Wisselwerking tussen concepten en contexten Parallellezing Woudschoten Conferentie Natuurkunde Berenice Michels en Lucia Bruning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Henk Pol, Universiteit Twente / SLO Maarten Pieters, SLO
Advertisements

Wat is goed onderwijsonderzoek?
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Keuze scheikunde.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De nieuwe syllabus scheikunde
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Met de Kennisbasis in zee!
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Natuurkunde in de bovenbouw
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
1 Een Canon voor de Natuurkunde-Didactiek? Piet Lijnse.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
De concept-contextbenadering in het vmbo Kerst Boersma & Marco Mazereeuw.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoofdconcepten en eindtermen
POWL, Domeinspecifiek Leren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
De didactiek van ontwerpen
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Wisselwerking tussen concepten en contexten Parallellezing Woudschoten Conferentie Natuurkunde Berenice Michels en Lucia Bruning

Co-co: what's in a name?

Overzicht 1.Waarom coco? 2.Concepten en contexten 3.Historisch en internationaal perspectief 4.Bèta-vernieuwing, NiNa en coco 5.Coco in de les(materialen)

WAAROM COCO?

Waarom CoCo? Waartoe leren zij? Wat leren zij? Hoe leren zij?

Curriculair spinnenweb

Waartoe leren zij? non scholae sed vitae ↓ transfer

Wat leren zij - eindtermen Wendbaar toepassen van (voorgeschreven) concepten in (wisselende, al dan niet voorgeschreven) contexten –Verplicht –(Deels) vastleggen van bestaande praktijk –Beheesing van voorgeschreven contexten kan dus ook doel op zich zijn (bijv. MRI-scan, energieproblematiek, …)

Hoe leren zij? Zeven principes van leren en begrijpen (Gollub, J.P et al. (eds), Learning and Understanding, National Research Council, 2002) –structureren van kennis rond kern-concepten (principled conceptual knowledge) –voorkennis (prior knowledge) –metacognitieve vaardigheden (metacognition) –verschillen tussen leerlingen –motivatie –leren in contexten (situated learning) –leren in sociale netwerken (learning communities)

Hoe: betekenisvol onderwijs Wisselwerking tussen contexten en concepten: –Concepten worden wendbaar toegepast in verschillende contexten Verwerven van conceptueel inzicht Transfer –Context geeft betekenis aan concepten

CONCEPTEN EN CONTEXTEN

Concept concepten: mentale beelden die verwijzen naar belangrijke ideeën uit het vakgebied –Basisideeën, grondbegrippen principes, beginselen, theorieën, ideeën, beelden, wetten, structuren of systemen –Kader van kennisopbouw in een discipline Kernconcepten → 'gewone' concepten → vakbegrippen

Concepten → kernconcepten Focus op kernconcepten Nadruk op diepgaand begrip Versterken van verbanden tussen concepten 1 C 2 Met dank aan Kerst Boersma, Universiteit Utrecht

Kern-concepten Na: materie, energie, ruimte, tijd, wisselwerking Sk: molecuulconcept, micro-macro-concept Bi: Combinatie van organisatieniveaus met systeemconcepten levert 48 (havo) / 51 (vwo)concepten Wi: getal, formule, functie, verandering, ruimte, toeval Ec: schaarste, ruil, markt, ruilen over de tijd, samenwerken en onderhandelen, risico en informatie, welvaart en groei Mw: sociale cohesie, macht en gezag, socialisatie en acculturatie, identiteit, globalisering, ontstatelijking,.... (18)

Context Context: omgeving waarin leren plaatsvindt –Voor leerlingen betekenisvolle situatie of probleem Handelingspraktijk (bi); Situatie, probleem (sk, na, wi, …) Onderverdeling t.a.v. 'wat': –Didactische vs. functionele contexten –Leefwereld, beroeps-, wetenschappelijke contexten Onderverdeling t.a.v. 'hoe': –Aanleer-, oefen-, toetscontext Context kan voor ander vak concept zijn v.v.

