Welkom! Leerlingen bij ouders zitten. Mobiele telefoon a.u.b. uit.
Mededelingen Overgangsrichtlijnen van klas 2 naar 3; Determinatie: keuze kader-, basis beroepsgerichte Leerweg; of gemengde Leerweg. Zorg en welzijn breed; Techniek breed; Economie & ondernemen; Leerwerktraject; Vervolgopleidingen;
Samengesteld in 2010 in samenwerking met de MR (ouders) Uitgangspunt vanuit de richtlijnen: iedere leerling is een bespreekgeval; De leerling met zijn of haar kwaliteiten en capaciteiten staat centraal; (niet alleen cijfers)
Docententeam neemt bindend besluit over overgang naar klas 3 en niveau BBL, KBL, GL of LWT; Overgangsrichtlijnen: website. Determinatie: voorlopige plaatsing in mei, besluit in juli tijdens laatste rapportvergadering. Overgang: besluit in juli tijdens laatste rapportvergadering.
Keuze wordt bepaald door: Interesse Capaciteiten Omgeving Arbeidsmarkt
Zorg en welzijn breed; Techniek breed; Economie & ondernemen
Klas 3: ◦ Examenprogramma zw is verdeeld in werkvelden; ◦ Periodes van 5 weken op een werkveld; ◦ Samenwerken in groepjes; ◦ theoretische en praktische vaardigheden; ◦ Afsluiting d.m.v. eindprestaties
Werkvelden verdeeld in 4 groepen: ◦ (gezondheids)zorg; gehandicaptenzorg, ouderenzorg en zorg voor zieken. ◦ Uiterlijke verzorging en haarverzorging; ◦ Sport, SPW en kinderopvang; ◦ Facilitaire dienstverlening: voeding horeca;
Zorg en welzijn (zw) Nederlands (Ne) Engels (En) Wiskunde (Wi) examenvak KBL Rekenen: rekentoets leerjaar 4! Biologie (Bi) Maatschappijleer 1 Maatschappijleer 2; examenvak BBL Kunstvakken 1 (Kv1) Lichamelijke Opvoeding (Lo) Studieles
Derde klas: ◦ Bouwtechniek ◦ Mobiliteit ◦ Elektrotechniek ◦ Metaaltechniek
Derde klas: ◦ Periodes van 5 weken op een afdeling; ◦ theoretische en praktische opdrachten; ◦ toetsing: Theorie Praktische opdrachten Reflexie Werkhouding/ beroepshouding
In de vierde klas keuze voor een vakgebied: ◦ Bouwtechniek ◦ Metaaltechniek ◦ Electrotechniek ◦ Mobiliteit ◦ Installatietechniek Eindexamen is techniek breed ;
Techniek breed Nederlands (Ne) Engels (En) Wiskunde (Wi) Natuur- Scheikunde 1 (Nask1) Maatschappijleer 1 (Ma1) Kunstvakken 1 (Kv1) Lichamelijke Opvoeding (Lo) Studieles
Klas 3: ◦ Pilot vernieuwing beroepsgerichte programma’s; ◦ Samenwerken in groepjes; ◦ theoretische en praktische opdrachten; ◦ Toetsing: combinatie van praktijk en theorie
Leerjaar drie: profielmodules: Logistiek 1; Commercieel 1; Secretarieel 1; Administratie 1; Leerjaar vier: keuzevakken
Onderdelen: Receptie; Winkel; Etalage; Magazijn; Projecten: opzetten van een bedrijf.
