Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
Eigenschappen van parabolen
Het doen van eigen onderzoek
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Gelijkmatige toename en afname
Workshop creatief brainstormen
Een manier om problemen aan te pakken
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 2
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 12
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Steven Verstockt 16 februari 2005
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Media en creativiteit module 6 Identiteit
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Lineaire formules Voorbeelden “non”-voorbeelden.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
TEACHERS TEACHING WITH TECHNOLOGY Toetsen met een lege GR.
Vergelijkingen oplossen
Wat is digitale didaktiek?
Omgekeerd evenredig Het inhuren van een band voor een schoolfeest kost € 600. Hoe meer leerlingen er komen, hoe minder je per leerling betaalt. a: aantal.
Hoofdstuk 6 Allerlei verbanden.
Kwantumfysica Cathy Baars Docent Natuurkunde Martinuscollege
Natuur en Techniek in de Basisschool
Samenvatting.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Wim Doekes - hoofdauteur
Lezen: doe het goed voor
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
Opdrachten en eindopdracht
Optische “illusie” met spiegels
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 2 Cathy Baars Jaco Scheer.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Herhalingsoefeningen Variabelen - voorwaarden. Flying banner  Toon een tekst op positie x: -2.0 en y: 0 (dat is links buiten het beeldscherm)  Laat.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
de verschillende soorten wiskunde
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Studieloopbaanbegeleiding
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Virusuitbraak modelleren
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
De M in STEM Cathy Baars.
Grafiek van lineaire formule
Wiskunde A of wiskunde B?.
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Maar eerst van 4 formules de top berekenen
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Transformaties van grafieken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 6
Examentraining.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Sensoren aan de GR
Art & Design Gt 1 Architectuur: Torens
Eigenschappen in verband met evenwijdigheid en loodrechte stand van rechten in het vlak © André Snijers.
Hoofdstuk 4- les 1 Stroomkringen.
Hoofdstuk 10 – les 4 Eenparig vertraagd.
Voorkennis Wiskunde Les 9 Hoofdstuk 4: §4.1 t/m §4.4.
Hoofdstuk 10 – les 3 Eenparig versneld.
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer

Teachers Teaching with Technology™ Agenda Voorstellen (5 min) Design principes (10 min) Samen bouwen in grafiek omgeving (parabool) (20 min) Toepassing in onderwijs (10 min) Schatkaart(zelf bouwen indien tijd het toelaat anders demo: 20 min) Toepassing in onderwijs en afsluiting (10 min)

Teachers Teaching with Technology™ Voorstellen Cathy Baars Natuurkunde docent Onderzoekscoördinator T3-instructeur Jaco Scheer Natuurkunde docent APS School at sea

Teachers Teaching with Technology™ Design principes (1) Leerdoel? Leerdoelen Leerlingactiviteiten en onderzoek Layout? Grafiek of meetkunde omgeving Achtergrond illustratie Layout Besturing? Punten o Vrije punten o Punten op grid of as-streepjes o Punten op een scatter plot Schuifbalken Opgeslagen variabelen o Bewerken van opgeslagen waarden in graph/geometrie pagina o Bewerken van waarden in een math box

Teachers Teaching with Technology™ Design principes (2) Hoe wordt de simulatie/model gebouwd? Geometrische gereedschappen o Parallelle lijnen of loodrechte lijnen o Transformaties en rotaties o "measurement transfer" Scatter plots Data capture Hoe zal de input en output worden weergegeven? Kleur om een verbinding te maken tussen actie en concept Tekst of tekstblokken om formules en resultaten weer te geven Verbergen van onderdelen ivm eenvoud Eigenschappen beheren voor makkkelijker gebruik

Teachers Teaching with Technology™ Design parabool Leerdoel Wat is het verband is tussen de parameternotatie van een parabool en twee punten waarvan 1 punt de top is Ontwikkelen van onderzoeksstrategie Layout Grid met twee punten die alleen op het grid kunnen bewegen Een punt is de top Coördinaten van punten zijn zichtbaar Twee formules (algemene formule en juiste formule) Kleuren gebruiken voor de a, p en q Besturing Scherm mag niet verschuiven, de assen mogen niet worden veranderd Alleen de twee punten mogen worden verplaatst Bouwen Grid maken met afstand 1,1 Twee punten definiëren op dit grid. Punt 1 en 2 Coördinaten opvragen en koppelen aan x1, x2, y1, y2 Formule opstellen op basis van x1, x2, y1 en y2. De benodigde berekeningen verbergen Algemene formule en specifieke formule (deze laatste maken met behulp van berekeningen uit de x en y waarden) Input/out put Coördinaten van de twee punten zijn zichtbaar De formule van de lijn is zichtbaar

Teachers Teaching with Technology™ Toepassing in de les Les opdracht maken, die onderzoekend leren stimuleert. Schrijf allemaal een vraag op, die je hierover kunt stellen en verder gaat dan een reproductievraag. Uitwisselen in groepjes van drie, pik er 1 uit Bedenk welke gegevens je wel/niet geeft aan de leerlingen Werk de opdracht verder uit.

Teachers Teaching with Technology™ Design schatkaart Leerdoel Inleiding tot meetkundige bewijsvoering waarom schat niet verplaatst Koppeling "realiteit" aan wiskunde Wiskundige denkactiviteiten Layout Als illustratie een schatkaart Aangeven wat de grote rots is (BR), kleine rots is (SR) en waar de eik is (OAK). Aangeven waar uiteindelijk de schat ligt De eik moet kunnen bewegen. Beschrijving van de schat Besturing Scherm mag niet verschuiven, Alleen de eik mag bewegen Bouwen Kan in meetkunde en in grafiek gebouwd worden. Voor analyse en bewijsvoering is grafiek beter. Dan kun je coördinaten opvragen Met behulp van de beschrijving de constructie maken (gebruik rotaties etc). Input en output Alleen de eik mag veranderen, voor bewijsvoering alle coördinaten geven

Teachers Teaching with Technology™ Beschrijving schat Op zolder heb je een oude kaart gevonden van een onbewoond eiland waarop een schat is begraven. De beschrijving is heel duidelijk: 1.Loop in een rechte lijn van de dikke eik (Eik) naar de grote zwerfkei (GS). 2.Sla bij de grote zwerfkei aangekomen linksaf (maak een rechte hoek) en leg eenzelfde afstand nog eens af. 3.Loop vervolgens in een rechte lijn naar de kleine zwerfkei (KS). 4.Sla bij de kleine zwerfkei aangekomen linksaf (maak een rechte hoek) en leg eenzelfde afstand nog eens af. 5.De schat ligt precies midden tussen het punt dat je nu bereikt hebt en de dikke eik. Je gaat op zoek naar de schat. Op het eiland aangekomen zijn de twee zwerfkeien goed herkenbaar; de eik heeft de tijd echter niet overleefd....

Teachers Teaching with Technology™ Toepassing in de les Opdrachten op drie niveaus, wat is je doel Techniek, inhoud, creativiteit(inzicht) Drie groepen Elke groep maakt een opdracht passend bij één niveau Uitwisselen

Teachers Teaching with Technology™ Afsluiting Is dit in te zetten in je les? Wat levert het op? Wat neem je mee uit deze workshop?

Teachers Teaching with Technology™ Afsluiting Verdere informatie bij: Cathy Baars: Jaco Scheer: