De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal."— Transcript van de presentatie:

1 WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal

2 Programma 13.30 - 14.00Welkomstwoord Presentatie: Lean werken met een kwaliteitssysteem 14.00 - 14.45Presentatie: Een certificaat en Lean werken, dat bijt elkaar toch niet? Kees Ahaus (Directeur TNO Management Consultants; Voorzitter Centraal College van Deskundigen in de Zorg HKZ) 14.45 - 15.00Pauze 15.00 - 15.45Presentatie: Regie op locatie Pieter de Kroon (Bestuurder Vanboeijen) 15.45 - 16.30Worldcafé 16.30 - 17.00Afsluiting en borrel

3 TNO Management Consultants  Wij werken aan succesvolle organisaties. Wij inspireren door verbinding & betrokkenheid en werken vanuit marktspecifieke kennis, deskundigheid en innovatie.  Wij werken vanuit de volgende thema’s: 1.Transparant Sturen 2.Waarderend Leiderschap 3.Auditen en Onderzoeken 4.Lean Werken! 5.Excelleren in klantgerichtheid  Wij zijn zusterorganisatie van het CBO en werken op zorggebied samen met Vilans, CC zorgadviseurs en Dock 4

4 Waarom Lean werken met een kwaliteitssysteem? De vijf Lean stappen: 1.Ken de wens van de klant en zijn perceptie van waarde 2.Identificeer de waarde stroom en elimineer verspillingen 3.Creëer flow in het proces 4.Creëer pull voor de klant 5.Streef perfectie na door continue verbetering Bron: Lean Thinking by Womack and Jones

5 Ontwikkeling van verbeteren Stap 0: Werken zonder een KMS Stap 1: Processen beschrijven ter inrichting van het KMS Stap 2: Werken met het gecertificeerde KMS Stap 3: Werken met KMS is integraal onderdeel van het werk Ad hoc verbeteren Starten met gestructureerd verbeteren Veelal reactief verbeteren op basis van directiebeoordeling en registraties Oogmerk: Behoud certificaat Continu verbeteren door het jaar heen van de beschreven processen Lean Stap 4: werken op basis van het KMS Continu verbeteren zit in het DNA. Proactief verbeteren met de klant als uitgangspunt Ontwikkellijn C

6 Waar gaat het om bij Lean werken? Hoogste kwaliteit Laagste kosten Kortste levertijd Elimineer Verspillingen -Geld -Tijd

7 Aangrijpingspunten tot verbeteren Flow IrritatieVariatieVerspillingRisicoVerstoringMoeilijk

8 3 Verbeteraanpakken op basis van Lean werken Lean werken Productive Series Zorgpaden ROL Op weg naar perfectie

9 Productive series Productive ward Productive mental ward Productive Care

10 Aanpak op de werkvloer Stel een verbeterteam samen en verzamel informatie Breng de huidige situatie in kaart Trek verbeter- conclusies Beschrijf gewenste proces en maak een plan Probeer uit en stel zo nodig bij Stel vast, evalueer en monitor

11 Inrichting van zorgpaden

12 De inrichting van zorgpaden

13 Regie Op Locatie (ROL)

14 Maar altijd: Lean Werken! is ‘hard en zacht’ tegelijk Actietechnieken Gedrag

15 Voorbeelden van Lean Werken! 1.Meer tijd voor patiënten/cliënten 2.Meer doen met dezelfde mensen door efficiencyverbetering 3.Meer tijd voor een effectieve behandeling 4.Verloop personeel minimaliseren 5.Werken conform planning, bijv. roosteren van personeel 6.Doorlooptijd intake & diagnostiek terugdringen 7.Minimaliseren van wachtlijsten 8.Terugdringen van no-shows 9.Verbeteren telefonische bereikbaarheid

16 Onze diensten TNO Management Consultants biedt trainingen en organisatie- begeleiding aan op gebied van:  Lean Management  Lean Auditen  Lean Leiderschap  Lean Six Sigma  Productive Ward  Productive Care  Regie Op Locatie (ROL) met Lean  Zorgpaden  Procesmanagement Voor meer informatie zie: www.tno-managementconsultants.nl/themas/Lean-werken www.tno-managementconsultants.nl/themas/Lean-werken

17 Worldcafé

18 Stellingen Worldcafé  Lean is ‘medewerker aan het stuur’: Wat betekent dat in de praktijk voor de manager?  Lean verbeteren werkt alleen als de medewerkers zelf de vruchten kunnen plukken van hun verbeteracties  Lean vraagt om draagvlak. Creëert resultaat draagvlak of creëert draagvlak resultaat?

19 Opdracht Worldcafé  Kies een stelling/vraag  Laat u inspireren door uw tafelgenoten  Schrijf uw ideeën op het ‘tafelkleed’  Kom na 15 min tot één gezamenlijk beeld/ conclusie (op bierviltje)


Download ppt "WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal."

Verwante presentaties


Ads door Google