Levensbeschouwing Christendom (Ikos)
Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs
Levensbeschouwing en Ikos Plaats en opzet van de module
Levensbeschouwelijke lijn
Ikos-opleiding
De openbare school Karakter en ontstaan
Kenmerken openbaar onderwijs Algemeen toegankelijk Actief – pluriform Meer dan neutraal! Bestuurd door de overheid
Openbaar vs. bijzonder onderwijs Bestuur Publiekrechtelijk Privaatrechtelijk Identiteit Neutraal (altijd) Levensbeschou-welijke grondslag (meestal) Toegankelijkheid Algemeen Toelatingseisen mogelijk Moet er zijn Kan er zijn
Geschiedenis Sinds 1806 is er vanuit de staat gegarandeerd en gecontroleerd onderwijs voor iedereen: Openbaar Onderwijs Dit onderwijs was “gemengd”, d.w.z. algemeen christelijk Met de mogelijkheid van godsdienstonderwijs namens de kerken De inhoud van “algemeen christelijk” kon plaatselijk sterk verschillen Bezwaren tegen het karakter van de Openbare school: Katholieken: te Gereformeerd (protestants) Orthodoxe protestanten: te algemeen
Geschiedenis Gevolgen: Oprichting van bijzondere scholen De openbare school werd steeds on-godsdienstiger Katholieken en afgescheiden protestanten wenden zich af van openbaar onderwijs Schoolstrijd - over de bekostiging van het bijzonder onderwijs Eisen aan het onderwijs werden strenger; duurder Volkspetitionnement Pacificatie in 1917 Versterking bijzonder onderwijs door verzuiling
Geschiedenis Gevolgen multi-culturele samenleving: Nieuwe richtingen in het bijzonder onderwijs: Islamitische scholen Hindoeistische scholen Verplichte aandacht voor pluriformiteit Zie artikel 29 WBO = art 42 WPO Kennis van geestelijke stromingen (kgs) Intercultureel onderwijs Actieve pluriformiteit
GVO - KGS Godsdienstig Vormingsonderwijs Kennis Geestelijke Stromingen Facultatief School niet verantwoordelijk voor de inhoud “Subjectief” Kennis Geestelijke Stromingen Verplicht De school verantwoordelijk “Objectief”