Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meeting Inkoop mei 2003.
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Module 6: Kantoortechnieken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
BattleBots The school battle.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Een startersgids voor innovatie
Module 6: Kantoortechnieken
Management en logistiek
Evelyne Steensels Lieze Vanderhoydonck
Facility management en inkoop
Logistiek management: begrippen en principes
Inleiding tot marktonderzoek
Proces en Product.
Acquisitie.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Nike Supply Chain Management
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Goederen en inkoop H6 Leveranciers Ondernemer detailhandel.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Les : Van oude naar nieuwe markten Groen Ondernemen Sieme Luijckx Coen van Wetering.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Kostprijs & verkoopprijs
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Inkopen en aanbesteden Sittard-Geleen 16 september 2013.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Vernieuwing in het VMBO
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Ondernemerschap E43.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Mini-onderneming.
Ondernemerschap E43.
LOB Presenteer je stagebedrijf
Les 2: Van productie tot verkoop
What will you do to change the
Les 3: Marktonderzoek Keuzevak Marketing.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les 5: Het marketingplan
Professioneel opdrachtgeverschap Inkoopproce s
Les 1: Introductie Marketing
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Les 2: Van productie tot verkoop
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Transcript van de presentatie:

Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken

Wat gaan we vandaag doen?  Uitleg over Inkoop & Productmanagement  Wat zijn de taken van de afdeling Inkoop in een bedrijf?  Waar moet je op letten bij het inkopen? Hoe ziet het inkoopproces eruit?  Opdracht: Inkopen en Produceren  Producten inkopen voor prototype.  Prototype maken  Hoe kan je het product goedkoper maken?  Produceren + verkoopprijs berekenen

Inkoopmanagement  Wat zijn de taken van de afdeling ‘Inkoop’ in een bedrijf?  Inkoop van goederen/diensten  Onderhouden van leveranciers (afspraken)  Onderzoeken van mogelijke nieuwe leveranciers  Contacten onderhouden met ‘derden’ over inkoopvraagstukken.  Verwerken van inkoopgegevens

Inkoopmanagement  Waar moet je op letten tijdens het inkoopproces?  Doelgroep  Prijs + kwaliteit van product/dienst  Leverings-en betalingsvoorwaarden  Maatschappelijk verantwoord inkopen (leveranciers onder de loep nemen)

Inkoopproces NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken 1.Specificeren Het uitzoeken welke goederen/diensten nodig zijn en wat de precieze wensen zijn. 2.Selecteren Aan de hand van onderzoek kijken welke leverancier de beste producten tegen de beste prijs levert. 3.Contracteren Het contracteren van de juiste leverancier en tevens onderhandelen over de condities. 4.Bestellen Het daadwerkelijk bestellen van de goederen die nodig zijn zoals gespecificeerd in stap 1. 5.Bewaken Het bewaken van de levering, gekeken naar beveiliging en controle van de goederen. 6.De nazorg en evaluatie Zorgen dat de goederen intern op de juiste plek komen en worden geadministreerd. Daarnaast het gehele proces evalueren en archiveren.

Productmanagement  1. Marktonderzoek  2. Schrijven van productbusinessplannen  3. Productomschrijving en –ontwerp  4. Projectmanagement  5. Het product bekendmaken en op de markt brengen (‘enthousiasme’ voor het product creëren)  6. Product marketing

Wat doet een productmanager?

Prototype product maken  Plan van aanpak formulier invullen  Producten inkopen om prototype te maken.  Bedenken hoe je goedkoper je product zou kunnen maken.  Verkoopprijs berekenen.  Produceren.