Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Management en Organisatie
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Een lessenserie van drie lessen
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Het wezen van ‘contact’
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Jaap van Lakerveld Directeur
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Basisvorming Internationale ontwikkelingen Werkseminarie PAV 20 november 2014.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Help Selina’s eerste les
voor familie en vrienden van
Presenteren en communiceren
VERSTERK WAT WERKT.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
23 november 2015 S.e.m. (Stefan) Schoenmakers Projectmanager TOPFIT Operations / Staf TOPFIT Jij gaat toch zeker zelf over je eigen toekomst!
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Jaap van Lakerveld Directeur
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het loopbaangesprek.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De organisatie en implementatie van IHT
Een RECENSIE schrijven
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Communicatie 7e les.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self eValuatIoN of key competences in adulT AGE Reference: LLP IT-GRUNDTVIG-GMP - Grant Agreement n. n /

Introductie Noodzaak tot ‘een leven lang leren’ ‘European Reference Framework - Key competences for lifelong learning’ (European Commission, 2007) → 8 kerncompetenties Noodzakelijk voor: Persoonlijke ontwikkeling Actief burgerschap Sociale inclusie Inzetbaarheid in een kennismaatschappij

Domeinspecifiek: 1.Communicatie in de moedertaal 2.Communicatie in vreemde talen 3.Wiskundige competentie en basiscompetenties in science en technologie 4. Digitale competentie ‘Transversaal’: 5.Leren leren 6.Sociale en burgerschapscompetenties 7.Initiatief en ondernemerschap 8.Cultureel bewustzijn en culturele expressie 8 Kerncompetenties voor LLL

Online tool for self evaluation of key competences (for LLL) in adult age VINTAGE

Het begrip ‘competentie’ Knowledge Context Potential Skills Behaviour Performance Attitudes Quality

 Competentie bv. Communicatie in vreemde taal  Om performance op (domein van) deze competentie te meten:  Tot welke context beheerst iemand deze competentie?  Tot welke kwaliteit beheerst iemand deze competentie? Competenties meten in Vintage

 Per competentie/domein: cases op 5 moeilijkheidsniveaus:  1. Eenvoudige, bekende context  2. ……  3. ……  4. ……  5. Onbekende, meervoudige situatie die men zelf verder moet ontdekken  Voorbeeld niveau 1: ‘Je kunt over jezelf vertellen. Hierbij houd je het simpel. Je kunt bijvoorbeeld jezelf voorstellen aan mensen die je niet kent. Daarbij vertel je over je opleiding, je werk of je familie.’  Voorbeeld niveau 5: ‘Je kunt een toespraak houden over een moeilijk onderwerp. Dit doe je in een stijl die bij het onderwerp past. Je toespraak heeft een logische structuur. Hierdoor kan het publiek je goed volgen en je mening begrijpen.’ Context

 Gebruiker kiest per kerncompetentie/domein zijn contextniveau (1 tm 5):  Krijgt bijpassende casus gepresenteerd.  ‘Ga uit van deze of vergelijkbare casus: Wat doe, met welk resultaat? …… Beschrijf de acties.’  Scoort de kwaliteit van zijn gedrag bij deze casus: Context + kwaliteit

 N.a.v. de casus vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld:  Heb je over alternatieven gedacht?  Nam jij de beslissing?  Kon je met tegenslag omgaan?  Werkte het?  Geven samen een oordeel over kwaliteit van eigen gedrag op dit contextniveau, gebaseerd op:  Beschouwend  Autonoom  Zelfsturend  Effectief  Oordeel per domein = een score tussen 1 (laag) en 5 (hoog) Kwaliteit

Eindscore gebruiker Vintage Overzicht van: -Welke kerncompetenties (en/of domeinen daarvan) heb je beoordeeld? -Op welk contextniveau? -Wat is, uitgaande van dit niveau, je overall kwaliteitsscore voor deze competentie (en/of domeinen daarvan)? -Opvallende zaken m.b.t. één van de onderliggende kwaliteitsdimensies (beschouwend, autonoom, zelfsturend, effectief)? -Suggesties voor verdere ontwikkeling van deze kerncompetentie (en/of domein ervan).

-Bij beoordelen competenties aandacht voor de kant van ‘performance’. -Dus: competentie relateren aan context en kwaliteit. -Contexten in te delen in niveaus van complexiteit: -eenvoudig/meervoudig; -bekend/onbekend; -wel/niet eindverantwoordelijk ….. -Uitgaande van getoond gedrag op een bepaald niveau van complexiteit, de kwaliteit ervan bepalen. Bredere toepasbaarheid van Vintage-methodiek