Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Ervaringskennis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Plaatje vrienden op een bank
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Gemaakt door Odessa koorevaar
Herstelondersteunende zorg
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Woorden en tijd.....
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Denkstof Seizoen 3 aflevering 5
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Wie is de baas?.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Wat willen we vandaag doen?
Het wezen van ‘contact’
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Interpreteren van data
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Visie & Strategie.
Herinneringskamp Westerbork
Wie ben ik?.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
DE SPIEGEL.
Onze doelen en visie in beeld
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Transactionele analyse
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Mechanismen van in- en uitsluiting.
Wat wij met hulpmiddelen doen.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Waar is mijn kastanje.. Oh daar! Ik heb hem bijna…..
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Doorleefd Verstehen Gent 30 september 2013 Jenny Boumans (Trimbos)
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Transcript van de presentatie:

Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Ervaringskennis

Participatief onderzoek Deelnemers betrekken bij alle fasen van het onderzoek Geen onderzoek bij hen, maar met hen De meest verstrekkende methode om gebruik te maken van ervaringskennis Onduidelijk wat ervaringskennis is

Meer dan handig Hulpmiddelen en mechanismen van in- en uitsluiting (les 1) Hulpmiddelen en de relatie met de ‘ander’ (les 2) Vandaag: Ervaringskennis en het leven met hulpmiddelen Ervaringskennis en het doen van wetenschappelijk onderzoek

Voorbereidende opdracht Zoeken van twee ervaringsverhalen Waar gezocht? Welke verhalen? Wat raakte?

Domeinen van ervaringskennis Aandoening of beperking Biografische individualiteit Verhouding tussen de individualiteit (persoon en levensverhaal), beperking of aandoening, en de maatschappij Kool, Boumans & Visse, 2013

Aandoening of beperking Aandoening als ankerpunt Bv: symptomen, behandeling, beperkingen Ook: zorgverleners, instanties, hulpmiddelen Delen van ervaringen  kennis collectieve ervaringen

Aandoening of beperking Ervaring met hulpmiddel Functionaliteit Reactie omgeving Aanmeten Onderhoud Geluidsfragment Maria1

Biografische individualiteit Persoonlijke betekenissen van leven met een aandoening / hulpmiddel Moeilijk te generaliseren  individuele kennis Denk terug aan Imago en Identiteit Insider’s perspective

Biografische individualiteit De luiers zijn grote, lompe flappen, totaal ongeschikt voor haar frêle figuur. Om haar prille gevoel van vrouwelijkheid overeind te houden, weigert ze de onflatteuze onderbroeken die erbij horen te dragen. ‘Ik kreeg het voor mekaar om mijn eigen minuscule broekjes over die grote flappen aan te trekken. Al moest ik ze 100 keer wassen, dat interesseerde me niet. En natuurlijk was dat niet sexy meer, maar ik dacht: “Dit is van mij, dit neem je me niet af”. Op die manier hield ik mijn gevoel van eigenwaarde overeind.’

Biografische individualiteit Inzicht in impact Bron van kennis voor professionals en onderzoekers, maar ook voor naasten Denk aan les 2, relatie met de ‘ander’ Onderscheid tussen Imago en Identiteit

Biografische individualiteit […] na aanschaf van twee apparaten kan hij op zijn werk weer goed functioneren. Hij verstaat collega’s beter, mits de groep niet te groot is. Thuis vindt hij het toestel echter vervelend: het jeukt, de batterijen zijn constant leeg en het versterkt ook ongewenste geluiden, zoals het openslaan van de krant. Hij zegt dat hij niet kan ontspannen met het toestel in en hij heeft bovendien het idee dat hij er niet veel beter door hoort. Thuis draagt Peter zijn toestel dus nauwelijks. Peters vriendin is hier boos over. Dat hij haar vroeger niet verstond, was logisch. Hij was gewoon wat doof aan het worden. Maar nu er hoortoestellen in huis zijn, kan ze dit niet langer verdragen. In principe zou hij haar gewoon kunnen verstaan, als hij die dingen maar in zou doen. Is de communicatie met haar dan niet belangrijk genoeg voor hem? Audio Peter2

Biografische individualiteit Peter: gebruik hoorstel thuis meer nadelen dan voordelen Last, maakt onrustig Niet dragen Identiteit Vriendin: gebruik hoorstel thuis meer voordelen dan nadelen Communicatie bemoeilijkt Dragen! Hij heeft nu eindelijk die hoortoestellen, maar hij vertikt het gewoon om ze thuis te dragen waardoor ik nu alles moet herhalen, hoor je haar denken Imago

