Ons Teamdoel? Er voor zorgen dat ……...

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Intuïtie Elk mens maakt gebruik van de intuïtieve communicatie. Zonder dat de meeste mensen dat zich bewust zijn. Je toetst de sfeer als je ergens binnen.
Levensbeschouwing Welkom
Succesvol communiceren met je klant!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
hoe autismevriendelijk ben ik
Oplossingsgericht coachen
Het is precies 19:06.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Een haperend geheugen.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Communicatie en dementie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Workshop klassenmanagement
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Effectief communiceren
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Marketing Coen van Wetering
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Verruim je blik Beweeg de ander. Wat is jouw positie?
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
ZESC – Situationeel leiderschap
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Wegen van waarden en randvoorwaarden
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Communicatie 4e les.
Nee Zeggen!.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Contact maken en contact houden
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Interculturele communicatie
Interculturele communicatie
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

Ons Teamdoel? Er voor zorgen dat ……..

Programma voor de dag 09:00 – 09:15 Opening 09:15 – 09:45 Inzicht in Gedrag 09:45 – 10:30 Zelf aan de slag! Pauze 10:45 – 11:15 Teamlid Prijst Teamlid aan - presentaties 11:15 – 11:45 Teamwielen Gedrag bespreken 11:45 – 12:15 Welke vragen spelen er nog over Gedrag? 12:15 – 13:15 Lunch 13:15 – 13:45 Inzicht in Drijfveren 13:45 – 14:15 Zelf aan de slag! 14:15 – 14:45 Teamlid Prijst teamlid aan - Presentaties 15:00 – 15:30 Teamwiel Drijfveren bespreken 15:30 – 16:00 Welke vragen spelen er nog over Drijfveren? 16:00 – 16:45 Reclamespot

Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI…………… De waarneembare interactie van een persoon met zijn/haar omgeving Uiterlijk en presentatie, verbale en non-verbale communicatie Hoe je doet Neutraal begrip dus nooit Goed of Fout!

Zoekt controle over een tegenwerkende omgeving Reflectieve reactie Directe actie Zoekt verbinding in een bevestigende omgeving

tegenwerkende omgeving! Floreren in een tegenwerkende omgeving!

Kijk maar eens naar lichaamstaal! Correct en beleefd, gereserveerd, bewaart fysiek afstand. Directe, onderzoekende, analyserende, soms scherpe blik. Vlak stemgebruik, monotoon. Precies en formeel woordgebruik. Weinig gebaren, weinig expressie in het gezicht, weinig beweging in het lichaam.

Kijk maar eens naar lichaamstaal! Ferme handdruk, directe blik, leunt voorover, uitdagend, neemt ruimte in, gaat niet opzij. Spreekt luid en duidelijk, opgeheven vinger, korte gebaren. Onomwonden woordgebruik. Soms ongedurige, geïrriteerde, of bozige expressie. Energiek, dynamisch, zelfs zwijgend ‘aanwezig’.

bevestigende omgeving! Floreren in een bevestigende omgeving!

Kijk maar eens naar lichaamstaal! Vriendelijk en bescheiden, attent maar afwachtend, zachte handdruk. Kijkt je wel aan, maar vermijdt al te veel direct oogcontact. Zachte stem, weinig expressie, zoekend woordgebruik. Luistert graag, knikt veel en begrijpend. Ontspannen, kalm, relaxt, flegmatiek.

Kijk maar eens naar lichaamstaal! Uitnodigend, hartelijk. Stapt glimlachend op je af. Zoekt fysiek contact, schouderklopjes, arm aanraken. Geanimeerd stemgebruik, expressief gezicht, veel woorden, praat met ‘handen’, hoog spreektempo. Druk, aanwezig, beweegt veel, maakt veel geluid.

Conformiteit Dominantie Stabiliteit Invloed De manier waarop ik omga met….. Stabiliteit Invloed

Kernpunten Hoge D Neiging sturen/leiden Kwaliteiten doelgericht, ondernemend, direct, krachtig, competitief Typerend sterk ego, gaat voor resultaat Grootste angst controleverlies, misbruikt worden Uitdrukking ongedurig

Kernpunten Hoge I Neiging interactie met anderen Kwaliteiten hartelijk, inspirerend, open overtuigend, enthousiast Typerend charmante relatie- beheerder Grootste angst afgewezen worden, niet aardig zijn Uitdrukking vrolijk

Kernpunten Hoge S Neiging rust scheppen, helpen Kwaliteiten servicegericht, attent, luistert, zorgzaam, maakt taken af Typerend teamplayer, loyaal, nuchter Grootste angst verstoring van de status quo Uitdrukking kalm en neutraal

Kernpunten Hoge C Neiging voldoen aan duidelijke, strenge criteria Kwaliteiten precies, accuraat, beleefd, kritisch, objectief Typerend accurate kwaliteits- bewaker Grootste angst kritiek krijgen op zijn/haar werk Uitdrukking formeel

Hoe het soms kan overkomen op anderen saai besluiteloos wantrouwig pietluttig afstandelijk agressief intolerant overheersend confronterend opgefokt gedwee traag zeurderig koppig onzeker ongeloofwaardig oppervlakkig overdreven indiscreet chaotisch

Iedereen heeft alle 4 kleuren… ...met alle plussen en minnen!

Zelf aan de slag! - Deel I Zoek met je sparringpartner een rustig plekje op. Pak jullie gedragsrapporten erbij. Lees en bespreek de volgende hoofdstukken met elkaar: Algemene Kenmerken Waarde voor de Organisatie Do’s en Don’ts in de communicatie Ideale werkomgeving Aandachtspunten Je hebt hiervoor 30 minuten de tijd.

