt Alliantie Sympt Alliantie Sympt Audri Lamers, 2016
34
1.5 4.5 7.5 13.5 16.5 Meetmomenten Maanden Alliantie -perspectiefouder Interventiegroep (n=22) Controlegroep (n=24) Audri Lamers, 2016 Verloop alliantie ouder-team interventiegroep tov andere groepen 17 16 15 14
35
Alliantie Alliantie versterking gaat symptoomvermidnering vooraf Sympt Alliantie Sympt Alliantie Sympt Alliantie Sympt Audri Lamers, 2016
36
Is dit echt onderzoek?
37
Wat is écht onderzoek?
38
Het zorgvuldig in gespannen opmerkzaamheid gadeslaan
39
Alle systematische dataverzameling … Gerandomiseerd Observationeel Kwantitatief Kwalitatief …
40
Wat we willen aantonen, Bij wie Bepaalt welk type onderzoek we kiezen …
41
Het continuüm van het échte onderzoek Interne validiteit Externe validiteit Kwalitatief Kwantitatief De interventie doet het Gerandomiseerd Geselecteerd Kleine groepen Inzicht effect interventie Verandering in de praktijk Observationeel - cohort Iedereen Grote groepen Inzicht belang moderatoren
42
De uitdaging OKT JGT FLT SWT JT WJG WIJ
43
De uitdaging Hoe tonen we aan of en hoe transformatie werkt? Vandaag kunnen we input geven aan de DG en hopen dat ze ZonMw (nog) een mooi programma laat opmaken Langetermijn agenda inhoudelijk maar ook met oog voor designs
44
We kijken uit naar een levendige discussie straks Eva Mulder, programmaleider AW Forensische Zorg Jeugd en Risicojeugd; Arne Popma, afdelingshoofd kinderpsychiatrie VUMC-de Bascule; Erik Jongman, hoofd forensische polikliniek de Bascule; Robert Vermeiren, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie Curium-LUMC`: AW Samen voor Jeugd – Gezin aan Zet
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.