Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Dans van Vos Weg van Wolf
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
PAD Mindfulness en Yoga
Het leven geeft te denken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Ontwikkelingspsychologie
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Algemene Sociologie PA – B1
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Opgroeien in de stad les 3
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Workshop Identiteit?.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
PERSONAL BRANDING Stel je bent een shampoo… 10 oktober Amersfoort.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwikkelingspsychologie
Begeleiden van een zorgvrager
Begeleiden van groepsprocessen
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Beleving tijdens het sterven
H2 Een leven lang leren.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Ongelijke relaties Hoofdstuk 22 VP14 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden Les 5.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015

 Identiteit  Zelfbeeld  Wie ben je?  Totaal aan eigenschappen waardoor iemand zich onderscheidt  Hoe karakteriseer jij jezelf?

 Eigenschappen die van kinds af aan bij je horen  Lief  Opvliegend Duurzame eigenschappen (niet snel te veranderen)  Wordt beïnvloedt door omgeving

 De aangeboren manier waarop iemand reageert  Voor de geboorte al merkbaar  Baby's verschillen Motorisch actief Huilen Eten  Motivatie Waarom doet iemand iets  Temperament Hoe doet iemand iets

 Overeenkomsten  Cultuur  Normen en waarden  Opvoeding  Sociale klasse  Willen bij een groep horen  Kleding  Haardracht  Taalgebruik  Beroepen Verpleegkundigen Politie

 Gemeenschappelijke, erfelijke eigenschappen  Nederlanders  Chinezen  In de zelfde omgeving leven  Tot een bepaald volk behoren  Een bepaalde functie hebben  Zich bewust naar een bepaald voorbeeld gedragen

 Opvliegend  Rustig  Graag onder de mensen  Rust  We willen mensen graag in hokjes stoppen  Eenvoudige oordelen  Introvert type  Extravert type

 Voer de test uit

 Aanleg  Omstandigheden  Zelfbepaling

 Identiteit  Wie ben jij Persoonlijkheid, gedrag, innerlijk Uiterlijk Wat vind jij belangrijk  Zelfbeeld Hoe zie jij jezelf Hoe ervaar jij jezelf  Identiteitsproblemen

Identiteit Lichame- lijk Beroep Werk Functie Afkomst Sociale klasse Levens beschouw- ing Bezit Kennis Ervaring Opleiding Geschie- denis Waarden Normen Tradities Interesses Lidmaat schap Geslacht

 Staat niet vast  Zelfbeeld versus identiteit  Zelfbeeld versus ideale zelfbeeld  Jezelf beter leren kennen  Reflecteren Nadenken over je gedrag Effecten van gedrag Feedback op gedrag

 Welke vragen kun je jezelf stellen  Gedrag sturen  Kiezen welk gedrag in welke situatie  Stilstaan bij jezelf

 Pagina 38/39  1, 2, 3