Plan van aanpak Ter inspiratie, geen blauwdruk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Preventief Verzuimmanagement
Succesvol verbeteren.
Presentatie Geriatrisch Netwerk
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Presentatie projectplan werkgroepen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Perspectief van de cliënt
Discussiegroepen - resultaten
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verpleegkundig redeneren
Naar een duurzaam HRM beleid
IKC Klarendal.
Geïntegreerde schoolverbetering
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Leiding geven aan school ontwikkeling
Samenwerking waterbeheerders
Veilige principes opgenomen in het reguliere toezicht
Werkgevers wendbaar aan de slag
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
Workshop Wie heeft welke rol?
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Plan van aanpak Ter inspiratie, geen blauwdruk

Uitgangspunt: het gaat om een traject waarin wordt gewerkt aan het duurzaam verbeteren van kwaliteit en veiligheid van zorg binnen de context van de organisatiestructuur en visie. Kwaliteit en veiligheid van zorg zijn de primaire insteek om een verandertraject te starten www.waardigheidentrots.nl

Waarom plan van aanpak Gebaseerd op grondige analyse coaches Haalt boven water wat nog niet besproken is Geeft richting aan het (vervolg)traject Maakt de organisatie eigenaar: alle stakeholders! Bepaalt de benodigde inzet Basis van de contractering – go/nogo www.waardigheidentrots.nl

Opbouw Beschrijving van de organisatie en de context Probleemanalyse Doelstelling en aangrijpingspunten Veranderaanpak Interventies en monitoring Communicatie Condities voor succes Uitvoering, planning en begroting www.waardigheidentrots.nl

Probleemanalyse Gaat in op situaties op de vijf pijlers die van invloed zijn op de kwaliteit & veiligheid van zorg: 1. Samenwerking tussen cliënt, informele zorg en zorgverlener 2. Basis op orde, veilige zorg * 3. Meer ruimte voor en kwaliteit van professional ** 4. Governance en bestuurlijk leiderschap 5. Openheid en transparantie * ad 2: is opname verplicht van IGZ info in de zin van welke conclusies en resultaten, welke verbeterplannen en audits, welke acties zelf al ondernomen **ad 3: is opname verplicht van Dageraad info in de zin van feitelijk opleidingsniveau personeel, ZZP’s in combinatie met aantallen medewerkers en teamsamenstelling   NB. Als er op verschillende locaties gewerkt gaat worden, ook een korte uiteenzetting van de locatie-specifieke problemen toevoegen. www.waardigheidentrots.nl

Probleemanalyse Probleemanalyse afsluiten met beantwoording kernvragen: Waarom is de problematiek zo hardnekkig? Wat voor patronen zijn ingesleten en moeilijk veranderbaar? Wat is er voorheen al geprobeerd om de problemen het hoofd te bieden? Waarom is het bij eerdere pogingen niet gelukt om tot een blijvende verandering te komen? www.waardigheidentrots.nl

Basis op orde - veilige zorg Basis-kwaliteit op papier in orde maar onvoldoende geborgd; nu nog te top down en instrumenteel zonder methodische samenhang   Er wordt door alle medewerkers methodisch gewerkt in lijn met eisen voor basiskwaliteit en de Samen Zorgen visie. Medewerkers voelen zich zèlf de eigenaar van de kwaliteit van zorg. Aan alle kwaliteits-indicatoren wordt voldaan. Incidenten , fouten of afwijkingen worden direct herkend, opgepakt, verbeterd en geborgd. In het bijzonder IGZ thema’s zoals; sturen op kwaliteit en veiligheid zorgleefplan/ cliëntdossier deskundigheid en inzet personeel medicatieveiligheid vrijheidsbeperking mondzorg hygiëne woon-/leefsfeer en veiligheid Werkgroep met o.a. beleidsmedewerker Zorg en Kwaliteit: onderzoek kloof papier-praktijk, verbetervoorstellen ontwikkelen en helpen implementeren. Trainingen Kwaliteitsbewustzijn Het zorgleefplan als uitgangspunt voor veilige en verantwoorde zorg Cyclisch evalueren/ actualiseren van het model zorgleefplan Verpleegkundigen inzetten als coach van medewerkers en voor klinische lessen, gebaseerd op de Samen Zorgen benadering Scholing voorbehouden en risicovolle handelingen aan medewerkers. Leercirkels met vertegenwoordigers uit verschillende teams die het geleerde in eigen team delen. Spiegelgespreken met cliënten, familie en medewerkers Elke cliënt beschikt over een zorgleefplan SSZ Zorginhoudelijke indicatoren vanuit preventiebeleid zijn opgenomen; het zorgleefplan voldoet aan normen vanuit Samen Zorgen benadering; KPI’s vastgesteld m.b.t. valincidenten, medicijnfouten, incidenten gedrag, VBM, (risico ’s op) depressie enz. Interne audits Vergelijking kwaliteit individuele zorgleefplannen 2014 t.o.v. 2016 (zie ook SSZ Ontwikkelplan Deskundigheidsbevordering 2016) Input vanuit CR en OR Input vanuit Focusgroep met cliënten en mantelzorgers

Veranderaanpak Benoem zaken als: Bij hoeveel teams/locaties start de verandering en welke opschaling is voorzien binnen het Invoorzorg-traject? Hoe wordt de aanpak intern gecoördineerd en geborgd en hoe wordt integraliteit gewaarborgd? Vanuit welk gedachtegoed/methode/ theorie wordt gewerkt? Beschrijving van de rol van de verschillende coaches binnen de aanpak: hoe is de taakverdeling tussen de coaches; wie richt zich op welke aandachtsgebieden? Stand van zaken tot nu toe: wat is er al gebeurd ten aanzien van de na te streven verandering? Hoe is de verbinding met lopende projecten binnen de instelling www.waardigheidentrots.nl

Interventies en monitoring Benoem de concrete interventies, gekoppeld aan de problemen en aanpak (H 1) gebruik de vijf pijlers en 10 indicatoren Benoem per interventie hoe er wordt gemonitord. Werk dit uit op onderstaande punten: Wat wordt er gemonitord? Wat zijn de bijbehorende KPI en streefwaarden? Welke monitoringsinstrumenten worden ingezet? Hoe worden de metingen benut als vorm van leren en reflectie in het werk?   Probleem Doel Interventie Monitoring en streefwaarden Doelen organisatie (visie) www.waardigheidentrots.nl