Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulius de Veen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009
2
Programma overzicht Inleiding Proeftuin “Veilige haven” Entreegroepen Proeftuin “Steven” Struggelingen/vragen
3
DaCapo College Unit Begeleiding en Ondersteuning Locatie Eysenhegge VMBO + LWOO ( alle leerwegen) Aantal leerlingen: 209 Leerlingen met diagnose ASS: 48 Leerlingen met diagnose ASS binnen entreegroepen: 31 Leerlingen met diagnose ASS binnen reguliere groepen: 17
4
Praktijk van alledag Een andere leef- en leeromgeving Lesuur - 50 minuten Minder gestructureerde situaties Onverwacht lesuitval Dagelijkse lesroosterwijzigingen Buitenschoolse activiteiten Pubers en hun gedrag
5
Wat er aan vooraf ging Geen passend onderwijsaanbod Als gevolg hiervan ontstonden diverse problemen De gedragsproblemen van leerlingen met ASS namen in aard en frequentie toe
6
Plagerijen,pesterijen, Mentoren – extra belast Voortijdig schoolverlaten
7
visie Recht op goed onderwijs Specifieke beperkingen Ontwikkelingskansen Aanpassing van de omgeving Integratie
8
Geschiedenis van de Entreegroep(en) Visieontwikkeling en projectplan voorjaar 2007 Schooljaar 2007-2008 Schooljaar 2008-2009 Schooljaar 2009-2010
9
Entreegroep(en) Grote structuurbehoefte 1 vast lokaal 1 vaste docent Beperkt aantal vakdocenten 1 vaste orthopedagoge 1 vaste ambulant begeleider Klaslokaal in de ‘periferie’ Vaste (aparte)pauzeplaats Voorkoming van lesuitval
10
Aangepaste leeromgeving De Entreegroepen worden gekenmerkt door: Structuur in tijd Structuur in ruimte Structuur in activiteiten
11
Doelgroep Diagnose ASS VMBO-diploma De leerlingen beschikken over voldoende cognitieve mogelijkheden Leerachterstanden Algemene leervoorwaarden Communicatieve vaardigheden
12
Proeftuin Eysenhegge – SG Trevianum Samenwerking VMBO – HAVO/VWO Binnen de entreegroep is 1 leerling met ASS geplaatst die passend onderwijs krijgt aangeboden op HAVO-niveau Vormgeving Trevianum boekenpakket/docentenmateriaal
13
Toetsen en toetsing Schoolse competenties en sociale competenties Regelmatig overleg op proces- en inhoudelijk niveau Doel
14
Struggelingen Welke uitstroomcriteria voor leerlingen uit entreegroepen kunnen gehanteerd worden bij bepaling van het moment dat leerlingen kunnen schakelen naar reguliere groepen? Mogelijkheden/onmogelijkheden/problemen (school – bestuur – ouders – Rec IV) Wat is de rol van ambulante begeleiding in specifieke entreegroepen?
15
Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.