Voelsprieten Informatieavond

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Bewustwordingsworkshop
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
De ECHO van elk kind Project ECHO Bangalore India Empowerment of Children and Human rights Organisation Een PowerPoint over Good Practice…
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Wonderful world Muziek: H. Mancini Bewerkt door Cecile .
Ludo Daems.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Tijd verprutsen is het hart van vernieuwing. Informatietechnologie is een groot boos beest, dat constant op je deur klopt. Hoe lang houd je dat beest.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
De zin en onzin van bewegen bij MS
Aanpak problematisch gedrag
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Wij, Jij & Ik! Een veilige school voor iedereen!.
Om soms eens dieper over na te denken
Ben je er ook zo zeker van dat niemand in je geinteresseerd is?
Voeding en kinderen.
IPC Nederland.
Fitheid en gezondheid.
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
OGW op de Firtel.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Q U I Z De kunst van de stilte De kracht van de stilte.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een lach op het gezicht van kinderen in Nederland.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Verbindend communiceren met ouders
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
De creativiteit van mevrouw Bol
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Biz-y Yoga Energiek & Gezond aan het werk.
Een smakelijke oude dag
Natuurvoeding heeft levenskracht
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Transcript van de presentatie:

Voelsprieten Informatieavond Zonder gevoel gaat niets Ohne gefühl geht gar nichts Prof. Gerald Hüther, neurobioloog. ©Jeanine Kouijzer, coaching de Schildpad

Doel van de avond: Herkenning, ervaring, voelen Afstand nemen, uitzoomen Ander perspectief op “problematiek” Handvatten, inzichten mee naar huis. Geen oplossingen

Even voorstellen! Wie ben jij? Jeanine Kouijzer, Even voorstellen! Wie ben jij?

Ik haal adem!

Hooggevoeligheid? Voor iedereen anders? Hsp test van Elain Aron. Wat vertelt ons deze test?

Waar loop jij als begeleider tegenaan? Hoe zit het met jouw eigen gevoeligheid?

Aandacht = zintuigen+ Denken/bewustzijn Voelsprieten ? Binnen – buiten Balans Aandacht = zintuigen+ Denken/bewustzijn

Binnen en buiten aandacht? Waar is je aandacht! Aandacht is als lijm!

Ik haal adem! Ik ben!

Dynamische balans van kinderen/ (hoog) gevoeligheid Wat laat een kind zien wanneer het uit balans is?

Wat is de natuur van een kind? Actief, bewegelijk en niet gelijkmatig Onderzoeker, nieuwschierig Ontdekker, grenzeloze mogelijkheden Zijn mogelijkheden zelf vorm geven EIGENZINNIG en “gemaakt” om te leren en groeien Gerald Hüther: 98 % van de kinderen net naar school gaan Hoog begaafd….(kunnen moeiteloos divergent denken wat nodig is voor creativiteit). Wanneer zij 26 jaar zijn zijn dat er nog maar 2 %

Scheiden en struktureren Voelsprieten ? Binnen – buiten Balans Bloeien, Liefde, Iets goed kunnen, In contact (met anderen vanuit jezelf, Beheersen. Hoofdzaken. Voeding, Zorgen voor, moederen Verteren/ stukjes hakken Groei Zintuigen, ogen Spelen, ontdekken leren Scheiden en struktureren Helderheid creeren, Hoofd en bijzaken loslaten Ik ben! Zijn, eigen-aardig, Stilte, rust, kracht

Oef 1 stuiterballetjes Oef 2 visueel onthouden Belang van zintuigen bij leren! Sensorische integratie- primaire reflexen Samenwerking linker en rechter hersenhelft Ogen: kijken en zien Lezen en gezondheid!

Spelen!!!

Hoe is het met jouw balans?

Zonder ons gevoel, zonder zintuigen kunnen we niet leren, niet groeien/ ontwikkelen……….. Optimaal leren = optimale groei hersenen: Wanneer er een emotie, gevoel, beleving bij het leren betrokken is. Kennis koppelen aan plezier = Sterke positieve stimulans voor groei in hersenen. Goed-fout waardering bij leren: leren wordt meer conditioneren. Fout: als pijnprikkel voor hersenen. Wanneer een kind in zijn element is, hoe zit het dan met zijn voelsprieten??????

Hoe zwaar is jouw hoofd? Klopt het wat je denkt?

Invloed van beleving op gevoel en de voelsprieten + - + - Beleving

Hoe ziet morgen eruit? Hoe was het vandaag?

Waarom is structuur? Zelfstandigheid=structuur

Hoofdopruimen! Is ordenen en structureren

Ademhaling en aanraken geven structruur en ruimte

Voelsprieten en Voeding! Eten en drinken en vertering

De basis: Voeding, brandstoffen/bouwstoffen te korten. Vertering: individueel, eliminatie diet. Rust: slaap, niets doen, overzicht, planning, opgeruimd hoofd, beeldscherm, heftige beelden en impressies, regelmaat en ritme. Stilte: tekenen, meditatie, ademhaling Aangeraakt worden (voet)massage: je mag er zijn, liefde, veiligheid, lichaamsbewustzijn