Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoanna Thys Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid
2
Issues: Kwesties in de publieke opinie Ontwikkelen zich in fasen Diverse actoren en belangengroepen Lange levensduur Percepties Onderhevig aan debat Beslecht als meerderheidsstandpunt
3
Issuesmanagement: waarom ? ‘License to operate’ Draagvlak voor beleid Reputatie Crisispreventie Maatschappelijke steun Consumenten vertrouwen Gewenste wetgeving Beslechting van standpunten Vroegtijdige dialoog
4
Fases in publieke opinievorming I Informeel © Issues Management Institute, Amsterdam
5
Informele netwerken
6
I II Informeel formeel © Issues Management Institute, Amsterdam
7
Formele netwerken
8
Belangengroeperingen
9
Fasenmodel publieke opinie IIIIII Informeelformeelmedia © Issues Management Institute, Amsterdam
11
Fasenmodel publieke opinie IIIIIIIV Informeelformeelmediapolitiek © Issues Management Institute, Amsterdam
12
Politieke besluitvorming
13
Politiek
14
Fasenmodel publieke opinie IIIIIIIV Informeel formeelmediapolitiek V overheid ® Issues Management Institute, Amsterdam
15
Overheid en wetgeving
16
… via politiek weer naar burger
17
Issues om op aan te haken: de tijd is rijp Duurzaamheid Dierenwelzijn Milieu, ammoniak &c Fijn stof Obesitas SMAAK Gezond product voor een gezonde prijs
18
Dank voor uw aandacht, we gaan in debat Eliane Schoonman, Issues Management Institute, Amsterdam
19
Issuegrid (1,3) Issue 4 oranje (2,3) Issue 7 rood (3,3) Issue 9 rood Dimensie Y: aandacht in de samenleving (1,2) Issue 2 groen (2,2) Issue 6 oranje (3,2) Issue 8 rood (1,1) Issue 1 groen (2,1) Issue 3 oranje (3,1) Issue 5 oranje Dimensie X: impact op de organisatie
20
voorspellen Samen- leving (-1,3)oranjerood (-1,2)groenoranjerood (-1,1)groen oranje (1,-1)(2,-1)(3,-1) Organi- satie
21
proactief ingrijpen Kritische grens bepalen Consequenties voor de organisatie Welk communicatiebeleid of stakeholdermanagement Mediaaandacht bepalen Tussenstop voor politieke aandacht (ondersteuning PA-functie)
22
Stappenplan 1: Monitoring/scanning 2: Identificatie 3: Prioritering (issue ranking matrix) 4: Analyse (interne/externe stakeholders) 5: Strategische besluitvorming 6: Implementatie (issue positioning paper)
23
Voorwaarden succesvol issuesmanagement Vroege identificatie van potentiële issues en stakeholders Eigendom van geïdentificeerde issues in de lijn Commitment van het management aan proces en uitvoering Competentie en bereidheid om intern en extern te communiceren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.