NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Advertisements

Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ontwikkelingstraject kinderen
Hogescholen in Dialoog
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Ervaringen Implementatie in Nederland
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
de derde groepsbijeenkomst
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en dementie
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het perspectief van de oudere
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Slecht-nieuws en Klachten
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Literatuur V6 – les
Welkom 9/19/2018.
Gesprekstechnieken Les 4.
Verkoopt en handelt verkoop af
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Ontwikkeling, wij als EBS
gesprekstechnieken Les 2
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Transcript van de presentatie:

NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER

TAFELTJESAVOND HET GESPREK HEEFT VERSCHILLENDE FASES: VOORBEREIDEN VAN HET GESPREK AANLOOPFASE: BEGROETEN EN TOON ZETTEN PLANNINGSFASE: WAT IS HET DOEL (DOCENT/OUDER) THEMAFASE: DE LEERKRACHT VERTELT HET NIEUWS/ OUDERS STELLEN HUN VRAAG SLOTFASE: AFRONDING VAN HET GESPREK

Van belang bij oudergesprekken STELLING: Je kunt een ouder niet veranderen! Bewust zijn van loyaliteit tussen ouders en kinderen Aard van de relatie met kind: emotionele band van de ouders en de deskundige rol als docent Begin het gesprek en sluit het gesprek positief af

Gesprekstechnieken (weerstanden) LSD LSD.pdf L = LUISTEREN S = SAMENVATTEN LET OP LICHAAMSTAAL D = DOORVRAGEN

L = luisteren Met een leeg hoofd (parkeer wat je weet) Actief aandacht geven In de schoenen van de ander gaan staan Uit laten praten aanmoedigen

S = samenvatten In eigen woorden herhalen Nagaan of je interpretatie klopt De gevoelens van de ander benoemen

D = doorvragen Verheldering vragen van wat niet duidelijk is Open vragen stellen die de ander stimuleren om informatie en meningen te geven en gevoelens te uiten Gesloten vragen stellen die om een gericht antwoord vragen

CASUSSEN EEN “VOORBEELD” GESPREK ZELF AAN DE SLAG

Afronding 3de bijeenkomst Korte Evaluatie LSD Extra oefening gesprekken Tafeltjesavond samen met iemand VRAGEN?