Hoe zorg je dat je webtekst wordt gelezen? Tips en valkuilen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Waarom ben ik hier op aarde?
Communicatie & Presentatie
Samenvatting Book of lenses
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Duidelijk schrijven voor iedereen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Ingenieursvaardigheden
Schrijven in passende stijl
Efficiënter omgaan met
Oud en wijs.....
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
het bouwen van een website
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Interpreteren van data
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Collection Engels leren Teksten op TEE-SHIRTS.
Bezoekersgerichte teksten
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Stappenplan Samenvatten
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Wikiwijs.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
De dag van het solliciteren Blok 1
QUIZ hoofdstuk 1.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Structuur op Microniveau
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
Boek Presentatie. Mijn Boodschap Door het lezen van dit boek….
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Heel gewoon maar toch anders.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Werkwoordelijk gezegde, naamwoordelijk gezegde en de werkwoorden
Leesvaardig Examentraining.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Lezen, schrijven en argumenteren
Alinea: kernzin + uitwerking
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Tekstverbanden en signaalwoorden
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
De leesstrategie voor begrijpend lezen
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Hoe zorg je dat je webtekst wordt gelezen? Tips en valkuilen

2 Hoe moet het niet? Een voorbeeld

3

4 Tekst op je pagina  Hoe korter, hoe beter  Maak tussenkopjes  Gebruik opsommingstekens  Voorkom scrollen

5 Zet tekst op je pagina

6 Kies één onderwerp  Een onderwerp per pagina.  Maak een nieuwe pagina aan voor elk item  Nogmaals: hou het kort

7 Koppen: “Leuker dan een baby kunnen we het niet maken” Oostvlietpolder Een belangrijke dag voor team KDG

8 Een goede kop:  Trekt de bezoeker de tekst in  Bevat de kernboodschap  Zegt meer dan 100 woorden  Hoe concreter hoe beter Waarom?  De meeste mensen zullen alleen je kop lezen  Bezoekers scannen, ze lezen niet  Straks: workshop koppen maken

9 Fijn taalgebruik Niettegenstaande het feit dat de gemeenteraad voor verdere vereenvoudiging van het Leidse vergunningenstelsel is, heeft het college van B&W desondanks besloten een voorstel in te dienen voor de spoedige invoering van een konijnen- vergunning, waarmee paal en perk gesteld zou moeten worden aan de ongebreidelde groei van het aantal konijnen in de stad.

10 Maak geen ingewikkelde zinnen  Gebruik geen moeilijke woorden en jargon  Schrijf korte zinnen  Laat tangconstructies achterwege  Geen passief taalgebruik

11 Tang en passief  Ik hoorde gisteren dat tante Sjaan, mijn liefste tante waarmee ik vroeger erg vaak naar de dierentuin in Emmen ben geweest, is overleden.  Er werd door Joost verteld dat Jan werd geslagen.

12 De gemeenteraad heeft in de vergadering van 9 september jl. na lang beraad besloten akkoord te gaan met het voorstel tot onmiddellijke sluiting van de Leidse IJshal.

13 Het belangrijkste nieuws eerst! Mensen lezen liever niet. Begin daarom altijd met het belangrijkste nieuws Zo dus: De IJshal gaat dicht. Dat heeft de gemeenteraad gisteren unaniem besloten.

14 Recreëren Prachtige herfstkleuren aan de bomen en een frisse boslucht. Wat wil je nog meer in je vrije tijd? Lekker fietsen terwijl het oud-Hollandse landschap aan je voorbij glijdt. En het is nog gezond voor lijf en leden ook! De prachtige omgeving van Noordwijkerhout leent zich uitstekend voor een recreatieve fietstocht. Neem nou de Bollentocht of de Boerderieroute, beide leiden u langs de parels van onze streek. U kunt hieronder de routes downloaden.

15 Gebruik geen wervende tekst  Schrijf concreet: je doel is informeren, niet overhalen  Je bent geen poëet  Sfeer kun je met een foto beïnvloeden  Lezers willen niet betutteld of opgevoed worden

16 Probeer niet creatief te doen  Twee voor twaalf voor College  Wethouder krijgt de zak  Slimme jongen die Lenferink!

17 Want:  Niet iedereen begrijpt humor en uitdrukkingen  Over twee maanden al onbegrijpelijk  Je moet berichten kunnen terugvinden

18 Schrijf geen betoog of verhaal Taboes:  Zoals hiervoor al duidelijk werd, …  Zie de eerder genoemde …  Daarom is… Mensen moeten elke alinea ‘los’ kunnen begrijpen.

19 Eind van presentatie  Nog vragen?  Hierna: workshop koppen maken