Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten
Kennismaking
Agenda Doelen van de module Verwachtingen Programma Opdrachten en beoordeling Wat zijn sociale media? Opdracht
Promo SM
Oefening: Wie ben jij? ten/7-trends-voor-de-digitale- marketeer-in ten/7-trends-voor-de-digitale- marketeer-in-2016
Oefening: Wie ben jij? Oefening in duo’s Stel jezelf aan de ander voor aan de hand van je Twitter, Hyves of Facebook profiel (en denk eens goed na over wat je vertelt aan de ander in vergelijking met wat je erop hebt staan).
Voorbeeld vY
Verwachtingen Wat verwachten jullie van deze module?
Wat is de ambitie? Een gedegen en uitdagend plan/rapport én groepspresentatie, waaruit blijkt: – Dat je marketingcommunicatie van het MKB in perspectief kunt plaatsen en kansen signaleert – Dat je de toegevoegde waarde van SM voor het bedrijfsleven herkent en weet toe te passen – Dat je voor bedrijven een SM-strategie kunt uitstippelen en van gefundeerd en creatief (marketingcommunicatie)advies kunt voorzien
Doelen van de module Wat betekenen SM voor de marketing? Nieuwe regels SM binnen het marketinggebied Type boodschap > doel, doelgroep Creatieve ideeën voor SM-actie Crossmediale verbanden Social mediaplan ontwikkelen
Programma Week 1: Wat zijn SM eigenlijk? Week 2: Doelen en klanttypen Week 3: Bereik Week 4: Content (1) Week 5: Content en Virals Week 6: Virals Week 7-8: Strategisch SM-plan + pres
Beoordeling Oefeningen: Actief meedoen en meedenken V of O Week 7+8: Presentatie (50%) en rapport (50%) TOTAAL100%
Waarom deze module?
Wat zijn SM eigenlijk? Ontmoetingsplek Middelen om ideeën, gedachten, inhoud en relaties te delen Iedereen kan een bijdrage leveren Een leuke gelegenheid, waarbij je net iets meer geeft dan je verlangt
Voorbeelden succesvolle SM-acties D4 D4 voorbeelden-briljante-facebookcampagnes voorbeelden-briljante-facebookcampagnes Pretty Social qdo qdo
Voorbeelden succesvolle SM-acties Bavaria w w Kok U&index=3&list=PL42FC3E0F6F3CF7E3 U&index=3&list=PL42FC3E0F6F3CF7E3 KLM
Buzz veroorzaken? Afstand doen van traditionele media en manieren Want hoe ging dat vroeger?
We faxen!! Zomer 2000
Aandacht We willen steeds meer, maar krijgen steeds minder Aandacht verdelen Schaars Ongeloofwaardige beloftes, sociale druk, valse aandacht
Nieuw tijdperk
Opdracht 1: 3x SM 1.Kies 3 Rotterdamse MKB-bedrijven (+ 5 medewerkers) in Rotterdam (of omgeving) die in meer of mindere mate SM inzetten. 2.Googlen, Technocrati (zoekmachine voor blogs, of Google Blog search), speur twitter af, zoek met #, Instagram, FB, etc 3.Analyseer voor elk bedrijf (max 1 A’4): a)Welke SM zijn ingezet? b)Met welke bedoeling zetten ze elk SM- kanaal in?
Docs / PPT te vinden op: Vragen?