Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Ik wens je De kracht van god.
“Een reis naar Licht”.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Waardenvol organiseren
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
In je element zijn slim samen
Hogescholen in Dialoog
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Oplossingsgericht coachen
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
Jackie Evancho To Believe. Tekst : Vertaling song.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Geloven en nu….
Lieve zoon/dochter ....
Iedereen coach naar Jef Clement.
Kansen voor Samenwerken
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Dans van Vos Weg van Wolf
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
In de leerschool van het gebed
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Persoonlijke Interesses
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Zo ga ik door.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Samenwerken Werken in Teams.
Visie & Strategie.
De Heer is mijn Herder  Intimiteit Heel persoonlijk: mijn Herder
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Anamarija Rukavina DreamDiscoverDo.  Waarom?  Onderzoek.
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Marian Koek – 25 november 2015.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Ons Teamdoel? Er voor zorgen dat ……...
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Zo ga ik door door Bep Ik ga door het leven zo goed als ik kan al weet ik echt niet overal iets van.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Uitnodiging - Door Oriah Mountain Dreamer Het kan me niet schelen hoe jij je brood verdient, ik wil weten waar je warm voor loopt en of je durft te dromen.
Een merkwaardige ondersoort van de homo sapiens, lijkt er uiterlijk veel op maar vertoont onlogisch, onvoorspelbaar en irrationeel gedrag We doen dingen.
Hoe pedagogisch handelen?
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI…………… Motivatoren die je aanzetten tot actie Behoeften die je graag wilt vervullen Bepalend voor waar jij een kick van krijgt Je prioriteitenlijstje voor leven en werk Verantwoordelijk voor de ‘lichtjes’ in je ogen als een onderwerp je raakt of boeit Waarom je dingen doet Een neutraal begrip dus nooit Goed of Fout! ©2016 1

De 6 van TSI ©2016 2

Intellectueel Primaire passie: IK WIL WETEN! Doel: Het vergaren van kennis. Het zoeken naar de objectieve, feitelijke waarheid. ©2016 3

Intellectueel Behoeften: Waarnemen, toetsen, begrijpen en systematiseren. Focus op: Ratio. Harde feiten. Onderzoek. Kick: Het oplossen van een theoretische puzzel. Ideale rol: Inhoudelijke problemen onderzoeken. Stressoren: Geen mogelijkheden om kennis te vergaren. Allergie: Subjectieve, emotionele ervaringen/meningen van anderen. ©2016 4

Zakelijk Primaire passie: VOOR WAT HOORT WAT! Doel: Mijn investeringen (tijd, geld, energie, moeite, aandacht) terug verdienen. Met rente. ©2016 5

Zakelijk Behoeften: (Terug)Verdienen, besparen, vermarkten, realiseren van concrete resultaten/targets. Focus op: Materie. Bruikbaarheid. Winst. Efficiency. Kick: Het sluiten van een win-win deal. Ideale rol: Zakelijke kansen verzilveren. Stressoren: Geen onderhandelingsruimte. Allergie: Gelijke beloning, verspilling, onrendabele investeringen. ©2016 6

Esthetisch Primaire passie: IK WIL ERVAREN EN GROEIEN! Doel: Het leven ervaren als een bron van groei, voldoening, balans, expressie en schoonheid. ©2016 7

Esthetisch Behoeften: Groeien, ontwikkelen, ondergaan, ervaren, voelen. Focus op: Schoonheid. Balans. Piekmomenten. Zelfontplooiing. Kick: In balans zijn met de omgeving (alles ‘klopt’). Ideale rol: Sfeer scheppen. Stressoren: Geen ontplooiingsruimte, omgeving die uit balans is. Allergie: Ratio, feiten, objectiviteit, alwetendheid, onbalans. ©2016 8

Sociaal Primaire passie: IK WIL ONVOORWAARDELIJK HELPEN! Doel: Het elimineren van pijn, verdriet, haat. De wereld een klein beetje beter maken. ©2016 9

Sociaal Behoeften: Helpen, ondersteunen, luisteren, oplossen, troosten. Focus op: De ander. Het ‘goede doel’. De maatschappij. Geven. Kick: Als de ander geholpen is. Ideale rol: Mensgericht ondersteunen. Stressoren: Geen tijd voor mensen. Onrecht en ongelijkheid. Allergie: Materie. Voorwaardelijkheid. Egocentrisme. ©2016 10

Individualistisch Primaire passie: IK WIL MACHT EN INVLOED! Doel: Vooruit komen in het leven teneinde invloed uit te kunnen oefenen en mij te laten gelden. ©2016 11

Individualistisch Behoeften: Winnen, excelleren, mij onderscheiden. Focus op: Strategie. Ambitie. Kansen. Status. Spanning. Kick: Het verzilveren van een unieke kans. Ideale rol: Baanbrekend, oorspronkelijk en sturend zijn. Stressoren: Geen ruimte voor ambities. Allergie: Gelijkheid, uniformiteit, weg van de minste weerstand, samen. ©2016 12

Ideëel Primaire passie: IK WIL EEN LEIDRAAD IN HET LEVEN! Doel: Het ontdekken van de belangrijkste waarden in het leven aan de hand van een wereldomvattend systeem. ©2016 13

Ideëel Behoeften: Weten, geloven, filosoferen, respecteren, uitdragen. Focus op: Principes. Normen. Het systeem. Duidelijkheid. Zo hoort het. De juiste weg. Kick: Het delen/overdragen van bepaalde waarden. Ideale rol: Een betrouwbare steunpilaar zijn. Stressoren: Te veel vrijblijvendheid, weinig ruimte voor principes. Allergie: Materie. Hier en nu. Jouw afwijkende levensfilosofie. ©2016 14

De som is meer dan het geheel der delen! ©2016

Drijfveren en percepties Drijfveren zijn neutraal, en toch hebben we allemaal een mening, vooral over de drijfveren van de ander! Onbewust waarderen we in anderen vooral de drijfveren die we zelf ook belangrijk vinden. En onbewust veroordelen we de ander soms op de drijfveer die ver van ons zelf af staat. ©2016 16

Drijfveren en percepties ‘Nerd’? ‘Graaier’? dia bevat humor ©2016

Drijfveren en percepties ‘Zwever’? ‘Softie’? dia bevat humor ©2016

Drijfveren en percepties ‘Shark’? ‘Dominee’? dia bevat humor ©2016

Drijfveren en percepties Je moet niet beginnen met elkaar te begrijpen. Je moet eindigen met elkaar te begrijpen. C. Buddingh ©2016 20