SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk vindt 1
Opzet workshop Oriëntatie Wat vind je belangrijk aan een onderzoek van leerlingen? - een oefening - Probleemstelling Gedeeld belang? - hoe we tot een instrument gekomen zijn - Uitvoering Beoordeel wat je belangrijk vindt - aan de slag - Reflectie Feedback voor makers en gebruikers - hoe kan het beter? - 2
ORIENTATIE Hoe belangrijk vind je deze aspecten? 1.Conclusie(s) 2.Werkplan 3.Inleiding 4.Evaluatie en reflectie 5.Onderzoeksopzet 6.Uitvoering van het onderzoek 7.Structuur, taal, vormgeving 8.Logboek 9.Proces (creativiteit, planning, samenwerking) 3
PROBLEEMSTELLING Op zoek naar (gedeelde) criteria om onderzoek te beoordelen.... Kort practicumverslag Verslag van een dierentuinbezoek Verslag van een langlopend experiment Verslag van een profielwerkstuk 4
afstudeerverslag Werkwijze Op zoek naar beoordelingsformulieren docenten universiteiten, hogescholen SLO lerarenopleiders scholen natuurkunde biologie NLT scheikunde O&O verslag nw-onderzoek 5
Werkwijze Oogst 1369 criteria Ingedikt tot 173 Waarvan 636 verschillend 25 bronnen 67 documenten 25 bronnen 67 documenten 6
Werkwijze Overzicht van de 173 criteria 7
Werkwijze Welke categorieën? 8
Werkwijze Enquête met de 173 criteria uitgezet onder lio's, docenten en lerarenopleiders: 58 vragen Bij elk criterium: Schifting: alleen criteria van VEEL belang en van ESSENTIEEL belang Uiteindelijk over: 82 criteria van GEEN belangvan WEINIG belangvan VEEL belangvan ESSENTIEEL belang Respondenten Wie? (N=77) 9
UITVOERING Aan de slag Afhankelijk van wat we willen bereiken kijken naar criteria die we gaan beoordelen Waar letten we op? Wanneer doen we dat? (vooraf-tijdens-achteraf) Wanneer doen we dat? (vooraf-tijdens-achteraf) Hoe belangrijk vinden we dat? Vinden anderen dat ook belangrijk? Letten we op alles tegelijk? Duidelijkheid voor leerlingen Duidelijkheid voor de docent Betere spreiding in resultaten? 10
UITVOERING Eigen keuzes 11
UITVOERING Wat vast ligt Gewichten van 0 tot 4 Beoordeling leerlingen van 0 tot 4 Resultaat leerlingen: percentage van maximum en cijfer (C = 0,9*P + 1) Vergelijking met klassikaal gemiddelde 12
UITVOERING Gebruik 4 tabbladen: Invullen Agendalijst Gewichten kiezen Invullen leerlingscores Bekijken: leerlingresultaten 13
UITVOERING Bestand: Zelf aan de slag Met: zelf meegebracht verslag met verslag 'pissebedden' ( een verslag van een kort leerling experiment ) verslag 'katalase' ( po )
REFLECTIE Mis je iets bij de rubriek 'categorieën'? Is het duidelijk wat er bij de criteria staat/wordt bedoeld? Is het gebruikersvriendelijk? 15
REFLECTIE Opmerkingen: 16