SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
Hogere denkvaardigheden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Wat/hoe schrijven leerlingen bij biologie?
Posteropdracht ANW: Nobelprijzen
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Al doende leren training docenten
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
NLT modules en excellentiebevordering
Beoordelen met behulp van rubrics
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
NLT HAVO.
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Onze doelen en visie in beeld
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Gespreksvaardig-heden
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Talent in Ontwikkeling
Het onderzoeksverslag
Programmeren met kinderen
Pré-NLT-module 3D-printen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Mini-onderneming.
Mijn visie op onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Creatopia| Basisonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Profielwerkstuk Havo. Waarom PWS (Profielwerkstuk) Is verplicht: 80 uur Telt mee in zak-slaagregeling Verzamelen en verwerken van informatie Aanleren/verbeteren.
Evaluatie groepsklassenraden oktober 2013
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk vindt 1

Opzet workshop Oriëntatie Wat vind je belangrijk aan een onderzoek van leerlingen? - een oefening - Probleemstelling Gedeeld belang? - hoe we tot een instrument gekomen zijn - Uitvoering Beoordeel wat je belangrijk vindt - aan de slag - Reflectie Feedback voor makers en gebruikers - hoe kan het beter? - 2

ORIENTATIE Hoe belangrijk vind je deze aspecten? 1.Conclusie(s) 2.Werkplan 3.Inleiding 4.Evaluatie en reflectie 5.Onderzoeksopzet 6.Uitvoering van het onderzoek 7.Structuur, taal, vormgeving 8.Logboek 9.Proces (creativiteit, planning, samenwerking) 3

PROBLEEMSTELLING Op zoek naar (gedeelde) criteria om onderzoek te beoordelen.... Kort practicumverslag Verslag van een dierentuinbezoek Verslag van een langlopend experiment Verslag van een profielwerkstuk 4

afstudeerverslag Werkwijze Op zoek naar beoordelingsformulieren docenten universiteiten, hogescholen SLO lerarenopleiders scholen natuurkunde biologie NLT scheikunde O&O verslag nw-onderzoek 5

Werkwijze Oogst 1369 criteria Ingedikt tot 173 Waarvan 636 verschillend 25 bronnen 67 documenten 25 bronnen 67 documenten 6

Werkwijze Overzicht van de 173 criteria 7

Werkwijze Welke categorieën? 8

Werkwijze Enquête met de 173 criteria uitgezet onder lio's, docenten en lerarenopleiders: 58 vragen Bij elk criterium: Schifting: alleen criteria van VEEL belang en van ESSENTIEEL belang Uiteindelijk over: 82 criteria van GEEN belangvan WEINIG belangvan VEEL belangvan ESSENTIEEL belang Respondenten Wie? (N=77) 9

UITVOERING Aan de slag Afhankelijk van wat we willen bereiken kijken naar criteria die we gaan beoordelen Waar letten we op? Wanneer doen we dat? (vooraf-tijdens-achteraf) Wanneer doen we dat? (vooraf-tijdens-achteraf) Hoe belangrijk vinden we dat? Vinden anderen dat ook belangrijk? Letten we op alles tegelijk? Duidelijkheid voor leerlingen Duidelijkheid voor de docent Betere spreiding in resultaten? 10

UITVOERING Eigen keuzes 11

UITVOERING Wat vast ligt Gewichten van 0 tot 4 Beoordeling leerlingen van 0 tot 4 Resultaat leerlingen: percentage van maximum en cijfer (C = 0,9*P + 1) Vergelijking met klassikaal gemiddelde 12

UITVOERING Gebruik 4 tabbladen: Invullen Agendalijst Gewichten kiezen Invullen leerlingscores Bekijken: leerlingresultaten 13

UITVOERING Bestand: Zelf aan de slag Met: zelf meegebracht verslag met verslag 'pissebedden' ( een verslag van een kort leerling experiment ) verslag 'katalase' ( po )

REFLECTIE Mis je iets bij de rubriek 'categorieën'? Is het duidelijk wat er bij de criteria staat/wordt bedoeld? Is het gebruikersvriendelijk? 15

REFLECTIE Opmerkingen: 16