Relaties tussen concepten & contexten 1 → 3 Focus op betekenisvol onderwijs Versterken van relevantie vanuit 3 perspectieven Versterken van verbanden tussen concepten Concept 1 Context 2 C 3 Met dank aan Kerst Boersma, Universiteit Utrecht Context

COCO IN PERSPECTIEF

Context Based Science Education Brede opvatting Context Based: gebruiken van situaties, toepassingen en contexten (Whitelegg and Parry (1999) Smalle opvatting Context Based: contexten als uitgangspunt, authentic practices, need to know-basis, drip-feed, spiraal curriculum (Bennett et al., 2006) CoCo (als didactische benadering) sluit internationaal aan bij een brede opvatting van Context Based Science education

(Inter)nationale ervaringen CB(S)E PLON (The Netherlands) Chemcon, Chemistry in Context (USA) Supported Learning in Physics (SLIP), Victorian Certificate of Education (VCE) (Australië) Science, technology, Environment in Modern Society (Israel) Salters‘ Horners Physics and Chemistry, Science for Public Understanding (Engeland) Bik / Phiko / Chik (Duitsland)

BETAVAKVERNIEUWING, NINA EN COCO

Aanleiding vakvernieuwing Maatschappelijke ontwikkelingen: –Snelle ontwikkelingen in wetenschap en technologie –Gewenste toename instroom β-studies EU-afspraken 2000 Lissabon: 15% meer bèta Knelpunten in het bèta-onderwijs –Overladenheid –Relevantie onderwijs van een bredere groep leerlingen –Gebrek aan samenhang binnen en tussen vakken –(Aansluiting HO)

Contexten en concepten in eindtermen Om de doelen van de vakvernieuwing te realiseren Contexten –Maken het onderwijs voor leerlingen actueler en relevanter –Tonen de praktijk van het HO Concepten maken de programma’s –Maken de programma’s minder overladen –Tonen mogelijkheden voor samenhang (intern en onderling)

Contexten in NiNa eindtermen De kandidaat kan… (voorgeschreven) concepten gebruiken / toepassen / etc. in contexten (niet gedefinieerd) –b.v. Mechanica (HV); eigenschappen van stoffen en materialen (HV) fysische verschijnselen / begrippen / etc (niet gedefinieerd) gebruiken / toepassen in de (voorgeschreven) context –b.v. Functionele materialen (H), geofysica (HV), Biofysica (HV) (voorgeschreven) concepten gebruiken / toepassen / etc. in de (voorgeschreven) context –Ioniserende straling en medische beeldvorming (HV) –Trillingen en golven en informatieoverdracht (HV)

COCO IN DE LES(MATERIALEN)

Coco-model Doel: laten zien dat er vele mogelijkheden zijn om te komen tot context-concept onderwijs Gebruik: –als handvat voor een discussie over CoCo in de lespraktijk –als handvat voor ontwikkelaars bij het vormgeven van lesmateriaal –als handvat voor docenten bij de keuze van lesmateriaal Model: –vier soorten wisselwerking tussen contexten en concepten –twee centrale vragen m.b.t. de leerinhoud:leerinhoud wat vormt de (kern van de) leerinhoud? wat stuurt de leerinhoud?

context als ornament context als fundament context als steiger context als gebouw stuurt vormt conceptuele structuur inhoudcontext stuurt vormt inhoudcontext stuurt vormt inhoudcontext inhoudcontext stuurt vormt context stuurt inhoud concept. stuurt inhoud conceptuele stuctuur vormt inhoud context vormt inhoud voorbeelden / toepassingen Gereedschap AB CD conceptuele structuur

Vier modaliteiten context alsleerinhoud wordt vooral gevormd doorgestuurd door ornamentconceptuele structuur steigercontextconceptuele structuur gebouwcontext fundamentconceptuele structuurcontext Keus hangt af van: Vak(ken), SE / CE, Concept, Aanleren/verwerken/toepassen. Leerlingen, docent, …