Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Vrijwilligerswerk inspirerend op naar 2014
prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Strategic Philanthropy
Involved Business-Society Management
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Social Work Community development Civil society & community organization Matching Volunteers Cross Cultural projects Empowerment Activities / participation.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, Prof. Dr. Lucas Meijs Strategische Filantropie en Vrijwilligerswerk Professioneel
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
NVAO-dinsdagoverleg 9 februari sinds 2009: 1.niet expliciet in kaders 2.expertise in panels 3.expertise bij NVAO sinds 2014: MOOCs, … 2.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, De vrijwilligerscoördinator in 2020 prof.dr. Lucas C.P.M.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, Prof. Dr. Lucas Meijs Strategische Filantropie en Vrijwilligerswerk Hockeyvrijwilligerswerk en de nieuwe maatschappelijke.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Association between Advanced Glycation End products
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
Broederschool Roeselare
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Open Badges en microcredentialing
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Sector, Firm Size and ICT investments
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Talent development Association of universities in the Netherlands
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of Management Erasmus University Business-Society

Experiential learning (Kolb)Community Involvement –Community service / service learning INVOLVED LEARNING: Learning situations that involve the combination of a experiential learning and a community involvement strategy. Strategy –Third party / learning institute –Community service at secondary and highschools –Service learning programs at Universities –Corporate volunteering through companies –Sociale activation / Full engagement organized by governmental welfare agencies –Gap Year Volunteering / Voluntourism by travel agencies –Active aging volunteerism by retirement organizations Experiential learning exists when a personally responsible participant cognitively, affectively, and behaviorally processes knowledge, skills, and/or attitudes in a learning situation characterized by a high level of active involvement (Hoover and Whitehead 1975, p. 25).

Involved learning (geplande) leerervaring Door anderen (school) aangestuurd Zelf gestuurd ‘ervaring ’ lerenMaatschappelijke stage / community service Algemeen vrijwilligerswerk ‘reflectie’ lerenService learningThe Duke of Edinburgh’s International Award

COMMUNITY INVOLVEMENT: SERVICE LEARNING & COMMUNITY SERVICES Community service (maatschappelijke stage) –Community services are activities and services pursued in the community with the purpose of having individuals volunteer their time and energy to help others. –Emphasis on the experience, rather than on concrete learning goals. Service learning is deliberate –An organized service activity that meets identified community needs and students reflect the service activity in such a way as to gain further understanding of course content (Bringle & Hatcher, 1996) –Service learning combines elements of enhanced student learning with community service to voluntary organizations and is based on the proposition that ‘experience enhances understanding: understanding leads to more effective action’ (Eyler and Giles, 1999) –‘Service learning is not merely an add-on experience requiring students to do something good for the community; rather, it is a form of experiential learning’ (Kolb, 1984)

Voort, J.M. van der, Meijs, L.C.P.M., Whitman, G. (2005) Creating Actionable Knowledge: Experimenting with Service Learning in a Corporate Regime

DIMENSIEOPTIES niveau studentenbachelormaster status curriculumcurriculairextra status vakverplichtkeuzevak leerdoelenvaardighedenmaatschappelijke betrokkenheid aard van de ‘service’helpende handen, direct Kennis, indirect aard van de ervaringindividueelteam ervaring Tijdsinvestering / betrokkenheid eenmalig, korte termijn lange termijn prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs

AANLEIDING 1 Studenten willen betrokken zijn bij samenleving maar, net zoals bijna iedereen, hebben ze een drukke agenda Universiteit wil duidelijker aanwezig zijn in en zijn betrokken bij Rotterdam –Geef studenten een kans om bijdrage te leveren aan samenleving binnen het studieschema prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs

AANLEIDING 2 Experiential learning –combineren van leren uit boeken met leren door te doen maar wel met veel reflectie –‘Service learning is not merely an add-on experience requiring students to do something good for the community; rather, it is a form of experiential learning’ (Kolb, 1984) Geef studenten de kans om op een andere manier te leren prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs

AANLEIDING 3 Non profit organisaties ervaren gebrek aan vrijwilligers (zowel kwantitatief als kwalitatief) Non profit organisaties staan voor inhoudelijke uitdaging om anders te gaan organiseren –Geef studenten de kans / opdracht list te verzinnen prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs

VRIJWILLIGERSWERK EN EMPLOYABILITY De vier instrumenten vrijwilligerswerk Experimenteren Netwerken Leren / ontwikkelen Signaal Social Capital Human Capital Employability

Toegevoegde waarde vrijwilligerswerk voor HR Selectie Als signaalfunctie Als netwerk MVO als matchinginstrument EVC Ontwikkeling/behoud Netwerken intern en extern Kennisoverdracht & Samenwerking Vaardigheden ontwikkeling Bedrijfsbetrokkenheid ‘sabbatical’ Carrière switch Verlaten (pre)Pensioen (bijdrage aan active / productive aging) Ander werk (o.a. onderdeel van sociaal plan)

DILEMMA COMMUNITY SERVICE Faciliteert de universiteit de maatschappelijke betrokkenheid van de studenten? of Faciliteren de studenten de maatschappelijke betrokkenheid van de universiteit?