Economie en ondernemen Nederlands (Ne) Engels (En) Wiskunde (Wi) Economie (EC) Maatschappijleer 1 (Ma1) Kunstvakken 1 (Kv1) Lichamelijke Opvoeding (Lo) Studieles
Gelijkwaardig aan TL; of met extra eindexamenvak TL diploma; Doorstroom naar MBO-4; Doorstroom naar HAVO-4;
Kies een sectorTechniek □ Zorg en Welzijn □ Economie □ Verplichte vakken1. Nederlands 2. Engels 3. Wiskunde 4. Maatschappijleer 1 5. Lichamelijke opvoeding 6. KV1 1. Nederlands 2. Engels 3. Wiskunde 4. Maatschappijleer 1 5. Lichamelijke opvoeding 6. KV1 1. Nederlands 2. Engels 3. Wiskunde 4. Maatschappijleer 1 5. Lichamelijke opvoeding 6. KV1 Beroepsgerichte vak6. Techniek breed6. Zorg Welzijn breed6. Economie en Ondernemen Sectorvak 7. Nask17. Biologie 7. Economie Keuzevakken (1 vak kiezen uit) 8. Duits (klas drie verplicht) 9. □ Biologie □ Economie □ maatschappijleer 2 ( één keuze maken) 8. Duits (klas drie verplicht) 9. □ Economie □ Nsk1 □ maatschappijleer 2 ( één keuze maken) 8. Duits (klas drie verplicht) 9. □ Nsk1 □ Biologie □ maatschappijleer 2 (één keuze maken)
Klas 3: 4 weken stage, bij voorkeur twee verschillende bedrijven; GL: twee weken stage; Klas 4: 1 dag stage per week (lintstage) voor BBL en KBL
Een leerroute waarbij de leerling wordt uitgedaagd en uitgenodigd, door de combinatie van binnen- en buitenschools leren met meer praktijk en minder theorie, te slagen voor het vmbo-diploma (BBL) Speciaal voor kinderen die: Moeite hebben met de theorie; Een praktische instelling hebben;
Programma: ◦ Nederlands; ◦ Maatschappijleer; ◦ Beroepsgericht vak (zorg welzijn, economie of techniek) ◦ Veel stage; (1 a 2 dagen per week) ◦ Eigen leeromgeving met veel structuur; ◦ Volwaardig BBL diploma; ◦ Doorstroom naar MBO 2 in gelijke sector;
Tweejarig examenprogramma; Cijfers van leerjaar drie tellen mee voor schoolexamen; SE toetsen: schoolexamen voortgangstoetsen: overgang KV1 afgesloten derde leerjaar;
Het VMBO is Voorbereidend Beroepsonderwijs……geen eindopleiding.
TECHNIEK auto,meubel,operator,install.,mechatr.human technology) ZORG en WELZIJN (kinderopv.,jeugdzorgnverpleging,mode,sport,voeding,horeca) HANDEL en ECONOMIE! (winkel,ond.,makelaar,fin.,adm.,jur.med.,log.) LANDBOUW, VOEDSEL en LEEFOMGEVING UNIFORMBEROEPEN(geschikt?) (alle beroepen!)
ROC’S: ZADKINE, ALBEDA, DA VINCI HOUT- EN MEUBILERINGSCOLLEGE SCHEEPVAART - EN TRANSPORTCOLLEGE GRAFISCH LYCEUM EDUDELTA, WELLANT (AOC) SSPB(st.stim.pr.bw), SCHILDER^SCOOL, MET.,INSTALLATIEWERK Z-H,ZORGWAARD
BEROEPS OPLEIDENDE LEERWEG (BOL) BEROEPS BEGELEIDENDE LEERWEG (BBL) (dubbel inschrijven)
(NIVEAU 1: ASSISTENTENOPLEIDING-TOELATINGSEISEN: 16 JAAR) (zh?) startcollege/aka NIVEAU 2: BASIS BEROEPSOPLEIDING (help.?) Basis NIVEAU 3: VAKOPLEIDING (verz.)combinatie…..? Kader NIVEAU 4: MIDDENKADEROPLEIDING Kader (mmz,ped.med,kind. Jeugd) (mmz,my zorg volw/gehand)
MBO DIPLOMA MIDDENKADER (niv. 4) TOELATING HBO NIET ALLE ROC’S BIEDEN ALLE LEERWEGEN EN ALLE NIVEAUS AAN VARIANTEN OP STUDIEDUUR EN PLAATSINGS- NIVEAU MOGELIJK! (basis 3 en kader 3) INTAKE GESPREK/cijferlijst
Keuze wordt bepaald door: Interesse 4-(passie..blijkt toch beste uit te werken) Capaciteiten 3-(altijd blijven doen waar je toch al goed in bent) Omgeving 2-(wat anderen denken dat je moet gaan doen) Arbeidsmarkt 1-(varkenscyclus) Verkeerde keuze……?
BEROEPSINTERESSETEST KLAS 2 (MBO ONDERWIJSMARKT – 3e en 4e klas.) (BEZOEK OPEN DAGEN-3 e en 4 e klas) VERSTREKTE DOCUMENTATIE(lijstje bij deur) KRANTEN, TIJDSCHRIFTEN, INTERNET EIGEN INITIATIEF VAKLEERKRACHT DECAAN
Maandag 19 januari 2015
Bedankt voor uw aandacht!