Levensbeschouwing Christendom (Ikos).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Advertisements

Dilemma’s en perspectieven
Christendom in Nederland
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Hoofdstuk 6 Democratisering
Liberalen, socialisten confessionelen
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Traditionele Belgische breuklijnen
De kerk in de Middeleeuwen
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
19de eeuw (5.1) Vanaf 1870 beheersen 3 kwesties de Nederlandse politiek -kiesrechtstrijd -sociale kwestie -schoolstrijd Rond die 3 kwesties vindt in Nederland.
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
De Kerkhervorming 1.3.
§1 Nederland verzuilt.
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
De staatsinrichting van Nederland.
Christendom religieus
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Paragraaf 3: kerk en school
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Staatsinrichting, Paragraaf 2
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Op weg naar een eerlijker bestuur
De voornaamste wereldgodsdiensten
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Politieke stromingen De confessionelen
Geschriften en stromingen
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
De scheiding van de Nederlanden. Inleiding Filips II en de Katholieke Kerk De Beeldenstorm De 17 e eeuw werd een ongelukseeuw voor onze gewesten (België)
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Hoofdstuk 5: Burgers en Stoommachines
Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? 4 mogelijke antwoorden 1. of
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
de tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen - Ismen
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Leerlijn actief burgerschap
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom (Ikos)

Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs

Levensbeschouwing en Ikos Plaats en opzet van de module

Levensbeschouwelijke lijn

Ikos-opleiding

De openbare school Karakter en ontstaan

Kenmerken openbaar onderwijs Algemeen toegankelijk Actief – pluriform Meer dan neutraal! Bestuurd door de overheid

Openbaar vs. bijzonder onderwijs Bestuur Publiekrechtelijk Privaatrechtelijk Identiteit Neutraal (altijd) Levensbeschou-welijke grondslag (meestal) Toegankelijkheid Algemeen Toelatingseisen mogelijk Moet er zijn Kan er zijn

Geschiedenis Sinds 1806 is er vanuit de staat gegarandeerd en gecontroleerd onderwijs voor iedereen: Openbaar Onderwijs Dit onderwijs was “gemengd”, d.w.z. algemeen christelijk Met de mogelijkheid van godsdienstonderwijs namens de kerken De inhoud van “algemeen christelijk” kon plaatselijk sterk verschillen Bezwaren tegen het karakter van de Openbare school: Katholieken: te Gereformeerd (protestants) Orthodoxe protestanten: te algemeen

Geschiedenis Gevolgen: Oprichting van bijzondere scholen De openbare school werd steeds on-godsdienstiger Katholieken en afgescheiden protestanten wenden zich af van openbaar onderwijs Schoolstrijd - over de bekostiging van het bijzonder onderwijs Eisen aan het onderwijs werden strenger; duurder Volkspetitionnement Pacificatie in 1917 Versterking bijzonder onderwijs door verzuiling

Geschiedenis Gevolgen multi-culturele samenleving: Nieuwe richtingen in het bijzonder onderwijs: Islamitische scholen Hindoeistische scholen Verplichte aandacht voor pluriformiteit Zie artikel 29 WBO = art 42 WPO Kennis van geestelijke stromingen (kgs) Intercultureel onderwijs Actieve pluriformiteit

GVO - KGS Godsdienstig Vormingsonderwijs Kennis Geestelijke Stromingen Facultatief School niet verantwoordelijk voor de inhoud “Subjectief” Kennis Geestelijke Stromingen Verplicht De school verantwoordelijk “Objectief”