Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLennert Thys Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
1
2
Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2
3
Inleiding programmalijn macrodoelmatigheid Stappen Vormen van afstemming met praktijkvoorbeelden Governance aspecten van samenwerking 3
4
Programmalijn macrodoelmatigheid uitvoeren Vraaggerichte ondersteuning portfoliomanagement alle CvB’s mbo-instellingen Vraagstukken omtrent: ◦ Portfolio analyse: welke opleidingen biedt je aan (arbeidsmarkt relevantie, kwaliteit, kosten/baten, instroom, demografie) ◦ Samenwerkingsvraagstukken: afstemming regionaal aanbod, samenwerking mbo-mbo en vmbo-mbo-hbo 4
5
1. Intentie2. Strategie3. Plan4. Ontwerp5. Invoering 5
6
Heeft samenwerking meerwaarde? - betere kwaliteit onderwijs? - beter bedienen vraag vanuit bedrijfsleven? - toegankelijker onderwijs voor leerling/student? - kostenefficiënter (doelmatig) Vertrouwen ‘Verkenning’ Draagvlak docenten 6 Intentie Interne analyse Visie instelling Externe analyse
7
Van intentie naar concreet voornemen - doel - resultaten - haalbaarheid (o.a. financieel, medezeggenschap) - organisatie (proces) ‘Houtskoolschets’ voor bespreking met in- en externe betrokkenen 7 Alternatief 3 Alternatief 2 Alternatief 1 Voornemen
8
Van voornemen naar plan - doel - resultaten - haalbaarheid (o.a. financieel) - organisatie (proces) 8 Voornemen Afstemming Plan
9
In de praktijk komen vele initiatieven tot afstemming voor. Globaal in te delen naar: A. Analyseren B. Informeren C. Afbakenen D. Samenwerken 9 InformerenSamenwerkenAnalyserenAfbakenen
10
Kennismaking Gezamenlijke analyse van interactie tussen scholen Gezamenlijk opereren naar externe partners, bijvoorbeeld provincie, regio, gemeente. (m.n. economisch beleid) Initiatief bij scholen of bij externe partij Succesvol(le doorontwikkeling) indien: - Gezamenlijke (vertrouwens)basis gelegd is - Meerwaarde samenwerking voor scholen, leerling/student en/of bedrijfsleven bepaald kan worden - Agenda voor (bilaterale) uitwerking is afgesproken 10
11
Gestructureerd platform voor: - elkaar tijdig informeren over ontwikkelingen in aanbod opleidingen, o.a. starten opleidingen; - gesprekspartner voor overheden (provincies, regiogemeenten e.d.) en hun economische (subsidie)programma’s; - denktank: gezamenlijk ontwikkelen van zaken die ieder afzonderlijk toepast Succesvol indien: - Voorkómen van desinvesteringen (eigen middelen en/of subsidies) - Gestructureerd afstemmen van (nieuwe) werkwijze(n) 11
12
(Meestal) bilaterale acties om grenzen tussen betrokken instellingen (op onderdelen) opnieuw af te bakenen. Profilering aanbod opleidingen en spelregels over beëindigen en starten van opleidingen e.d. Onderlinge verdeling van taken die betrokkenen vervolgens zelfstandig kunnen uitvoeren. Succesvol indien: - Evidente doelmatigheidswinst t.b.v. kwaliteit, behoud toegankelijkheid, e.d. 12
13
Gezamenlijk investeren door instellingen om met name arbeidsmarktrelevantie en kwaliteit aanbod te versterken Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor (dagelijkse) aansturing Ingewikkelde compliance Succesvol indien: - Er aanbod gerealiseerd is dat door niemand van betrokkenen apart gerealiseerd kan worden - Er goede (financiële) afspraken worden gemaakt - ‘backoffice’ succesvol georganiseerd wordt 13
14
Besturing is maatwerk Komt veel bij kijken: - verantwoordelijkheid bevoegd(e) gezag(en) - positie en bevoegdheden docenten - positie studenten 14 besturingmanagementuitvoeringUitvoeringmanagementuitvoering omgeving
15
(vervolg) - Medezeggenschap personeel en studenten - Medezeggenschap/betrokkenheid ouders - Afstemming met externe stakeholders - Kwaliteit onderwijs/examinering en toezicht - Gegevenslevering en verslaglegging - en andere aspecten Let op ‘transactiekosten’! 15
16
Langjarig ‘project’: - hou het ‘op de agenda’ (concurrentie met andere, nieuwe prioriteiten) - organiseer ‘lerend vermogen’ (o.a. vanwege personele veranderingen en kwaliteit) 16 plandocheckact
17
Als u van tevoren geweten had wat u te wachten stond, was u dan aan de samenwerking begonnen? 17
18
Wat is in de huidige fase van uw traject de grootste succesfactor? En wat de grootste valkuil? Hoe gaat u daarmee om? 18
19
Contactgegevens: Cees-Jan van Overveld Mobiel: 06-20937823 E-mail: c.j.vanoverveld@berenschot.nlc.j.vanoverveld@berenschot.nl Susanne de Zwart Mobiel: 06-55364794 E-mail: s.dezwart@berenschot.nls.dezwart@berenschot.nl 19
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.