Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Verborgen vormen van pesten
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Sollicitatiegesprek.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Congres Appreciative Inquiry
Pass’t Montessorionderwijs ?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Tweede wereldoorlog.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Lancering Traject
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Workshop Identiteit?.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
5 rollen van de docent : verdieping
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Duurzame inzetbaarheid
Dialoog.
Duurzame inzetbaarheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …” Additional text exploring the video clip.

Jezusbeelden Groepsgesprek “De figuur van Jezus betekent voor mij…” De katholieke dialoogschool wordt gekenmerkt door een preferentiële relatie tot de christelijke traditie. Dat betekent dat de school zich wil laten inspireren door het leven, sterven en verrijzen van Jezus Christus. De relatie tot Christus kan echter heel veel verschillende vormen aannemen afhankelijk van de levensbeschouwelijke positie van de deelnemers aan de katholieke dialoogschool. Nadenken en dialogeren over de betekenis die Christus voor de verschillende leden van de school kan hebben, is een manier om vorm te geven aan de katholieke dialoogschool. In dit praktisch theologisch instrument worden verschillende Jezusbeelden aangereikt zowel vanuit de christelijke traditie als vanuit mensen die vanuit andere tradities naar de figuur van Christus keken of kijken. Er wordt een werkvorm aangereikt om hiermee aan de slag te gaan. De bedoeling is niet alleen om na te gaan welke verschillende Jezusbeelden er in de school bestaan, maar ook om na te denken over de wijze waarop deze inspirerend kunnen zijn voor het schoolleven. Langs die weg komt men ook op het spoor dat identiteit steeds geïnterpreteerde identiteit is, intern pluraal, afhankelijk van tijd en context, en steeds in beweging. Op die manier kan de dialoogschool zich inschrijven in de ontwikkeling van de katholieke traditie en er zelf mede-auteur en eigenaar van worden. Achtergrondinformatie: L. Boeve, Erfgenaam en erflater. Kerkelijke traditie binnen de traditie, in H. Lombaerts & L. Boeve (ed.), Traditie en initiatie. Perspectieven voor de toekomst, Leuven, Acco, 1996, 43-77. Additional text exploring the video clip.

Jezusbeelden Groepsgesprek “De figuur van Jezus betekent voor mij…” TOPICS: Hoe inspireert de figuur van Jezus mij/u? Wat betekent de figuur van Jezus voor mij/u? Waarom laat ik/jij mij/u inspireren door de figuur van Jezus? DOELGROEP: leerlingen secundair onderwijs (1ste, 2de, 3de graad), studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken. DOELSTELLINGEN: Bevorderen van reflectie en dialoog over wat de figuur van Jezus mij/jou/ons betekent. Verkennen van de eigen houding t.a.v. het figuur Jezus Christus en die van anderen. Bewust worden van een legitieme diversiteit aan geloofservaringen en geloofsvisies. Tolerantie en waardering voor andere visies bevorderen. Een taal vinden en durven nadenken en spreken over de wijze dat de figuur van Jezus Christus inspirerend kan zijn voor het schoolleven. MATERIAAL: bijhorende PowerPoint, beamer, scherm en/ of hardcore afdruk van alle foto’s (geplastificeerd) BASISVOORWAARDEN: sfeer van openheid en vertrouwen. DUUR: 30 à 50 minuten; afhankelijk van samenstelling groep en van werkvormen TROEF: ideaal als verkennende werkvorm bij het thema identiteit. Additional text exploring the video clip.

