SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatieavond schooltijden. (andere) schooltijden? 1 e informatieavond 19 april 2012 Huidige schooltijden Huidige schooltijden 5 gelijke.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
DE SCHOUW SCHOOLTIJDEN. Inhoud Stand van zaken Verschillende modellen Enquête voor ouders.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Aanpassing Schooltijden
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016

Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider Mat Custers. 4.Presentatie powerpoint “Schooltijden”. 5.Verdeling van de ouders in groepen. Iedere groep krijgt de gelegenheid om zich over elk voor onze school mogelijk model uit te spreken. 6.Korte centrale afsluiting waarin het vervolg van het proces wordt aangegeven.

Startsituatie en ambitie Veel ouders van jongere kinderen geven aan graag andere schooltijden te willen. Van het overblijven komt het signaal dat anderhalf uur lang is en dat het niet lukt om voldoende overblijfkrachten te werven. De school wil de wensen en mogelijkheden van de schooltijden in beeld brengen. Werkgroep schooltijden directeuren op Zicht- niveau geformeerd (op vrijwillige basis). Er zijn 6 scholen die de schooltijden geagendeerd hebben: De Dompelaar, De Havelt, De Kastanjelaar, De Klimboom, De Samenstroom en Het Venster.

Er is op school een werkgroep samengesteld waarin ouders (ook vanuit OR, MR en Boomhut) vertegenwoordigd zijn. Werkgroep stelt mede op basis van de input van de informatieavond een ouderraadpleging op. Ouders vullen ouderraadpleging in. Werkgroep inventariseert de resultaten en brengt een advies uit aan de MR.

Achtergrondinformatie Nederlandse basisscholen zijn sinds 2006 vrij hun schooltijden vast te stellen. Onderwijstijd over 8 schooljaren is wettelijk bepaald: minimaal 7520 uur. Gemiddeld 940 uur per jaar :77% traditionele schooltijdenmodel : 56% traditionele schooltijdenmodel 23% heeft nu continurooster, 9% vijf gelijke dagenmodel, 8% Hoorns model, 4% ander model

Verschillende modellen

Hoorns model Verschillende schooldagen. Woensdag en vrijdag tot Thuis lunchen of betaald overblijven geregeld door TSO. Middagpauze van tot Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen.

Hoorns model Middagpauze 1 ½ uur Middagpauze 1 uur groepVSOOnderwijs Pauze TSO Onderwijs NSO maandag7.30 – – dinsdag 7.30 – – woensdag7.30 – – donderdag7.30 – – vrijdag7.30 – –

Ons huidig model: Het Hoorns Model Groepen 1 t/m 8 24,5 uur per week naar school Maandag – dinsdag – donderdag 8.30 – uur – uur Woensdag – vrijdag 8.30 – uur Middagpauze van tot uur. Op ma-di-do: betaald TSO of thuis lunchen. Naschoolse opvang sluit direct aan op de lessen.

Huidig model: met kortere middagpauze Stel middagpauze van 1 uur dan Groepen 1 t/m 8 24,5 uur per week naar school Maandag – dinsdag – donderdag 8.30 – uur – uur Woensdag – vrijdag 8.30 – uur Middagpauze van tot uur. Op ma-di-do: betaald TSO of thuis lunchen. Naschoolse opvang sluit direct aan op de lessen.

Continurooster op ma-di-do Continurooster op maandag, dinsdag en donderdag van 8:30 – 14:30 of uur. Afhankelijk van lengte pauze. 24,5 uur per week naar school. Woensdag en vrijdag tot 12:30. Alle kinderen blijven over. Korte lunchpauze met leerkrachten en/of vrijwilligers (geen betaalde TSO). Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen.

Continu rooster groepVSOOnderwijsPauzeOnderwijs NSO maandag7.30 – – dinsdag 7.30 – – woensdag7.30 – – donderdag7.30 – – vrijdag7.30 – –

Het vijf-gelijke-dagenmodel Vijf identieke schooldagen van 8:30 – 14:00 of uur. (afhankelijk van lengte pauze). 24,5 uur per week naar school Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag. Alle kinderen blijven over. Korte lunchpauze met leerkrachten en/of vrijwilligers (geen betaalde TSO). Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen.

5 gelijke dagen

Het 7-tot 7-model Aaneengesloten programma met afwisseling in blokken. Met onderwijs, opvang, sport en ontspanning. Het gehele jaar open, geen collectieve schoolvakanties. Eén loket voor ouders en kinderen. Geïndividualiseerd onderwijs. Eén team van medewerkers vanuit verschillende disciplines. Concentratie van voorzieningen in één gebouw.

7 tot 7 model

Het bioritme-model Het leren volgt het bioritme van de kinderen, het onderwijs maakt gebruik van de momenten van maximale alertheid ( uur voor leren en presteren en voor repeteren). Extra lange middagpauze met sport, cultuur en andere activiteiten, verzorgd door de kinderopvang of andere organisaties. Leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing.

Bio-ritme model

Bij elk model kunnen de details van aanvangstijd, pauzetijd, eindtijd etc. nog aangepast worden. Indien voor een ander model gekozen wordt, komt in het voorstel naar de MR ook een advies over per wanneer dit model in te voeren.

Werkwijze

Verdelen over 3 lokalen (… personen) In elk lokaal wordt voor en tegen van een model besproken, vanuit het oogpunt van ouders, school en kinderen Ronde 1: 20 minuten Ronde 2: 15 minuten Ronde 3: 10 minuten

De te bespreken opties: Hoorns model (1 of 1 ½ uur pauze) 5 gelijke dagen model Continu rooster

lokaal groep 3-4; mevr. Hanneke Verstappen en juf Rita Sponselee lokaal groep 4-5; mevr. Mailys Guillard en juf. Arian van Delft Op gang bij groepen 3-4 en 4-5; mevr. Erika van de Weijer juf Marjo v.d. Akker

Stappenplan Informatieavond voor oudersfebr Maken formulier voor ouderraadpleging febr Ouder-raadpleging febr./maart Bespreking uitslag ouderraadpleging en opstellen voorstel maart Terugkoppeling voorstel naar team en ouders maart Advies naar MR met vraag om besluit te nemen 29 maart Informatie naar oudersapril

Meer informatie kunt u vinden op: school.infonu.nl/diversen/ de- voor-en-nadelen-van-een- continurooster.html school.infonu.nl/diversen/ de- voor-en-nadelen-van-een- continurooster.html -traditionele-schooltijden-zijn-voorbij-.htm -traditionele-schooltijden-zijn-voorbij-.htm opvang.nl/schooltijdenmodel /#.Vh4VJYfou1s opvang.nl/schooltijdenmodel /#.Vh4VJYfou1s