NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER
TAFELTJESAVOND HET GESPREK HEEFT VERSCHILLENDE FASES: VOORBEREIDEN VAN HET GESPREK AANLOOPFASE: BEGROETEN EN TOON ZETTEN PLANNINGSFASE: WAT IS HET DOEL (DOCENT/OUDER) THEMAFASE: DE LEERKRACHT VERTELT HET NIEUWS/ OUDERS STELLEN HUN VRAAG SLOTFASE: AFRONDING VAN HET GESPREK
Van belang bij oudergesprekken STELLING: Je kunt een ouder niet veranderen! Bewust zijn van loyaliteit tussen ouders en kinderen Aard van de relatie met kind: emotionele band van de ouders en de deskundige rol als docent Begin het gesprek en sluit het gesprek positief af
Gesprekstechnieken (weerstanden) LSD LSD.pdf L = LUISTEREN S = SAMENVATTEN LET OP LICHAAMSTAAL D = DOORVRAGEN
L = luisteren Met een leeg hoofd (parkeer wat je weet) Actief aandacht geven In de schoenen van de ander gaan staan Uit laten praten aanmoedigen
S = samenvatten In eigen woorden herhalen Nagaan of je interpretatie klopt De gevoelens van de ander benoemen
D = doorvragen Verheldering vragen van wat niet duidelijk is Open vragen stellen die de ander stimuleren om informatie en meningen te geven en gevoelens te uiten Gesloten vragen stellen die om een gericht antwoord vragen
CASUSSEN EEN “VOORBEELD” GESPREK ZELF AAN DE SLAG
Afronding 3de bijeenkomst Korte Evaluatie LSD Extra oefening gesprekken Tafeltjesavond samen met iemand VRAGEN?