Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Advertisements

Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
Samenspel Nieuw Vennep
Erik J.A. Scherder.
Kinderen met Spina Bifida: Hoeveel extra zorg hebben zij nodig?
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
DCD Developmental Coordination Disorder
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Neuropsychologische voorspelling van dagelijks functioneren bij
Autisme Spectrum Stoornissen
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.
Autisme Spectrum Stoornissen
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
De domeinen & Niveau bij ABB.
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
7 januari 2016 Bij rolstoelgebonden kinderen met ernstige beperkingen.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr.
CoRPS Center of Research on Psychology in Somatic diseases Chemotherapie, cognitief functioneren en kwaliteit van leven bij vrouwen met borstkanker.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Meervoudige intelligentie
Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis. Inleiding  Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  VB en het bepalen.
Onderzoekt de ontwikkeling van kinderen in de regio Utrecht.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Chemotherapie, cognitief functioneren en kwaliteit van leven bij vrouwen met borstkanker Center of Research on Psychology in Somatic diseases.
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Persoonsgerichte zorg
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Lesweek 5 Theorie gezondheidsvoorlichting Blz 211 t/m 226.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Development Coördination Disorder
Acupunctuur na een acute beroerte
Richtlijn DCD Deze dia’s zijn opgesteld in april 2019 met de meest recente informatie over de Nederlandse richtlijn voor diagnostiek en behandeling van.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele en omgevingsfactoren Gerda van der Veer, MSc Co-promotors: Dr. Marja Cantell & Dr. Suzanne Houwen Promotor: Prof. Dr. Alexander Minnaert Rijksuniversiteit Groningen Faculteit der Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Basiseenheid Orthopedagogiek

Relatie ontwikkelingsdomeinen Neurobiologisch bewijs Overlap stoornissen Bijv. de co-morbiditeit tussen DCD en taalontwikkelingsstoornis is 50% Vergelijkbare tijdsperiode van enorme ontwikkeling (0 t/m 6 jaar) Cross-sectionele studies bij kinderen in de basisschoolleeftijd Motoriek Executieve functies Taal

Onderzoeksvragen Wat is de relatie over de tijd tussen motorische vaardigheden, taalvaardigheden, en executief functioneren bij kinderen van 3 t/m 5 jaar? Hoe beïnvloeden individuele en omgevingsfactoren deze relaties? In hoeverre voorspellen motorische vaardigheden, taalvaardigheden, en executieve functies bij kinderen van 3 t/m 5 jaar het schoolsucces in de kleuterklas?

Doelgroepen Kinderen van 3;0 t/m 5;11 jaar met een risico op Developmental Coordination Disorder (DCD); met (een risico op) een specifieke taalontwikkelingsstoornis (TOS); met een risico op TOS en DCD; zonder ontwikkelingsproblemen.

Design Longitudinaal prospectief design: volgen tot de kinderen 6 jaar zijn Elke 6 maanden data verzamelen Dataverzameling van 2016 t/m 2019

Dataverzameling Assessment kind Ouder en kind Vragenlijsten ouder 3;0-3;5 3;6-3;11 4;0-4;5 4;6-4;11 5;0-5;5 5;6-5;11 Assessment kind   Motoriek Taal Executieve functies Intelligentie Ouder en kind Ouder-kind interactie Vragenlijsten ouder Executief functies Temperament Kwaliteit thuisomgeving Gedragsproblemen Soc-dem vragenlijst Soc-dem vragenlijst

Welke kinderen willen wij rekruteren via fysiotherapeuten en ergotherapeuten? Kinderen van 3;0 t/m 5;11 jaar met een risico op DCD. Dit zijn kinderen: met een score ≤16de percentiel op de Movement Assessment Battery for Children 2; deze achterstand in motorisch functioneren heeft geen neurologische verklaring, zoals cerebrale parese en autisme spectrum stoornissen; de kinderen hebben geen lichamelijke beperking; de kinderen hebben geen verstandelijke beperking; en de kinderen hebben een normale of gecorrigeerde visus en hebben een normaal gehoor.

Opbrengsten Afstemmen van diagnostiek en behandeling op jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen, zoals kinderen met DCD. Afstemmen van zorg en onderwijs op de mogelijkheden van jonge kinderen. Deelnemende professionals Eindresultaten worden bij u gepresenteerd in een workshop. Tijdens deze workshop is tevens specifieke aandacht voor motorische instrumenten, zoals de Zurich Neuromotor Assessment 3-5 (Kakebeeke, Caflisch, Chaouch, Rousson, Largo, & Jenni, 2013). Op onze website kunt u het onderzoeksproces volgen. Deze website is op dit moment in ontwikkeling. Kakebeeke, T. H., Caflisch, J., Chaouch, A., Rousson, V., Largo, R. H., & Jenni, O. G. (2013). Neuromotor development in children. Part 3: Motor performance in 3-to 5-year‐olds. Developmental Medicine & Child Neurology, 55(3), 248-256. DOI: 10.1111/dmcn.12034

Wilt u deelnemen aan dit onderzoek? DANK! Wilt u deelnemen aan dit onderzoek? Wilt u meer informatie? Contacteer ons via: Gerda van der Veer g.j.van.der.veer@rug.nl Tel. 050 363 6436