Download de presentatie
GepubliceerdMatthias Emiel Bosman Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
De zeven deugden van communicatie
Zeven goede gewoontes Leeuwendaal DLO | © Leeuwendaal |
2
De zeven deugden van communicatie
Model is van Anouck. Moet worden aangepast: OEN in het midden Voice-over: Dit zijn ze, de zeven deugden van communicatie in een paar pakkende afkortingen die je niet snel meer zult vergeten. Zeven facetten van ‘briljante’ gesprekken.
3
Deugden …? Aristoteles heeft er zijn leven aan gewijd en wereldberoemde kunstenaars hebben er hun beste krachten aan gegeven. Deugden. Eigenschappen en goede gewoontes die het samen leven aangenaam en zinvol maken. Aristoteles heeft er zijn leven aan gewijd en wereldberoemde kunstenaars hebben er hun beste krachten aan gegeven. Deugden. Eigenschappen en goede gewoontes die het samen leven aangenaam en zinvol maken. Rafael: De kardinale deugden, Stanza della segnatura, Vaticaans museum Rome
4
Waarom (LINK NAAR FILMPJE)
Een goede communicatie is allerminst vanzelfsprekend Herken je: Het gevoel dat je langs elkaar heen praat. Dat je niet echt gehoord wordt Gevoel dat je niet begrepen wordt Dat je idee hebt dat er veel gesproken maar weinig geluisterd wordt Dat je gesprek niets opgeleverd heeft? Filmfragment bijv. (Matthijs van Nieuwkerk en Peter r de Vries) Of: (Peter R de Vries en Sven Kockelman Of: (Herman Finkers) Voice-over: Een goede communicatie is allerminst vanzelfsprekend Herken je: Het gevoel dat je langs elkaar heen praat. Dat je niet echt gehoord wordt Gevoel dat je niet begrepen wordt Dat je idee hebt dat er veel gesproken maar weinig geluisterd wordt Dat je gesprek niets opgeleverd heeft?
5
Wil je niet liever…… Écht contact maken De ander in zijn waarde laten
Respect tonen en gerespecteerd worden Goed luisteren en gehoord worden Erbij horen én onszelf kunnen blijven Objectief zijn én betrokken Voice-over Écht contact maken De ander in zijn waarde laten Respect tonen en gerespecteerd worden Goed luisteren en gehoord worden Erbij horen én onszelf kunnen blijven Objectief zijn én betrokken Uit ervaring weten we allemaal dat dat geen gemakkelijke opgave is. “Wat de moeite waard is, kost moeite” zei Nietzsche. Gelukkig zijn er zeven deugden, zeven voornemens die je helpen een echt gesprek te voeren.
6
Waarom (LINK NAAR FILMPJE)
Een goed communicator is vooral een goed luisteraar Herken je: Het gevoel dat je langs elkaar heen praat. Dat je niet echt gehoord wordt Gevoel dat je niet begrepen wordt Dat je idee hebt dat er veel gesproken maar weinig geluisterd wordt Dat je gesprek niets opgeleverd heeft?
7
Wil je niet liever…… Écht contact maken en elkaar echt begrijpen
De ander in zijn waarde laten Respect tonen en gerespecteerd worden Goed luisteren en gehoord worden Uit ervaring weten we allemaal dat dat geen gemakkelijke opgave is. “Wat de moeite waard is, kost moeite” zei Nietzsche. Gelukkig zijn er zeven deugden, zeven voornemens die je helpen een echt gesprek te voeren.
8
Hoe werkt het?
