Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLucas Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
2
Even voorstellen….. Patrick van Schaik Docent Bewegingsonderwijs Calvijn College Goes (2000 - ….) Teamleider Havo Calvijn College Goes (2008 – 2015) Projectleider Onderzoekatelier Calvijn College Goes (2013 - ….) Msc Onderwijskunde Universiteit Utrecht (2011 – 2016) Docent-promovendus ‘Kennisbenutting VO’ UvA (2015 - ….)
3
Onderzoek ‘Kennisbenutting in het VO’ wat wordt er onder kennisbenutting wordt verstaan; welke verklaringen er zijn voor het geringe gebruik van wetenschappelijke kennis door docenten; inzichten in bevorderende en belemmerende factoren die ervaren worden door docenten in kennisbenutting en kennisdeling.
4
Inventarisatie: “Wie…..” … participeert in (een vorm van) kennisdeling met directe collega’s? … participeert in (een vorm van) kennisdeling met indirecte collega’s? … maakt (regelmatig)gebruik van kennis uit wetenschappelijk onderwijskundig onderzoek? … doet zelf (wetenschappelijk) praktijkonderzoek naar vakgerelateerde vragen? … doet dat samen met collega’s? … doet dat in samenwerking met of onder begeleiding van ervaren onderzoekers? … wordt er gefacilteerd (door de school) om bovenstaande te doen?
5
Promoveren in 5 minuten…. 1.Wat versta je onder ‘Kennisbenutting’ 2.Waarom maken we beperkt gebruik van wetenschappelijk kennis? 3.Wat werkt belemmerend in het benutten van wetenschappelijke kennis door docenten? 4.Wat zijn voorwaarden voor het benutten van wetenschappelijk kennis door docenten? 5.En kennisdeling?
6
Samen onderzoeken? Onderzoek in de school = grijs gebied – wat is onderzoek? Onderzoekende en lerende school Professionele leergemeenschap -Samen leren en ontwikkelen door docenten -> vakontwikkelgroepen -Gebruik maken van interne en externe data tbv leren van docenten en leerlingen -Gebruik maken van interne en externe kennis door docenten tbv leren van docenten en leerlingen -Samen onderzoeken door docenten -> onderzoekatelier
7
Professionele leergemeenschap Een schoolorganisatie waarbij docenten optimale ruimte hebben om het onderwijs vorm te kunnen geven en te werken aan hun eigen professionele ontwikkeling; Ze gebruiken deze professionele ruimte ter verbetering van het leerproces en de resultaten van leerlingen; Docenten doen dat zowel als individu als in gezamenlijkheid; De schoolleider heeft een rol om dit proces te ondersteunen en te stimuleren. Schenke, W., Sligte, H., Emmelot, Y., Buisman, M., Admiraal, W., Meirink, J., &, Smit, B. (2015). Scan School als Professionele Leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
8
Professionele leergemeenschap Een schoolorganisatie waarbij docenten optimale ruimte hebben om het onderwijs vorm te kunnen geven en te werken aan hun eigen professionele ontwikkeling; Ze gebruiken deze professionele ruimte ter verbetering van het leerproces en de resultaten van leerlingen; Docenten doen dat zowel als individu als in gezamenlijkheid; De schoolleider heeft een rol om dit proces te ondersteunen en te stimuleren. Schenke, W., Sligte, H., Emmelot, Y., Buisman, M., Admiraal, W., Meirink, J., &, Smit, B. (2015). Scan School als Professionele Leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
9
‘Kennisbenutting door docenten in het VO’ docenten onderzoekers
10
‘Kennisbenutting door docenten in het VO’ docenten onderzoekers vakontwikkelgroepen
11
‘Kennisbenutting door docenten in het VO’ docenten onderzoekers onderzoekatelier vakontwikkelgroepen
12
‘Kennisbenutting door docenten in het VO’ docenten onderzoekers onderzoekatelier vakontwikkelgroepen
13
Kloof tussen theorie en praktijk: oorzaken Scheiding tussen onderzoekgemeenschappen en onderwijsgemeenschappen Verschillende agenda’s en verwachtingen; onderzoek vs prof. ontwikkeling Opvattingen van docenten over relevantie van onderwijskundig onderzoek Gebrek aan onderzoeksvaardigheden bij docenten Tijdsdruk Gebrek aan erkenning over en weer Politieke en financiële instabiliteit Beperkte bereikbaarheid, bruikbaarheid en betouwbaarheid
14
Kloof tussen praktijk en theorie: gevolgen Beperkte communicatie door scheiding van gemeenschappen Veel lesgeven gebaseerd op praktische kennis, en ervaring uit eigen praktijk Expliciete kennis blijft veelal onbenut Vragen onderzoekers sluiten niet aan op wat er speelt Ontwikkeling docenten veelal gebaseerd op ‘tacit knowledge’ en ervaring Beperkt professionele ontwikkeling Onderwijskunde als toegepaste wetenschap?
15
Kloof tussen praktijk en theorie: oplossingen overbruggen van de kloof door………..
16
Kloof tussen praktijk en theorie: oplossingen overbruggen van de kloof door……….. Masterprogramma’s Kennisnetwerken Docent Ontwikkel Teams (DOT) Academische Opleidingscholen (AOS) Workshops, seminars, symposia Zelf onderzoek doen (docent-onderzoekers) Leren onderwijskundig onderzoek te gebruiken Toegankelijkheid wetenschappelijke publicaties Andere vragen stellen Toegankelijk schrijven Aandacht voor praktische toepassing ….. Docenten Onderzoekers
17
‘disconnection’ tussen praktijk en theorie
18
Connection - Samenwerking - Partnerships
19
Samen onderzoeken ….. in drietallen 1.Hoe zie je samen onderzoeken in je school voor je? 2.Wat vind je belangrijke voorwaarden om samen onderzoek te kunnen doen? 3.Welke belemmeringen moeten daarvoor worden weggenomen? 4.Welke veranderingen moeten er dan plaatsvinden op het niveau van: a.Onderzoekers b.Docenten c.Schoolleiding 5.Welke vraag, opmerking of tip wil je meegeven aan de andere workshopdeelnemers of mij?
20
Onderzoekatelier Calvijn – ICLON
21
Samenstelling: projectleider, thema-expert(s), 2 docent- onderzoekers, onderzoeker ICLON Ingebed in samen-leercultuur in de school: In dienst van vakontwikkelgroepen ‘research-experts’ - ruimte voor verdieping Onderzoeksthema: integraal taalgericht vakonderwijs in bovenbouw h/v 8 docenten, 4 vakken
22
Onderzoekatelier Calvijn - ICLON FaciliteringKoppeling schoolplan FrequentieBetrokkenheid schoolleiding IN de schoolDocenten breed inzetten Publiceren/delen resultaten
23
Onderzoekatelier; opbrengsten Bijdrage aan onderzoekende cultuur in de school Betrokkenheid docenten bij onderzoek Professionalisering docenten Vergroting externe gerichtheid Durf te proberen – loslaten vaste patronen? Onderzoek naar eigen praktijk Kennisbenutting (intern/extern)
24
Onderzoekatelier; knelpunten ‘Waan van de dag’ ‘Contact’ met docententeam – zichtbaarheid Facilitering; incidenteel vs. structureel gelden Structurele verbinding aan kennisinstituut (ICLON) Sustainability?
25
Samen onderzoeken Onderzoekatelier; start van partnership?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.