Biografische individualiteit Belangrijk relationeel aspect Ervaringen niet automatisch toegankelijk voor anderen Inzetten ervaringskennis verruimt blik van de ander

Verhouding tussen de individualiteit, beperking of aandoening, en de maatschappij Kritisch construct Bewustzijn van heersende opvattingen over disability en eigen ervaringen (en van anderen) Stigma Normaal vs Niet-normaal Belangen Empowerment, reflectie, verandering

Verhouding tussen de individualiteit, beperking of aandoening, en de maatschappij Gebruik hulpmiddel context-afhankelijk  geen perfect product Aanbod-gerichte zorg houdt hiermee niet altijd rekening

Verhouding tussen de individualiteit, beperking of aandoening, en de maatschappij En soms lukt het gewoon niet om tot een goede fit te komen. Toen Barbara (39 jaar) incontinent werd waren er nog geen producten die pasten bij haar slanke postuur. Ze was toen 19 jaar en vond de grote luiers erg onflatteus. Ze had het gevoel dat ze haar beroofden van haar ontluikende vrouwelijkheid: ‘Vanaf het moment dat ik thuis kwam, moest ik me redden met wat er was. En ik ben zelf aan het knutselen geslagen. Je wilt bepaalde kleding aan. Als je van die halve luiers aan moet, dat zit gewoon niet. Dat steekt aan alle kanten uit. Nou, dan ga je zelf knutselen. Hup, de schaar erin, stukken eruit knippen. Zodat het minimaal wordt. Onzichtbaar, maar net voldoende om, als het misgaat, gewoon je kleding te beschermen.’

Ervaringskennis in onderzoek en zorg Gaat verder dan mogen adviseren Ervaringsdeskundige is mede-onderzoeker, of partner in onderzoek Meer relevant, zinvol en toepasbaar Positief effect op reikweidte van: Discussie Gedachtenvorming Focus (Abma & Broerse, 2007)

Redenen voor participatief onderzoek (ZonMw, 2013) Er komen verrassende vragen en thema’s aan het licht Onderzoeken krijgen meer maatschappelijke waarde Onderzoeksdesigns worden scherper Meer kans dat interpretaties en conclusies kloppen Grotere kans om toegang te krijgen tot de onderzoeksdoelgroep Meer patiënten die mee blijven doen aan het onderzoek Zorgvuldige omgang met patiënten in het onderzoek Resultaten uit het onderzoek beter verspreiden Grotere kans op financiering van onderzoek Voldoen aan een fundamenteel recht: wie belang heeft bij zorg en onderzoek naar die zorg moet zijn/haar stem kunnen laten horen (VN-verdrag).

Situationeel en interactief process Uiteindelijk meer diversiteit (Dedding & Slager, 2013) Ervaringskennis in onderzoek en zorg

Verbeterde kwaliteit van zorg door ervaringskennis Maar, mondigheid patiënten niet vanzelfsprekend Noodzaak te faciliteren Els Borst-gesprekken Patiëntluisteraar Klachtenfunctionaris Spiegelgesprekken (van Egmond, Heerings & Munnichs, 2014)

Els Borst-gesprekken Gesprek patient – verpleegkundige – arts Bewustwording communicatie en bejegening (Uit: van Egmond, Heerings & Munnichs, 2014)

Impact “Een ander belangrijk thema is de impact die de diagnose kanker heeft. Alleen al het horen van de zin: ‘U heeft kanker’, is erg ingrijpend. Daar gaat het vaak al mis in de communicatie. De arts wil meteen de behandelopties bespreken: ‘Nou, we kunnen dit doen, we kunnen dat doen.’ Terwijl we weten dat mensen die de diagnose horen gewoon geen nieuwe informatie meer kunnen opnemen.” (Uit: van Egmond, Heerings & Munnichs, 2014)

Patiëntluisteraar Vraag het de patient! Reguliere zorg weinig tijd voor verhaal van patient Functionares die luistert en brieft

Spiegelgesprekken Groepen van maximaal 10 patiënten Halve cirkel, gezicht naar onafhankelijke gespreksleider Thema’s worden vooraf bepaald, door patiënten en zorgverleners Zorgverleners zitten achter patiënten, mogen slechts toehoren

Tentoonstelling Dit was laatste les, nu nog presentatie producten op tentoonstelling Nodig mensen uit Bedenk hoe je de producten gaat presenteren