9
Deugd 1: OEN – Open, Eerlijk en Nieuwsgierig
Deze eerste deugd wijst op een basis attitude, vandaar dat deze deugd centraal staat. Stel je op als een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Luister naïef en probeer niet slim te zijn. Je luistert écht naar de ander De OEN wil weten hoe het met de ander is, wat hem of haar bezighoudt. Stel daarom onbevangen al je vragen Idee: doorklik naar filmpje taarten van Abel jan 13 of Hello Goodbye met Joris Linssen
10
Deugd 2: LSD – Luisteren, Samenvatten Doorvragen
LSD is de kern van gesprekstechniek Luisteren, Samenvatten Doorvragen: Luister en laat zien dat je luistert met non-verbale signalen; oogcontact, hummen en knikken; Vat regelmatig samen, hiermee laat je merken dat je luistert en je checkt of je de ander begrijpt; Eindig je samenvatting met een vraagteken B.v. “Is dat wat je bedoelt?? Voor de ander is je samenvatting een ontvangstbevestiging. Vraag door met de intentie dat je precies wil weten wat de ander bedoelt. Als je niet duidelijk is wat de ander bedoelt, vraag dan door. Idee Zomergasten aflevering??? Kijken in de ziel (Voetbal trainers)
11
Deugd 3: Open vragen stellen
Open vragen hebben als voordeel dat De ander alle ruimte krijgt om zijn eigen antwoord te formuleren De ander zich daardoor serieus genomen weet Het antwoord meer en betrouwbaarder informatie oplevert dan een gesloten vraag Jijzelf minder hard hoeft te werken in een gesprek Op een gesloten vraag zijn maar twee, korte antwoorden mogelijk: ja en nee. Een gesloten vraag start met een werkwoord; zo herken je ze. B.v. “Lust je vis?” Open vragen beginnen met de vraagwoorden: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Waarmee, Welke en Hoe. Pas wel op: de waarom vraag kan als een aanval of verwijt overkomen Idee :Anamnese bij dokter
12
Deugd 4: KDHD – de kracht van stiltes
KDHD, Kop Dicht en Hou ‘m Dicht, Laat bewust stilte(s) vallen in je gesprek. Mensen gaan spontaan praten na een KDHD, zeker als je de stilte zes seconden laat duren. De door jou gecreëerde stilte geeft gelegenheid tot reflectie en na te denken. Het beste moment voor KDHD is dan ook na een door jezelf gestelde OPEN vraag Fragment ??
13
Deugd 5: NIVEA Ondersteunend aan KDHD is NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander Onderdruk de verleiding om de stilte te vullen. Zogenaamde hulp door middel van aanvullen, invullen helpt de ander niet. Gun de ander zijn of haar eigen antwoord zonder jouw invulling, suggesties etc. Laat liever de ander toelichten wat hij bedoelt en nodig hem daartoe uit met een open of door vraag. Wat bedoel je daarmee? Wat wil dat zeggen? Wat betekent dat voor jou? Het effect is dat de ander zich werkelijk gehoord voelt en zich uitgenodigd voelt te zeggen hoe híj het ziet. Zo neem je de ander serieus! Fragment Maarten van Rossem
14
Deugd 6: OMA – Laat OMA thuis!
Als je in de verkennende, beeldvormende fase van een gesprek bent, laat OMA thuis! Jouw eigen Oordelen, Meningen en Aannames doen (nog) niet ter zake. Je eigen gedachten over wat jij ergens van vindt belemmeren je luistervaardigheid. Idee Maarten van Rossum
15
Deugd 7: Feedback geven en ontvangen
Effectieve communicatie is tweezijdig! Feedback maakt communicatie tweezijdig. Communicatie is een continu proces van actie en reactie. Zonder feedback gaat dat niet. Met feedback laat je de ander weten dat je hem begrepen hebt. Dat kan door de al genoemde samenvattingen of door te laten weten hoe de boodschap van de ander overkomt. Vraag ook feedback om te checken of de ander jou begrepen heeft! Feedback stuurt miscommunicatie bij. Tips en informatie over feedback gericht op het bijsturen van het gedrag van de ander is te vinden bij het onderwerp feedback Verwijzen naar aparte module feedback!
16
Meer weten? Verwijzen naar boektitels, filmfragmenten, websites of te uploaden syllabi
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.