Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke doelen gezien rond de paasvakantie 1. Opbouw
IJzersterk organisatiemodel 10 basislessen van 50 minuten herhalingsles toets remediëring verrijking
2. IJzersterk organisatiemodel 3 lesmodaliteiten zelfstandig werkenbegeleid zelfstandig werken leerkrachtgebonden les
begeleid zelfstandig werken zelfstandig werken nieuwe leerinhoud via instructie eerste oefenkansen voor de kinderen 2. IJzersterk organisatiemodel
Leerkrachtgebonden les begeleid zelfstandig werken zelfstandig werken geen nieuwe leerinhoud minder instructie dan in de leerkrachtgebonden les oefeningen worden grotendeels zelfstandig verwerkt 2. IJzersterk organisatiemodel
Leerkrachtgebonden les begeleid zelfstandig werken zelfstandig werken geen nieuwe leerinhoud verlengde instructie oefeningen worden verwerkt via een geschikte groeperingswijze (individueel, duo’s …) 2. IJzersterk organisatiemodel
3. Leercomfort voor leerlingen Via ‘leren leren’ Plusje (1e + 2e leerjaar) overzicht van de leerstof bevat ook informatie voor de ouders Leertakenschrift (3e tot 6e leerjaar) overzicht van de leerstof herhalingsoefeningen herkenbaarheid vanuit leerlingenmateriaal
4. Belangrijke leerstof natuurlijke getallen tot breuken en kommagetallen hoofdrekenen en cijferen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, ook met kommagetallen tabellen en grafieken oriënterend redeneren (voorstellingsvermogen) meten (lengte, inhoud, gewicht, temperatuur, tijd …) vormleer (punten, lijnen, hoeken, vlakke figuren)
5. Leren Ervaren, manipuleren, doen, verwoorden... zijn belangrijk bij het leren. Herhalen en automatiseren zijn nodig. Het Plusje en het leertakenschrift bieden een overzicht en oefenkansen. Je kind ontdekt heel wat. Een aanmoediging is heel veel waard, ook als het eens wat minder goed gaat.
ICT bingel.be = thuis oefenen methodegebonden en methodegestuurd klas-cd-rom automatiseren en differentiëren digitale school 6. Methodegebonden ICT
rijke contexten (thema’s) ijzersterk organisatiemodel sterke differentiatie: zorg voor elk kind aandacht voor leren leren methodegebonden ICT gebruiksvriendelijke materialen 7. Krachtlijnen
8. Materialen wand- en praatplaten (1e graad), lesboek (2e en 3e graad) 3 werkschriften met flappen Plusje (1e graad), leertakenschrift (2e en 3e graad )