Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

situationeel leiderschap
Rekenproblemen en Dyscalculie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Anja Duijn, ergotherapeut
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Zelfsturing en executieve functies.
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Agressie na hersenletsel
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Competentiegericht leren vmbo
PLUSKLAS.
Workshop “Beoordelen”
Samenwerken Werken in Teams.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Ouderavond de Bolster..
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Opvoeding en pedagogiek
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
opvoeden en pedagogiek
Praktijkervaring en reflectie
Kritisch denken ‘vertaald’
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Zelfmanagement Longpunt
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Syndroom van Korsakoff
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Nadja Jungmann Adviseur en lector Schulden & Incasso De kracht van de samenleving en hoe daar op kan worden aangesloten.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Coaching in regioleren
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Vragen, wat voor vragen?.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Master Practitioner Coach
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
De juiste route naar het juiste doel
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Voorlichting, advies en instructie
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Begeleiden Les 5.
Gedragsproblemen en stoornissen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg

Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen omgaat én  Het gedrag wat daaruit voortvloeit

Coping  Beïnvloedende factoren:  Leeftijd  Levensfase  Mate van inzicht in de situatie  Levensbeschouwing  Sociale netwerk  Professionele ondersteuning  Cognitieve en executieve functies

Cognitieve functies  Alle functies die mensen gebruiken om:  De wereld en zichzelf te kennen  Te onthouden wat belangrijk is  Te begrijpen wat er waargenomen wordt  Oplossingen te bedenken  Ingewikkelde handelingen uit te voeren  Te communiceren  Ook wel hogere hersenfuncties genoemd

Cognitieve functies  Geheugen  Oriëntatie  Verwerken van ruimtelijke informatie  Taalfuncties  Aandacht  Concentratie  Executieve functies

Cognitieve en executieve functies  Cognitieve functies  Basale vermogens  WAT en HOEVEEL iemand bezit aan kennis, vaardigheden en intellectuele begaafdheid  Executieve functies  Hogere controle van basale vermogens  OF en HOE iemand gebruik maakt van zijn kennis, vaardigheden en intellectuele begaafdheid

Executieve functies  Het systeem dat verschillende cognitieve functies met elkaar in verband brengt, integreert, en de afzonderlijke functies overstijgt  Functies die de sturing en controle over cognitieve processen bepalen  Verantwoordelijk voor de bewuste, gecontroleerde besturing van doelgericht gedrag in niet routine situaties.

Executieve functies  Initiëren: vermogen om met taken of handelingen te beginnen  Inhiberen; vermogen om taken of handelingen te beëindigen en impulsen af te remmen  Persisteren: vermogen om een taak of handeling vol te houden  Organiseren; vermogen om deelactiviteiten op elkaar af te stemmen  Adapteren; vermogen om (alternatieve) oplossingen te bedenken  Abstraheren; vermogen om afstand te nemen van het concrete  Superviseren: vermogen om eigen gedrag te overzien en zo nodig te corrigeren

Executieve functie Kortom:  Plannen, organiseren, overzien, initiatief, abstract denken, reflecteren  Deze zijn nodig voor het starten van gedrag, het stoppen van gedrag en reguleren van gedrag

Copingsstrategieën  Adaptief  Effectief op de korte én de lange termijn  Maladaptief  (mogelijk) effectief op de korte termijn, maar geeft uiteindelijk problemen  Lost het probleem niet op  Constructief en destructief  Probleemgericht en emotiegericht  Probleemgericht; oplossen van het probleem  Emotiegericht; gericht op de omgang met het probleem

6 categorieën  Actief aanpakken  Emotiegericht  Vermijden  Geruststellende gedachten  Overcompensatie  Passiviteit

Rouwproces  Elisabeth Kübler Ross  5 fasen:  Ontkenning  Marchanderen  Boosheid/woede  Verdriet/depressie  Acceptatie/het een plek kunnen geven

Opdracht  Wat betekent de theorie over de copingstrategieën en het rouwproces voor jou als verzorgende/verpleegkundige?  Welke copingsstrategieen zie je in de praktijk; welk gedrag zie je hierbij in de praktijk? Maak hierbij een onderscheid tussen adaptieve en maladaptieve strategieën.  Welke bevorderende en belemmerende factoren zie je bij de zorgvragers?  Wat is jouw taak als begeleider van de zorgvrager hierbij?  Wat is de relatie met de fasen van het rouwproces?