Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

3-jarigen in het basisonderwijs
Realisatie kindcentrum
Hoera, een oudergesprek!
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Redactioneel schrijven Les 1
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Communicatie met ouders
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Lezen: doe het goed voor
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Tafels stoelen langs de kant Vorm groepjes van 4 Ga bij elkaar staan.
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Even voorstellen.. Regels Groep Rol groep.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Groepsdynamiek 1.
Opgroeien in de stad les 3
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
TRENDS 2014 Hafida
Wjk.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Talent in Ontwikkeling
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Loopbaancompetenties
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Communicatie 7e les.
Communicatie 3e les.
Passend onderwijs.
Talent in Ontwikkeling
Eindpresentatie module 5
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Schoolgroepbijeenkomst
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

pemwjk3

Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt verkregen, met je directe collega’s op de groep. Neem met elkaar jullie ruimte en materialen onder de loep. Breng, indien dit ten goede komt aan de groep en de individuen erin, veranderingen aan. Maak met je collega’s een afspraak de doorgevoerde veranderingen te evalueren.

het samenstellen van kleine groepen Bespreek jouw visie over het vormen van kleine groepen met je directe collega’s in de klas. Vraag hen naar hun visie en laat ze daarbij ook concrete voorbeelden ter onderbouwing geven. Bespreek met elkaar of jullie huidige kleine groepssamenstellingen een toegevoegde waarde voor de kinderen zijn. Wanneer dit niet het geval is vorm je, waar mogelijk, nieuwe groepen. Maak met je collega’s een afspraak de doorgevoerde veranderingen te evalueren.

vrij spelen in de groep Bespreek jouw inzichten m.b.t. het vormen van sub-groepen en de omgeving in het kader van vrij spelen met je directe collega’s op de groep. Wanneer je naar aanleiding van dit gesprek veranderingen doorvoert is het belangrijk dat je een moment afspreekt waarin je deze evalueert.

Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt. Bedenk bij iedere waarde een voorbeeld waaruit blijkt dat deze belangrijk is in jouw groep.

Aangaan van relaties Aansluiting zoeken Belangstelling voor andere kinderen Communicatie Eigen manier van communiceren Eigen spel temidden van andere kinderen Eigenspel en samenspel Elkaar bevestigen Elkaar overtuigen Elkaar uitdagen Gevoel van eigenwaarde Imiteren van groepsgenoten Inleven in de ander Invoegen in de groep Je eigen positie Jezelf kunnen zijn Kijken naar elkaar

Jezelf kunnen zijn Samen spelen Van elkaar leren en samen doen

Ongestoord met een paar kinderen spelen binnen de groep Ontdekken van de wereld van de ander Ontmoeten van gelijkwaardige anderen Op jezelf kunnen zijn Saamhorigheid Samen beleven Samen een probleem oplossen Samen dingen doen waarbij beleven het beleven belangrijker is dan het doel Samen lol hebben Samen ontdekken Samen plezier hebben Samen spelen Samenwerken en uitproberen Samenwerken tussen kinderen Strategieen lerenom mee te kunnen spelen; er omheen lopen, nadoen, etc. Uitleg geven aan elkaar Van elkaar leren en samen doen Verantwoordelijkheid Verdraagzaamheid/acceptatie Wij-gevoel Zorg voor elkaar

Met elkaar bekijk je welke waarden (bijlage 4) het meeste gekozen zijn en deze hang je naast elkaar. Kies vervolgens voor jezelf uit de meest gekozen waarden een top drie van de meest belangrijke waarden van de groep voor het kind. Met de hele groep probeer je, onder leiding van de docent, tot een top-3 te komen. Daarna ga je bedenken hoe je deze waarden onderdeel kunt laten zijn van je groep en wat daarin van hen verwacht wordt.

Huiswerk Lezen uit Pedagogisch Kader, Singer en Kleerekoper, pag. 77 en 78 Het basisboek van het VVE programma dat jullie op de locatie hanteren de informatie over waarden, routines, regels en rituelen. 2. Positief formuleren van regels Je hebt tijdens bijeenkomst drie een aanzet gemaakt met het positief formuleren van jullie regels. Pas dit, op al jullie regels toe. Bekijk hoe je de regels die jullie hanteren ook positief geformuleerd gaan uitdragen naar de kinderen. Evalueer hoe het hanteren van positief geformuleerde regels invloed heeft gehad op de groep.

Routines, rituelen en regels routines, rituelen of regels toegewezen die zij moeten voorbereiden aan de hand van de geboden literatuur en eigen praktijkvoorbeelden. Individueel Wanneer je voldoende informatie hebt bedenk je bij ieder onderwerp (dus bij regels, routines en riutelen) een eigen voorbeeld en de invloed daarvan op de groep en het proces. Schrijf deze voor jezelf op.

Regels onder de loep Neem je de door jou meegebrachte regels onder de loep. Markeer de negatief geformuleerde regels en maak een start met deze positief te formuleren.