Voelsprieten Informatieavond Zonder gevoel gaat niets Ohne gefühl geht gar nichts Prof. Gerald Hüther, neurobioloog. ©Jeanine Kouijzer, coaching de Schildpad
Doel van de avond: Herkenning, ervaring, voelen Afstand nemen, uitzoomen Ander perspectief op “problematiek” Handvatten, inzichten mee naar huis. Geen oplossingen
Even voorstellen! Wie ben jij? Jeanine Kouijzer, Even voorstellen! Wie ben jij?
Ik haal adem!
Hooggevoeligheid? Voor iedereen anders? Hsp test van Elain Aron. Wat vertelt ons deze test?
Waar loop jij als begeleider tegenaan? Hoe zit het met jouw eigen gevoeligheid?
Aandacht = zintuigen+ Denken/bewustzijn Voelsprieten ? Binnen – buiten Balans Aandacht = zintuigen+ Denken/bewustzijn
Binnen en buiten aandacht? Waar is je aandacht! Aandacht is als lijm!
Ik haal adem! Ik ben!
Dynamische balans van kinderen/ (hoog) gevoeligheid Wat laat een kind zien wanneer het uit balans is?
Wat is de natuur van een kind? Actief, bewegelijk en niet gelijkmatig Onderzoeker, nieuwschierig Ontdekker, grenzeloze mogelijkheden Zijn mogelijkheden zelf vorm geven EIGENZINNIG en “gemaakt” om te leren en groeien Gerald Hüther: 98 % van de kinderen net naar school gaan Hoog begaafd….(kunnen moeiteloos divergent denken wat nodig is voor creativiteit). Wanneer zij 26 jaar zijn zijn dat er nog maar 2 %
Scheiden en struktureren Voelsprieten ? Binnen – buiten Balans Bloeien, Liefde, Iets goed kunnen, In contact (met anderen vanuit jezelf, Beheersen. Hoofdzaken. Voeding, Zorgen voor, moederen Verteren/ stukjes hakken Groei Zintuigen, ogen Spelen, ontdekken leren Scheiden en struktureren Helderheid creeren, Hoofd en bijzaken loslaten Ik ben! Zijn, eigen-aardig, Stilte, rust, kracht
Oef 1 stuiterballetjes Oef 2 visueel onthouden Belang van zintuigen bij leren! Sensorische integratie- primaire reflexen Samenwerking linker en rechter hersenhelft Ogen: kijken en zien Lezen en gezondheid!
Spelen!!!
Hoe is het met jouw balans?
Zonder ons gevoel, zonder zintuigen kunnen we niet leren, niet groeien/ ontwikkelen……….. Optimaal leren = optimale groei hersenen: Wanneer er een emotie, gevoel, beleving bij het leren betrokken is. Kennis koppelen aan plezier = Sterke positieve stimulans voor groei in hersenen. Goed-fout waardering bij leren: leren wordt meer conditioneren. Fout: als pijnprikkel voor hersenen. Wanneer een kind in zijn element is, hoe zit het dan met zijn voelsprieten??????
Hoe zwaar is jouw hoofd? Klopt het wat je denkt?
Invloed van beleving op gevoel en de voelsprieten + - + - Beleving
Hoe ziet morgen eruit? Hoe was het vandaag?
Waarom is structuur? Zelfstandigheid=structuur
Hoofdopruimen! Is ordenen en structureren
Ademhaling en aanraken geven structruur en ruimte
Voelsprieten en Voeding! Eten en drinken en vertering
De basis: Voeding, brandstoffen/bouwstoffen te korten. Vertering: individueel, eliminatie diet. Rust: slaap, niets doen, overzicht, planning, opgeruimd hoofd, beeldscherm, heftige beelden en impressies, regelmaat en ritme. Stilte: tekenen, meditatie, ademhaling Aangeraakt worden (voet)massage: je mag er zijn, liefde, veiligheid, lichaamsbewustzijn