Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI…………… Motivatoren die je aanzetten tot actie Behoeften die je graag wilt vervullen Bepalend voor waar jij een kick van krijgt Je prioriteitenlijstje voor leven en werk Verantwoordelijk voor de ‘lichtjes’ in je ogen als een onderwerp je raakt of boeit Waarom je dingen doet Een neutraal begrip dus nooit Goed of Fout! ©2016 1
De 6 van TSI ©2016 2
Intellectueel Primaire passie: IK WIL WETEN! Doel: Het vergaren van kennis. Het zoeken naar de objectieve, feitelijke waarheid. ©2016 3
Intellectueel Behoeften: Waarnemen, toetsen, begrijpen en systematiseren. Focus op: Ratio. Harde feiten. Onderzoek. Kick: Het oplossen van een theoretische puzzel. Ideale rol: Inhoudelijke problemen onderzoeken. Stressoren: Geen mogelijkheden om kennis te vergaren. Allergie: Subjectieve, emotionele ervaringen/meningen van anderen. ©2016 4
Zakelijk Primaire passie: VOOR WAT HOORT WAT! Doel: Mijn investeringen (tijd, geld, energie, moeite, aandacht) terug verdienen. Met rente. ©2016 5
Zakelijk Behoeften: (Terug)Verdienen, besparen, vermarkten, realiseren van concrete resultaten/targets. Focus op: Materie. Bruikbaarheid. Winst. Efficiency. Kick: Het sluiten van een win-win deal. Ideale rol: Zakelijke kansen verzilveren. Stressoren: Geen onderhandelingsruimte. Allergie: Gelijke beloning, verspilling, onrendabele investeringen. ©2016 6
Esthetisch Primaire passie: IK WIL ERVAREN EN GROEIEN! Doel: Het leven ervaren als een bron van groei, voldoening, balans, expressie en schoonheid. ©2016 7
Esthetisch Behoeften: Groeien, ontwikkelen, ondergaan, ervaren, voelen. Focus op: Schoonheid. Balans. Piekmomenten. Zelfontplooiing. Kick: In balans zijn met de omgeving (alles ‘klopt’). Ideale rol: Sfeer scheppen. Stressoren: Geen ontplooiingsruimte, omgeving die uit balans is. Allergie: Ratio, feiten, objectiviteit, alwetendheid, onbalans. ©2016 8
Sociaal Primaire passie: IK WIL ONVOORWAARDELIJK HELPEN! Doel: Het elimineren van pijn, verdriet, haat. De wereld een klein beetje beter maken. ©2016 9
Sociaal Behoeften: Helpen, ondersteunen, luisteren, oplossen, troosten. Focus op: De ander. Het ‘goede doel’. De maatschappij. Geven. Kick: Als de ander geholpen is. Ideale rol: Mensgericht ondersteunen. Stressoren: Geen tijd voor mensen. Onrecht en ongelijkheid. Allergie: Materie. Voorwaardelijkheid. Egocentrisme. ©2016 10
Individualistisch Primaire passie: IK WIL MACHT EN INVLOED! Doel: Vooruit komen in het leven teneinde invloed uit te kunnen oefenen en mij te laten gelden. ©2016 11
Individualistisch Behoeften: Winnen, excelleren, mij onderscheiden. Focus op: Strategie. Ambitie. Kansen. Status. Spanning. Kick: Het verzilveren van een unieke kans. Ideale rol: Baanbrekend, oorspronkelijk en sturend zijn. Stressoren: Geen ruimte voor ambities. Allergie: Gelijkheid, uniformiteit, weg van de minste weerstand, samen. ©2016 12
Ideëel Primaire passie: IK WIL EEN LEIDRAAD IN HET LEVEN! Doel: Het ontdekken van de belangrijkste waarden in het leven aan de hand van een wereldomvattend systeem. ©2016 13
Ideëel Behoeften: Weten, geloven, filosoferen, respecteren, uitdragen. Focus op: Principes. Normen. Het systeem. Duidelijkheid. Zo hoort het. De juiste weg. Kick: Het delen/overdragen van bepaalde waarden. Ideale rol: Een betrouwbare steunpilaar zijn. Stressoren: Te veel vrijblijvendheid, weinig ruimte voor principes. Allergie: Materie. Hier en nu. Jouw afwijkende levensfilosofie. ©2016 14
De som is meer dan het geheel der delen! ©2016
Drijfveren en percepties Drijfveren zijn neutraal, en toch hebben we allemaal een mening, vooral over de drijfveren van de ander! Onbewust waarderen we in anderen vooral de drijfveren die we zelf ook belangrijk vinden. En onbewust veroordelen we de ander soms op de drijfveer die ver van ons zelf af staat. ©2016 16
Drijfveren en percepties ‘Nerd’? ‘Graaier’? dia bevat humor ©2016
Drijfveren en percepties ‘Zwever’? ‘Softie’? dia bevat humor ©2016
Drijfveren en percepties ‘Shark’? ‘Dominee’? dia bevat humor ©2016
Drijfveren en percepties Je moet niet beginnen met elkaar te begrijpen. Je moet eindigen met elkaar te begrijpen. C. Buddingh ©2016 20