Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2 www.use.li/W3/887.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Door goede gesprekken groeien
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Over consumenten, gedrag en marketing
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
voor de zomervakantie tot
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Het zoeken en vinden van trends
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Les 2 – Jouw media.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Iedereen gebruikt social media.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Digitale media Rotterdam, 00 januari 2007 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding digitale media Rotterdam, 00 januari 2007.
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ondernemen moet je doen
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Opdracht interviewen ouderen en technologie
What will you do to change the
Annick, Amber, Ilsa en Melanie
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Cursus Viscoach & Vismeester
Ontvangt en verwerkt goederen
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Social media Wat deel je wel en niet?.
Inspelen op innovaties
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Noord 19 april 2018
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Zuid 12 april 2018
Weer in de lift.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Storesafari

Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2

PROGRAMMA 3 ► Retailquiz ► Retailtrends, Nieuwsuur ► Retailtrends, de les ► Tips en indeling groepjes ► De storesafari ► Verzamelen ► Storesafari ► Terug op school ► Bespreken antwoorden

RETAILQUIZ 4 4c d1e4fbc

RETAILQUIZ 5

Bekijk het filmpje RETAILTRENDS, NIEUWSUUR 6 ► Vragen: ► Noem een reden waarom het slecht gaat met veel fysieke winkels. ► Welke problemen zijn er voor de retailers? ► Waarom kopen klanten online? ► Waarom zullen fysieke winkels blijven bestaan? ► Hoe kun je succesvol zijn in de retail?

RETAILTRENDS, DE LES 7 ► Het nieuwe winkelen ► De nieuwe consument ► De nieuwe winkelstraat ► De nieuwe beleving ► De nieuwe ondernemer

RETAILTRENDS, DE LES 8 ► Het nieuwe winkelen Altijd en overal kopen

Trend 1 – HET NIEUWE WINKELEN: altijd en overal kopen (1) 9 ► Consumenten willen op elk moment van de dag via elk kanaal kunnen kopen. ► D.m.v. social media, fora en reviewsites zijn consumenten beter geïnformeerd dan ooit! Bijna iedere shopping trip start online (de constumerjourney). ► Slimme retailers maken gebruik van zowel ‘oude’ als ‘nieuwe’ vormen van media. ► Ook verandering van openingstijden kan uitkomst bieden.

Trend 1 – HET NIEUWE WINKELEN: altijd en overal kopen (2) 10 ► Retailers kunnen niet de hele markt bedienen. Het is of onderkant (prijsdistributie), of bovenkant (servicedistributie) of combinatie! ► Onder druk van prijsvechters (denk aan Action, Lidl) is de traditionele onderkant van de markt verschoven naar het midden. ► Belangrijk is: snel schakelen, slim communiceren over prijzen, schaarste creëren, maximale service combineren met goede prijzen.

Trend 1 – HET NIEUWE WINKELEN: altijd en overal kopen (3) 11 ► ► ►

RETAILTRENDS, DE LES 12 ► De nieuwe consument Persoonlijke aandacht

Trend 2 – DE NIEUWE CONSUMENT: Persoonlijke aandacht (1) 13 ► Iedere consument is een individu met specifieke wensen en behoeften. De nieuwe consument wil maatwerk, geen massacommunicatie. ► Het internet heeft de consument veranderd in een expert die dagelijks op de hoogte blijft van het laatste nieuws via online en offline bronnen. ► De bevolkingspiramide is ingrijpend gewijzigd vanwege veranderde huishoudens en de nieuwe bevolkingssamenstelling.

Trend 2 – DE NIEUWE CONSUMENT: Persoonlijke aandacht (2) 14 ► ►

RETAILTRENDS, DE LES 15 ► De nieuwe winkelstraat samenwerken

Trend 3 – DE NIEUWE WINKELSTRAAT: Samenwerken (1) 16 ► Er zijn te veel winkels en winkelgebieden in NL. Als iedereen een goede boterham wil verdienen zullen ca winkels moeten verdwijnen. ► Hoe kunnen winkelgebieden zich onderscheiden? Hiervoor is het nodig om de samenwerking aan te gaan met retailers, vastgoedpartijen, gemeente en banken ► Historische binnensteden doen het doorgaans goed. Zo zijn er veel extra functies. Denk aan restaurants, musea, etc.

Trend 3 – DE NIEUWE WINKELSTRAAT: Samenwerken (2) 17 ► ► ►

Trend 3 – DE NIEUWE WINKELSTRAAT: Samenwerken (3) 18 ► Anti-voorbeelden: De Friese Meren, Lelystad, Pekela, Kerkrade, Beverwijk, Maasdriel, Zevenaar

Trend 3 – DE NIEUWE WINKELSTRAAT: Samenwerken (4) 19

RETAILTRENDS, DE LES 20 ► De nieuwe beleving Emotie doet kopen!

Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (1) 21 ► Winkels moeten onderscheidend zijn. Dat is altijd (natuurlijk!) al zo geweest. Nu is het wel meer dan ooit zaak dat retailers hun winkel als merk bewaken en laden naar de consument. ► Waarin is de retailer goed? Wat maakt hem uniek? Waarom komen consumenten? Waarom bevelen consumenten de retailer aan bij vrienden? ► Het antwoord zal steeds weer te maken hebben met: beleving!

Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (2) 22 ► Door beleving te creëren zorgt de retailer voor emotie en … emotie doet kopen! ► De consument is multi-tasker: winkelen is niet de topprioriteit en daarnaast zijn er nog heel veel andere (belangrijke) dingen. ► Consuminderen: bewuster kopen, besparen.

Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (3) 23 ►

Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (4) 24 ► ►

Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (5) 25 ►

RETAILTRENDS, DE LES 26 ► De nieuwe ondernemer Ken je klant door en door!

Trend 5 - DE NIEUWE ONDERNEMER: Ken je klant door en door (1) 27 ► Alle veranderingen in het Retail landschap vragen om nieuw ondernemerschap ► Van afwachtend naar ondernemen en experimenteren, van visser naar jager. ► De eigenaar van de winkel moet (weer) het boegbeeld van de zaak worden. ► Passie en bezieling voor de klant, medewerkers, producten en omgeving.

Trend 5 - DE NIEUWE ONDERNEMER: Ken je klant door en door (2) 28 ► Kwaliteit van leven, natuur- en milieubewust leven, sociale rechtvaardigheid, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen worden steeds belangrijker voor de consument. ► Van retailers wordt verwacht dat zij daar bewust mee omgaan. ► Eerlijk en open zijn / transparantie is nodig.

Trend 5 - DE NIEUWE ONDERNEMER: Ken je klant door en door (3) 29

TIPS 30 ► Welke winkels zijn benaderd? ► Tips voor observeren ► Tips voor benaderen van winkelpersoneel ► Zie ‘Tips voor studenten’

INDELING GROEPJES 31

‘PLAN DE CAMPAGNE’ 32 ► Routes uitdelen, groepjes maken, ranger/clockworker aanstellen ► Instructies: wat doen? Wat daarna? ► Op safari! ► Terug om …

Bespreken antwoorden 33 ► Ervaringen uitwisselen Hoe was het? ► Antwoorden opdrachten ► Nabespreking ► Afsluiting

Gebruikte bronnen 34 ► Retailbureau Kega ► INretail ► Rapport Het Nieuwe Winkelen ► Retail2020 ► Nieuwsuur ► YouTube