Meeluisteren. Gewoon weten Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Sollicitatiegesprek.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Een lessenserie van drie lessen
Godsdienst 1.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gemaakt door Ype en Ronald
Vraag 1: Wat is mantelzorg?
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Focus op motivatie en communicatie
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Het opbouwen van een data base
§1.4 Waar kies je voor? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
Wees slimmer dan de machine
Burgerinitiatieven.
BOUWEN AAN JE EIGEN DRAAGKRACHT
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
Samenvatting Havo 5.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Veilig omgaan met porto- en mobilofoon
Project ‘Ernstig betrokken’
Statussen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Doel van het onderhoud, Onderhoudsplan Onderhoudsadvies
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Schakelen.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Noodoproep.
Reflecteren.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Welkom. Instructie Verbindingen Doel van deze bijeenkomst? Korte uitleg portofoons Uitleg verbindingsschema’s Bezoek meldkamer © O. Mittelmeijer - Alarmcentrale.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Portogewoon Status Portogewoon Landelijk Verbindingscongres Brandweer
“Samen zorgen voor een goede dagstart”
Studieloopbaanbegeleiding
Van der Sanden Asbestsanering BV
Getuigenis re-integratie
Quiz Als mantelzorg ontspoort…
Onderhandelen: een kunst apart
Reflecteren even pas op de plaats
Behavior Based Safety Warehousing
Portogewoon Status Portogewoon Landelijk Verbindingscongres Brandweer
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Duurzame inzetbaarheid
Eigen Initiatief Model
Appverbod Mediabegrip week
5 valkuilen & Tips.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Transcript van de presentatie:

Meeluisteren

Gewoon weten

Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten

Wat verstaan we onder meeluisteren? Meeluisteren = gebruik maken van een gespreksgroep die op dat moment niet voor jou van toepassing is.

Redenen van meeluisteren?  Verkeerd gebruik  Nieuwsgierigheid (wel/niet professioneel)

Consequenties van meeluisteren Door mee te luisteren belast je het netwerk onnodig. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de meldkamer en andere collega’s:  Overbelasting netwerk  Stagneren van communicatie in eigen gespreksgroep  Overige consequenties

Overbelasting netwerk  Ontstaan wachtrij  Onnodig gespreksweg bezet houden  Belemmeren collega’s in gebruik gespreksweg (ook in geval van hulpvraag)

Overbelasting netwerk

Stagneren van communicatie in eigen gespreksgroep  Meeluisteren en niet bereikbaar vanwege overbelasting van het netwerk? Dan kan in de eigen gespreksgroep niet worden gecommuniceerd.  Een bericht komt bij iedereen of bij niemand aan!

Stagneren van communicatie

Overige consequenties  Afleiden van de taak  Vergroot kans op handelen op eigen initiatief

Aandachtspunten  Besef: meeluisteren kan problemen veroorzaken.  Bedwing je nieuwsgierigheid, luister alleen mee als het functioneel is.  Gebruik alleen de gespreksgroep die voor jou van toepassing is.  Schakel alle portofoons/mobilofoons tijdig over naar aangegeven gespreksgroep of zet deze uit.  Zet (indien van toepassing) alle portofoons/mobilofoons uit wanneer dienst klaar is.

Aandachtspunten

Gewoon bespreken  Heb je wel eens meegeluisterd (bewust of onbewust)?  Wat kun je eraan doen om te voorkomen dat je meeluistert, en zo onnodig het netwerk belast?  Welke problemen kun je veroorzaken als je onnodig meeluistert met een andere gespreksgroep?  Noem een aantal redenen waarom collega’s meeluisteren?

 Wat is het doel van etherdiscipline?  Welke factor is het meest bepalend bij een goede etherdiscipline?  Wat wordt binnen het communicatienetwerk bedoeld met de term meeluisteren?  Waarom is het belangrijk dat je tijdig schakelt naar een andere gespreksgroep? Gewoon bespreken

 Wat is de taak van de meldkamer bij etherdiscipline?  Waarom moet je onnodig meeluisteren voorkomen?  Stelling: onnodig meeluisteren moet worden geregistreerd en beboet.  Stelling: meeluisteren met de eigen gespreksgroep is vaak noodzakelijk omdat je zo op de hoogte blijft van relevante zaken. Gewoon bespreken

Gewoon proberen  Zet allemaal je portofoon aan.  Op welke gespreksgroep staat je portofoon afgesteld? Hoeveel verschillende gespreksgroepen zijn hier vandaag aanwezig?  Wat betekent dit voor het netwerk?  Wat zouden de gevolgen kunnen zijn wanneer je allemaal tegelijk je portofoon aanzet onder een drukbezette mast?

Praktische informatie die je helpt nog beter gebruik te maken van je porto. Kijk op