Katrien Verbeke Stad Gent. 5 objectieven 1.Een meer zichtbare, kortere voedselketen 2.Duurzamere voedingsproductie en – consumptie 3.Sterkere sociale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is een goede warme maaltijd?
Advertisements

Gezonde voeding.
Rol lokale overheid.
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
Horeca en ecologische foodprint
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Commercialisatie Fietsen
Gezond buitenshuis eten: Stand van zaken en opties … onderzoek aan de Ugent Carl Lachat & Christine Hoefkens Vakgroep Voedselveiligheid en Voedselkwaliteit.
Voedsel & Voedselproductie - Min. 7°C Max.11°C - Redelijk bewolkt - Noorderwind Bft - Geen neerslag.
Waarom een Award?  Doel: toekomstige food managers bewust maken van de aspecten gezondheid en meerwaarden van voedsel.
Wijchen Gezond Café (h)eerlijke voeding 15 maart 2014.
Minder vlees op het menu
Voedsel Voedingsdriehoek Evenwichtige voeding Voedingsdriehoek
Volkoren Wat (w)eet de consument?
Gezonde voeding bij tieners
Cultural Creatives: potentieel als consument van duurzame voeding
Sociaal aan de slag met voedseloverschotten Lief Vandevoort Brussel, 24 april 2013.
3. Over smaak valt niet te twisten
Voorstelling van de catalogus
Duurzame catering Stad Gent Maaike Breugelmans – Milieudienst.
Voedingscentrum Bachelors Award 2011 Datum:……. Opleiding:….
Bio-ecologisch bouwen
Voedingscentrum Bachelor’s Award
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Potverdorie, eet normaal!
Mijn Restaurant Opdracht ICT.
College 3 Consumentengedrag Nieuwe conservatieven
Presenteert:. Wat? “Donderdag Veggiedag” is een campagne die werd gelanceerd door de organisatie EVA vzw. Deze campagne wil de consument stimuleren om.
Het concept “READY WHEN YOU ARE” Gamma vers voorbereidde producten
Wat doet de voedsel- en warenautoriteit.
Wat voedt jou deel 1..
Zorg en Welzijn Door floor.
Hygiëne in de keuken.
Potverdorie, eet normaal!
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Hoofdstuk 7 Paragraaf 7.3 Les 2. Wat gaan we doen vandaag?  Uitleg paragraaf 7.3  Maken paragraaf 7.3.
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Vlaamse Visveiling n.v..  Samenbrengen van vraag en aanbod  De aanvoerders (first point of sales) bieden vis aan op eenzelfde verkooppunt ( reëel of.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Gewoonten rondom voedsel Wat kom je tegen?. Pak ‘m beet..  100 jaar geleden at je in Nederland aardappelen, groenten en als je ‘t rijk had soms een stukje.
Voedingsadviezen bij borstvoeding. Waar moet de voeding aan voldoen  Volwaardige voeding/Schijf van Vijf  Gevarieerde voeding  Eet vooral volop fruit.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Duurzaam aankopen van voeding en catering
Groen op je bord.
Katrien Verbeke Stad Gent.
Urban Smart Farm Planten, vissen en schaaldieren kweken in de stad Intensief maar duurzaam Hi-tech + natuurlijke productiemehoden Gezonde, duurzame.
EDO-café duurzame voeding
Naar een duurzaam voedselsysteem
VLIR-UOS Actieplan 2016 Transport CO2 compensatie Sensibilisatie
100% West-Vlaams werkt samen
Duurzaamheid voedselketen.
Factsheet Voedingscentrum
Duurzaamheid voedselketen.
Natuurvoeding heeft levenskracht
Smul gezond.
Samen Eco-actief! Velt op school.
5 BOuWstenen voor een sterk lokaal sportbeleid
Uitsplitsing cijfer beoordeling eigen kookkunsten & inschatting kookkunsten gemiddelde Nederlander.
De Punt wenst dat elke ondernemer toegang heeft tot het sociaal en duurzaam ondernemen. De Punt biedt ondernemers hierbij een resultaatgerichte en dynamische.
Naar een nieuw economisch systeem
Wat wil onze klant vandaag
Lezing Stichting Kind en Voeding
Lezing Stichting Kind en Voeding
Lezing Stichting Kind en Voeding
Machevo & Bulk in het cluster Partners voor een sterke sector!
VIDEOPRESENTATIE 2, CONCEPTONTWIKKELING Naam: Faustina Maia Gomes Rebelo Goncalves Studentnummer: Opleiding: Ad ondernemen Klas: 1F Docent: Evers,
Lezing Stichting Kind en Voeding
Keuzedeel assisteren bij facilitaire diensten
Transcript van de presentatie:

Katrien Verbeke Stad Gent

5 objectieven 1.Een meer zichtbare, kortere voedselketen 2.Duurzamere voedingsproductie en – consumptie 3.Sterkere sociale meerwaarde rond voedselinitiatieven 4.Voedselafval terugdringen 5.Voedselafval maximaal hergebruiken als grondstof

Donderdag Veggiedag ° 2009 Burgers:  4 op 5 in Gent kent Donderdag Veggiedag (+15%)  1 op 3 doet mee aan Donderdag Veggiedag  1 op 6 is parttime vegetariër en eet minstens 3 keer per week vegetarisch (+31%)  > 50% is bereid minder vlees te eten (+16%)  Belangrijkste motivatie: nieuwe smaken ontdekken Restaurants Scholen: belang van lekkere veggie maaltijden

Overheidsaankopen van duurzame voeding & catering School- maaltijden (incl creches) Sandwiches Ingredienten hotel-& cateringschool Schoolmelk, koffie en thee Personeels- restaurant Uitbating stadsrestaurants

Algemene duurzaamheidsprincipes voor aankoop van voeding vegetarisch dierenwelzijn duurzame vis voedselafval bio fair trade lokaal seizoen

Cross-departmentale & multi-stakeholder samenwerking rond duurzame voeding Maaltijdbe- hoeften vanuit scholen/creches Service & Logistics Uitwerken aanbod Aankoop: juridische ondersteuning milieudienst: duurzame voedsel- richtlijnen Gezondheids- dienst: gezondheids- criteria Noord-Zuid: fair trade Facility: infrastructuur + keukenpersoneel UGent INNOCAT Vlaamse Overheid Leveranciers EVA Bioforum Steden …

Afgelopen jaren Donderdag Veggiedag Niet-duurzame voeding vermijden Minimaal stadstransport Voedselveiligheid Gemakkelijke handling Recyclage van de verpakking

Sociale tewerkstelling Fair trade producten Gemakkelijke handling Voedselveiligheid Traceerbaarheid Lijst E-nummers Donderdag Veggiedag Duurzame visvangst Minimum 15% bio Seizoensfruit & -groenten Stadstransportplan Recyclage verpakkingen Lagere voetafdruk Prijstransparantie Ondersteunen bioleveranciers Ondersteunen fair trade leveranciers Slimme menuplanning Momenteel overgangsfase

Komende jaren nieuw concept? CONSULTATION SESSIONS WITH STAKEHOLDERS, EXPERTS AND MARKET insecten? kinderarmoede? ethiek en fair trade? bio? lokale voeding en lokaal koken? zoet-, kleur-, smaakstoffen,…? sociale tewerkstelling? voedselverspilling? andere publieke partners? kwaliteit? halal, koosjer, vegan,…? kookstijl? eigen personeel?

Bedankt!