Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathijs Kuipersё Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
ALGEMEEN Verhouding leerplancomponenten conform leerplan Verhouding examens en DW Feedback en tekstrevisie Doordacht onderscheid basis-verdieping- uitbreiding Info (ook aan ouders) over leemtes in het leerproces + mogelijke bijsturing Leerplanrealisatie Gelijkgerichtheid Horizontale + verticale samenwerking aan leerlijnen Taalopdrachten in contextrijk kader aanbieden Relevante opdrachten geven met voldoende actualiteitswaarde
2
MODERNE VREEMDE TALEN Overleggen met de collega’s Frans, Engels en Duits over de invulling van de specifieke eindtermen van de pool moderne talen Uitspelen verschil met richting moderne talen (iets meer verwachten in talenrichtingen)
3
PEDAGOGIE EN DIDACTIEK Kritiek op kennisgerichte onderwijsstijl en overwegend prestatiegerichte onderwijspraktijk die resulteren in productgerichte taken en opdrachten. (=> de realisatie van vaardigheidsgerichte eindtermen wordt verschoven naar opdrachten die als product worden geëvalueerd) Activerende werkvormen Ondersteuning leerproces met leermiddelen, schrijfkaders en spreekfiches. Overzichten om examens voor te bereiden zijn handreikingen die leren leren stimuleren en niet enkel leerstofafbakeningen. Integratie van ICT Aandacht voor studiehouding, creatieve inbreng leerlingen, correct taalregister Inzetten op leren leren en leren structureren met aanschouwelijke voorstellingen Contract- en hoekenwerk
4
STRATEGIEËN Expliciet doorlopen OVUR-procedure Consequent stappen OVUR doorlopen Onderscheiden teksttypes o.b.v. tekstkenmerken, gebruik leesstrategieën en herkennen tekststructuren Kritiek op theoretische en reproductieve bevraging leesstrategieën, ordeninsgprincipes en schooltaalwoorden.
5
VAARDIGHEDEN Leerlijnen productieve en receptieve vaardigheden over de graden heen Criteria duidelijk omschrijven waaraan opdracht moet voldoen (naar leerlingen toe) Vier vaardigheden evenwichtig aangeboden Link vaardigheidsopdrachten met studierichting, interesses en leefwereld leerlingen, actualiteit Vaardigheidstraining met ontwikkeling reflectievermogen en strategische vaardigheden Variatie aan tekstsoorten en –types Meer structurerend en beoordelend niveau Integratie van de vaardigheden enerzijds, integratie van vaardigheden en taalbeschouwing anderzijds. Aandacht voor taalvaardigheidsopdracht met link naar dagelijks leven Voldoende oefenen van luister- en spreekvaardigheid tijdens les
6
TAALBESCHOUWING = wisselwerking tussen kennen en kunnen Doel: ondersteuning vaardigheden en reflectie op eigen en andermans taalgebruik Aansluiten bij concrete taaluitingen leerlingen Niet theoretisch-cognitief, wel ondersteuning ontwikkeling taalvaardigheid Integratie met vaardigheden Vaardigheden en taalbeschouwelijke kennisinhouden integreren en niet verkavelen NIET: kennisoverdracht van spelling en grammatica INDUCTIEVE aanpak (waarnemen > begrijpen > interpreteren)
7
LITERATUUR - LEESPORTFOLIO Bijdragen tot vaardigheid persoonlijke waardering en voorkeuren formuleren (brede vorming) Leesplezier blijft centraal staan Tekstervarend lezen (Theo Witte) Belang balansverslag en leesautobiografie Duidelijke criteria voor de schriftelijke opdrachten (in de leesportfolio) Beoordelingscriteria voor literaire competentie via leesplezier afstemmen op leerplandoelstellingen
8
EVALUATIE NIET: theoretisch en reproductief Gezonde verhouding taalbeschouwing – vaardigheden: kritiek op te groot aandeel taalbeschouwing In rapportering duidelijk maken of je voldoende gegevens hebt over alle onderdelen van de leerplannen. Puntenverdeling in examens Onderdelen examen verwijzen naar de drie componenten vaardigheden, literatuur, taalbeschouwing Spelling, woordenschat en grammatica in zinvolle contexten aanbieden en evalueren Verdeelsleutel kennis/vaardigheden met nadruk op vaardigheden zoals in leerplan Taalbeschouwing binnen zinvolle contexten bevragen: strategisch en reflecterend handelen beoordelen
9
EVALUATIE VAARDIGHEDEN Niet alleen productgericht Ook structurerend en het beoordelend niveau Peer- en zelfevaluatie. Duidelijke criteria voor beoordeling spreek- en schrijfvaardigheden, leesportfolio Procesmatig en geïntegreerd Transparantie in evaluatie spreken Dictee is geen schrijfvaardigheid Afspraken in vakgroep over beoordelingscriteria vaardigheden (zie voorbeeldfiches leerplan)
10
EVALUATIE ATTITUDES Evalueren van attitudes, (niet alleen mondelinge feedback tijdens de les) Geen niet-vakgebonden attitudes in de beoordeling EVALUATIE VRAAGSTELLING Eenduidige vraagstelling Foute onder ogen brengen om te laten verbeteren, werkt destabiliserend Correcte verbetering
11
LEERZORG Sticordi-maatregelen voor dyslectische leerlingen Extra ondersteuning en coaching voor leerlingen met taalachterstand Synergie met GOK voor leerlingen met taalachterstand Synergie met GOK voor de screening en de extra begeleidingsinitiatieven Aandacht voor schooltaalwoorden Leerlingen in groepjes opvangen om meer oefenkansen te creëren voor bijv. vaardigheden Mogelijkheid om leermiddelen te gebruiken bij zoekopdrachten (+ICT-ondersteuning) Extra studiebegeleiding/ remediëring Opvolging effecten van de remediëringsactiviteiten
12
VAKGROEPWERKING Gedegen en gedeelde vakkennis Navormingen volgen en nieuwe inzichten binnen de vakgroep delen Werken met portfolio’s die doorgaan over de graden heen Bijdrage vanuit vakgroep aan geïntegreerde proef Verticale leerlijn aanpakken Doen een beroep op pedagogisch begeleider Vakgroep zorgt voor concrete en gelijkgerichte afspraken over onderwijs- en evaluatiepraktijk Groep komt regelmatig samen om inzichten en ervaringen uit te wisselen Via zelfevaluatie sterktes en zwaktes in kaart brengen en kwaliteitsverbetering nastreven Navormingen volgen en nieuwe inzichten binnen de vakgroep delen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.