Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel handelen. Tijdschrift voor Psychotherapie 29, Kevin Van de Walle
Inleiding time-outprogramma ‘Geweld maakt meer kapot dan je lief is’ Andere manieren van conflicthantering leren Werkzaamheid van het programma analyseren en bespreken Psychotherapie waar ontwikkelen van reflectieve vermogen.
Het time-out programma Een werkzame manier om het geweld centraal te stellen als een ‘levensverpester’ waar ieder last van heeft en die men onder controle moet krijgen om verder te komen Niemand beschuldigd, iedereen krijgt verantwoordelijkheid om alles in kans te stellen Wanneer een van de betrokkenen voelt dat ‘het fout gaat’ neemt deze een time out. d.w.z. persoon krijgt ruimte
Signalen herkenen De cliënt leert signalen te herkennen Voorkomen van escalatie van fysiek en psychologisch geweld Lichamelijke signalen Psychologische signalen fysieke signalen
Wat leert de cliënt in het time-outprogamma? Leert opbouw van spanningen te herkennen Leert kalmerende actie te ondernemen psychologische & fysieke beschadiging voorkomen (psychologische schade grijpt soms dieper in dan fysieke schade)
Succesvol Wanneer het programma succesvol is dan schept dit een basis voor de therapeut om dieper in te gaan op de relationele en andere problemen van het paar
Wat maakt dat het werkt? Theorie van de symbolische orde Het belang van kalmeren neurobiologische processen
De symbolische orde De symbolische is een talige orde die onze samenleving regelt, zij bestaat uit sociale regels en rituelen die een samenleving mogelijk maakt Kenmerk: instandhouding van rituele uitwisselingen die de sociale orde bevestigd
Het belang van kalmeren De cliënt traint zichzelf om te kalmeren in VOORDAT het fout gaat Kalmeren is een belangrijke kwaliteit voor een succesvolle partnerrelatie dit noemt ‘reparatieacties’
Neurobiologische processen Door stil te staan bij lichamelijke gewaarwording die gepaard gaat met het oplopen met spanningen leer de cliënt spanning te doorbreken Processen in het brein vormen hierbij een goede metafoor Door het stellen van geweld worden primitieve delen van het brein geprikkeld waardoor het onmogelijk is om problemen op telossen Daarbij word ook uitgelegd dat stress ‘dom’ maakt