EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Internet fun & veilig! titeldia.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
“Zonder taal geen verhaal” .
….een korte presentatie
Mediaopvoeding.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Module school en samenleving
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Definitie Mediawijsheid
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Feedback Wat Soorten Door wie
Volksuniversiteit Zwolle
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
Een prachtige kans voor uw kinderen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom ik maak me sterk.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Het internet Sociale media MailBlogChattenVirussen.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Filmpjes/foto’s IN en UIT de klas. Vertel je verhaal adhv digitale media (vb: foto’s, film, audio, combinatie)…  Filmpjes/foto’s IN en UIT de klas 
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Mediawijsheid competentie:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Mediawijsheid competentie:
Computer / Tablet / touch-screen
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”

WAT HEB JIJ ONTHOUDEN OVER MEDIA?

UITDAGINGEN VAN ICT MOGELIJKHEDENGEVAREN -communiceren-vergeten dat iets niet echt is -digitale tv-geen bronnen checken -internet-reclameverleiders -mail- -beeld- en geluidopnames -  Goede mediaopvoeding kan leerlingen sterker maken!

STREEFDOEL MEDIAOPVOEDING MOET ERTOE BIJDRAGEN DAT KINDEREN OP EEN BEHENDIGE, ZELFREDZAME EN KRITISCHE MANIER KUNNEN PARTICIPEREN AAN DE COMPLEXE, VERANDERLIJKE WERELD WAARIN ZE LEVEN EN DAT ZOWEL IN DE ROL VAN ZENDER ALS ONTVANGER

DEEL 1: MEDIAGELETTERDHEID (ME1)  TAAL VAN DE MEDIA -woordenschat rond media gebruiken.  Met de digibox kan ik programma’s opnemen.  De virusscanner verwijdert spam. -interesse tonen voor verschillende mediatoepassingen  Hoe moet je een foto uploaden?  Wat kan een tablet meer dan een laptop? -spreken over media in hun leefwereld.  opsommen van media bij hun thuis, op school, …  weten dat je een wenskaart ook digitaal kan maken  op welke website vind ik een oplossing voor mijn probleem?

DEEL 2: MEDIAWIJSDHEID (ME2)  BEWUSTE EN ALERTE HOUDING TEGENOVER MEDIA -subjectieve weergave van de werkelijkheid.  Een gamewereld is niet gelijk aan de echte wereld.  Zijn foto’s niet aangepast?  Is mijn facebookvriend wel een echte vriend? -gevaren op gezondheidsniveau  te lang gamen  hoofdpijn, moeilijker in slaap, …  is lang stilzitten wel gezond. -gevaren bij sociale media.  cyberpesten herkennen en hoe erop reageren?  omspringen met persoonlijke foto’s, boodschappen, …  wie kijkt of luistert mee terwijl je chat?

DEEL 2: MEDIAWIJSDHEID (ME2)  BEWUSTE EN ALERTE HOUDING TEGENOVER MEDIA -positieve attitude tegenover media.  nieuwe dingen leren over media  nieuwe software ontdekken  spelregels van games respecteren  media als hulpmiddel ervaren  media kan ook rustgevend werken

DEEL 3: INSTRUMENTELE MEDIACOMPETENTIE (ME3)  MEDIATOEPASSINGEN UITVOEREN -ontdekken van mogelijkheden van mediamiddelen.  tijd nemen om te experimenteren met software.  bedienen van een camera aanleren.  zich laten inspireren door anderen. -ontwikkelen van technische vaardigheden  foto’s invoegen in powerpoint  een digitale wenskaart maken  een presentatie maken  verlig kunnrn omgaan met apparaten, bekabeling, … -leren leren

3 BASISCOMPETENTIES: 1.MEDIAGELETTERDHEID (taal en interesse) 2.MEDIAWIJSHEID (bewuste en alerte houding) 3.TECHNISCHE EN INSTRUMENTELE COMPETENTIE (media toepassen)

Pedagogische Studiedag EDUCATIEVE SOFTWARE

4 SOORTEN: 1.LEERPROGRAMMA’S 2.INFORMATIEVE SOFTWARE 3.EDUTAINMENT 4.EDUCATIEVE GEREEDSCHAPPEN

EDUCATIEVE SOFTWARE 1. LEERPROGRAMMA’S: Doel: Leren van verworven, reeds gedeeltelijke verworven of nieuwe leerinhouden en/of vaardigheden. (vaak methodegebonden) Voorbeeld:

EDUCATIEVE SOFTWARE 2. INFORMATIEVE SOFTWARE: Doel: Informatie opzoeken Voorbeelden: A.Elektronische encyclopedie:

EDUCATIEVE SOFTWARE 2. INFORMATIEVE SOFTWARE: Voorbeelden: B. Elektronische atlas: C. Elektronische naslagwerken: D. Elektronische groene boekje:

EDUCATIEVE SOFTWARE 3. EDUTAINMENT: (educatief + entertainment) Doel: Op een speelse wijze leerinhouden/vaardigheden oefenen, waarvan de leerstof is gekend. (vaak niet-methodegebonden en in spelvorm aangeboden) Voorbeelden:

EDUCATIEVE SOFTWARE 4. EDUCATIEVE GEREEDSCHAPPEN: Doel: Tools voor de leerkracht zelf. Voorbeelden:

EDUCATIEVE SOFTWARE 4. EDUCATIEVE GEREEDSCHAPPEN: Werking van Superkids : we maken een cijferblad.

EDUTAINMENT Adriana Bus Hoogleraar Orthopedagogiek Universiteit Leiden Remediatie en preventie van leerproblemen Wetenschappelijk onderzoek van de leermogelijkheden en valstrikken van edutainment vanaf jongste kleuters zowel voor software als apps.

EDUTAINMENT EFFECTIEVE LEERWINST VAN KINDEREN? VEREISTEN VAN EEN SOFTWARE-PROGRAMMA?

EDUTAINMENT Laten we eens zo’n edutainment-programma bekijken:

EDUTAINMENT WELKE EDUTAINMENT-PROGRAMMA’S GEBRUIK OF HEB JE AL GEBRUIKT IN DE KLASPRAKTIJK?

EDUTAINMENT 3 VOORWAARDEN VOOR LEERWINST: 1.INTERACTIVITEIT 2.FUNCTIONALITEIT 3.FEEDBACK

EDUTAINMENT 1. INTERACTIVITEIT -KINDEREN MOETEN HET ZELF KUNNEN! « De juf moet het verhaal niet voorlezen als het kind alles zelf begrijpt. » -AANWEZIGHEID HOTSPOTS? « Via een muisklik in de tekst of illustratie, krijgt het kind extra uitleg over wie of wat hij ziet » -KERNWOORDEN, GELUIDJES, PLAATJES EXTRA AANDACHT? « Dit vestigt aandacht op de inhoud en het onthouden van kernleerstof »

EDUTAINMENT 2. FUNCTIONALITEIT -GOEDE BALANS TUSSEN TEKST EN BEELD « Verhoogt focus en betrokkenheid » -EDUCATIEVE DOELEN PRIORITEIT « Als kinderen aan de pc zitten nemen ze teveel ik-speel- spelletjes-houding aan. Beperk de kans op doorklikken en hyperlinks in het programma. »

EDUTAINMENT 3. FEEDBACK -POSITIEVE FEEDBACK NAAR HET KIND « Positief aanmoedigen te reageren of het nog eens te proberen » « Hulp bij het zoeken naar oplossingen » « Extra uitleg bij een fout antwoord, maar ook bij een goed antwoord »

EDUTAINMENT EDUTAINMENT BEOORDELEN?