Zelf aan de slag! – Deel II Bereid een korte presentatie over je sparringpartner voor van max. 2 minuten waarin je in ieder geval antwoord geeft op de volgende vragen: In 3 zinnen samengevat: wat is de kracht van zijn/haar Gedragsstijl? Wat draagt zijn/haar Gedragsstijl bij aan het overall teamdoel? Hoe wil hij/zij graag door anderen benaderd worden? Wat is mogelijk nog wel een leerpuntje voor hem/haar? Je hebt hiervoor 15 minuten de tijd.

Zeg het in jullie eigen woorden! Teamdoel Zeg het in jullie eigen woorden!

Wat zijn Drijfveren? Drijfveren volgens TSI…………… Motivatoren die je aanzetten tot actie Behoeften die je graag wilt vervullen Jouw kick-factor Je prioriteitenlijstje voor leven en werk Verantwoordelijk voor de ‘lichtjes’ in je ogen als een onderwerp je raakt of boeit Waarom je dingen doet Een neutraal begrip dus nooit Goed of Fout! 23

Wat zijn Drijfveren? Drijfveren vertellen jou wat jij werkelijk wilt, wat jij leuk vindt om te doen, wat je belangrijk vindt in het leven, waar je je tijd aan wilt besteden. DISC vertelt jou hoe jij dat gaat bereiken, welke stijl jij inzet om naar buiten toe voor elkaar te krijgen wat je van binnenuit wilt. 24

Wat zijn Drijfveren? Hoe ga ik dat communiceren? Wat wil ik? 25

De 6 van TSI 26

Intellectueel Primaire passie: IK WIL WETEN! Doel: Het vergaren van kennis, het zoeken naar de objectief/feitelijke waarheid 27

Intellectueel Behoeften: Waarnemen, toetsen, begrijpen en systematiseren Focus op: Ratio. Harde feiten. Onderzoek. Kick: Het oplossen van een theoretische puzzel Ideale rol: Inhoudelijke problemen onderzoeken Stressoren: Geen mogelijkheden om kennis te vergaren Allergie: Subjectieve, emotionele ervaringen/meningen van anderen 28

Zakelijk Primaire passie: VOOR WAT HOORT WAT! Doel: Mijn investeringen (tijd, geld, energie, moeite, aandacht) terug verdienen. Met rente. 29

Zakelijk Behoeften: (Terug)Verdienen, besparen, vermarkten, realiseren van concrete resultaten/targets. Focus op: Materie. Bruikbaarheid. Winst. Efficiency. Kick: Het sluiten van een win-win deal Ideale rol: Zakelijke kansen verzilveren Stressoren: Geen onderhandelingsruimte Allergie: Gelijke beloning, verspilling, onrendabele investeringen 30

Esthetisch Primaire passie: IK WIL ERVAREN EN GROEIEN! Doel: Het leven ervaren als een bron van groei, voldoening, balans, expressie en schoonheid 31

Esthetisch Behoeften: Groeien, ontwikkelen, ondergaan, ervaren, voelen Focus op: Schoonheid. Balans. Piekmomenten. Zelfontplooiing Kick: In balans zijn met de omgeving (alles ‘klopt’) Ideale rol: Sfeer scheppen Stressoren: Geen ontplooiingsruimte, omgeving die uit balans is Allergie: Ratio, feiten, objectiviteit, alwetendheid, disbalans 32

Sociaal Primaire passie: IK WIL ONVOORWAARDELIJK HELPEN! Doel: Het elimineren van pijn, verdriet, haat, de wereld een klein beetje beter maken 33

Sociaal Behoeften: Helpen, ondersteunen, luisteren, oplossen, troosten Focus op: De ander. Het ‘goede doel’. De maatschappij. Geven Kick: Als de ander geholpen is Ideale rol: Mensgericht ondersteunen Stressoren: Geen tijd voor mensen. Onrecht en ongelijkheid Allergie: Materie. Voorwaardelijkheid. Egocentrisme 34

Individualistisch Primaire passie: IK WIL MACHT EN INVLOED! Doel: Vooruit komen in het leven teneinde invloed uit te kunnen oefenen en mij te laten gelden 35

Individualistisch Behoeften: Winnen, excelleren, mij onderscheiden Focus op: Strategie. Ambitie. Kansen. Status. Spanning. Kick: Het verzilveren van een unieke kans Ideale rol: Baanbrekend, oorspronkelijk en sturend zijn Stressoren: Geen ruimte voor ambities Allergie: Gelijkheid, uniformiteit, weg van de minste weerstand, samen 36

Ideëel Primaire passie: IK WIL EEN LEIDRAAD IN HET LEVEN! Doel: Het ontdekken van de belangrijkste waarden in het leven aan de hand van een wereldomvattend systeem 37

Ideëel Behoeften: Weten, geloven, filosoferen, respecteren, uitdragen Focus op: Principes. Normen. Het systeem. Duidelijkheid. Zo hoort het. De juiste weg. Kick: Het delen/overdragen van bepaalde waarden Ideale rol: Een betrouwbare steunpilaar zijn Stressoren: Te veel vrijblijvendheid, weinig ruimte voor principes Allergie: Materie. Hier en nu. Jouw afwijkende levensfilosofie 38

Je ‘hebt’ meer dan 1 drijfveer!

Zelf aan de slag! – Tijd voor de boodschappen Zoek je subgroep partners op; Bereid samen een reclamespot voor van maximaal 60 seconden waarin jullie het totale team moeten ‘verkopen’ aan interne en/of externe klanten/afnemers; Jullie mogen zelf kiezen: radio, TV, YouTube; Gebruik wat jullie gedurende de dag geleerd hebben over elkaar en over het team; Alle creatieve middelen zijn geoorloofd: rijmen, zingen, jingles, acteren, dansen…… Jullie hebben hiervoor 20 minuten de tijd.