Jezusbeelden Stappenplan Voorbereiding: print alle foto's uit in kleur op A4-formaat (eventueel lamineren). Stap 1: Spreid alle afgeprinte foto's met op de achterzijde de achtergrondinformatie uit over een of meerdere tafels. Opmerking: Gebruik steeds alle foto’s van de werkvorm. Er werd bewust gekozen voor een divers aanbod aan Jezusafbeeldingen om zoveel mogelijk variatie in het gesprek mogelijk te kunnen maken. Stap 2: De deelnemers wandelen individueel rond en kiezen elk één foto uit. De deelnemers zijn vrij om de achtergrondinformatie op de achterkant van de foto’s te lezen. Stap 3: De deelnemers gaan in een grote kring zitten, ieder met zijn/haar uitgekozen foto in de hand. Stap 4: Eén voor één vertelt iedereen over de foto die hij/zij heeft gekozen. Luister naar elkaar! Laat de ander vrij spreken. Oordeel niet. Volgende vragen kunnen inspiratie bieden voor het vertellen: Waarom heb jij deze foto gekozen? Wat spreekt je aan in deze foto? Op welke manier drukt deze foto de betekenis van Jezus Christus voor u (niet) uit? Hoe laat jij u inspireren door het leven, sterven en verrijzen van Jezus Christus in uw leven? Stap 5: Laat nu het gesprek rond Jezus Christus op gang komen! Reageer op het verhaal van een ander als het kan met terugwijzing naar de eigen gekozen foto. Stel een vraag, treed iemand bij, voeg iets toe uit eigen ervaring, spreek een troostend woord, daag iemand uit, geef voorzichtig goede raad … Additional text exploring the video clip.

Jezusbeelden Tips voor variaties en andere mogelijke werkvormen Je kan de foto's digitaal ter beschikking stellen zodat de deelnemers op voorhand een foto kunnen uitkiezen en hun bijdrage rustig kunnen voorbereiden Werk niet met de selectie maar laat de deelnemers op voorhand zelf een foto met Jezusbeeld uitkiezen die hun aanspreekt. Laat de deelnemers niet één maar TWEE foto's uitkiezen: een foto die aantrekt en een andere foto die afstoot. In plaats van een kringgesprek, kan je ook laten werken met kleinere groepen, te beginnen met een duo. Iedereen zoekt en kiest iemand met een andere foto dan de zijne/hare. De twee deelnemers vertellen aan elkaar waarom voor deze foto gekozen werd. Op het voorgaande kan worden doorgebouwd: het duo gaat op zoek naar een ander duo en verklaart de keuze van de foto’s. Een boeiende oefening bestaat er dan in dat men niet het eigen betekenis van de figuur Jezus Christus, maar dat van de het ander lid van het duo vertelt. Je kan de vorige variatie laten uitbreiden: twee duo’s vormen een kwartet dat een ander kwartet opzoekt en zo kan men de Jezusbeelden uitwisselen. Additional text exploring the video clip.

Jezusbeelden Tips voor variaties en andere mogelijke werkvormen Maak in kleinere of grotere groep een collage van verschillende foto's, die samen een groter verhaal vertellen. Organiseer een heus groepsgesprek: kan je als groep tot algemene, brede betekenis van Jezus Christus komen? Een gezamenlijk inspiratie? Is het een puzzel van verschillende beelden, of een nieuw beeld? Organiseer een “stemming”: met welk beeld (of met welke beelden) wordt best uitgedrukt waarin wij als groep ons laten inspireren door de figuur Jezus Christus? Kan dit beeld ook een rol spelen in jouw klas of school? Welk Jezusbeeld kan jouw school vandaag aanspreken en inspireren? Additional text exploring the video clip.

Jezusbeelden Evaluatie Was het makkelijk of moeilijk om een foto uit te kiezen? Waarom? Hoe verliepen de gespreksrondes? Kregen mensen vrij de kans om zich uit te drukken? Was er voldoende veiligheid, respect, waardering voor de ander? Werd er geluisterd? Indien niet, hoe het volgende keer beter doen? Hoe verliep de tijdsindeling van de verschillende stappen? Was er te veel of te weinig tijd voor de verschillende onderdelen? Bleek de locatie geschikt voor een dergelijk groepsgesprek? Hoe te verbeteren? Was het aantal deelnemers bevorderend voor het groepsgesprek? Zouden er volgende keer beter méér of juist minder mensen deelnemen? Wat heb je geleerd / gehoord van elkaar dat je voordien nog niet wist? Wat heeft jou verbaasd? Bestaat de behoefte om het gesprek verder te zetten? Hoe zou dat kunnen georganiseerd worden? Zijn er bepaalde onderwerpen die beter niet aan bod zouden komen? Waarom? Welke conclusies trekken we in verband met dé vraag: hoe brengen we GELOOF in Jezus Christus ter sprake kan komen op school? Narrative scenario, illustration and references. Bron: http://www.zininwijkbijduurstede.nl/week-5-vanaf-30-maart-wie-is-jezus/ (toegang 08.02.2016)