Stress op de middelbare school presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Inhoudstafel Wat zijn stressoren Soort bedreiging Aangeboren versus aangeleerd Duur en intensiteit Objectief versus subjectief Beheersbare en onbeheersbare stressoren Waarschijnlijkheid, voorspelbaarheid, zekerheid Interne versus externe stressoren presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Wat zijn Stressoren = een stress-situatie Prikkels die de leefomgeving, evenwicht van een individu verstoort of bedreigt. Kan subjectief of objectief zijn Stimulus kan niet zomaar genegeerd worden of routinematig verwerkt worden. presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Soort bedreiging Volgens McGranth drie onderverdelingen Fysieke bedreiging Egobedreiging Interpersoonlijke bedreiging Elke bedreiging heeft een andere psychosomatische weerslag op het individu presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
Aangeboren versus aangeleerd Klasseren volgens mate waarin ze stressresponsen uitlokken Van factoren die bij iedereen stress uitlokken Tot factoren die men heel moeilijk kan associëren met stress. presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Duur en Intensiteit 2 andere aspecten van stress: intensiteit en de mate waarin de situatie blijft Onderverdeling: kortdurende, weinig intensieve stressoren kortdurende, intensieve stressoren langdurige, weinig intensieve stressoren langdurige, intensieve stressoren catastrofe Allen subjectief Ook de situatie is van belang Kinderpsychiatrie: minder ernstige maar chronische problemen => stress presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
Objectief versus Subjectief Belangrijke eigenschappen van de stressor zijn meestal subjectief Verband tussen subjectieve- en objectieve-stress-situatie is niet duidelijk Moeilijk om bepaald belang toe te kennen aan stressor zelf Afhankelijk van hoe een individu samenspel van factoren ervaart Veel wetenschappers zeggen dat het onmogelijk is de objectieve wereld ervan te kennen presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
Beheersbare en onbeheersbare stressoren Belangrijke Variabele= de mate waarin individu een stressor kan beheersen Bepaalt endocriene stressrespons Subjectieve gevoel van baas -> objectieve beïnvloedbaarheid Situatie niet kunnen beheersen -> presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
Waarschijnlijkheid, voorspelbaarheid, zekerheid Voorspelbaarheid + onbeheersbaarheid = belangrijke stress veroorzakende aspecten van stressoren Voorspelbaarheid beheersbaarheid Voorspelbaar en niet beheersbaar vb.waarschuwing + bom Waarschijnlijkheid voorspelbaarheid Waarschijnlijkheid = de kans dat iets gebeurd objectief en subjectief Voorspelbaarheid => vooraf signaal tijd tussen signaal en stressor presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
Interne versus externe stressoren Stress classificeren volgens oorsprong: Uit fysische omgeving Uit individu => cognitieve stimuli presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4
presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Bronnenlijst Tekst: Compernolle, T., (1987), Stress op de middelbare school. Leuven: Acco Afbeeldingen: (“hoe ga ik om met schoolstress”, 2015) (“Krijg je stress van je gadgets? 5 Manieren om er beter mee om te gaan”, 2014) (“slechtere schoolprestaties door gescheiden ouders, 2013) (“stressvrij- citaten”, 2015) (“tips om stress te verminderen”, ZD) presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4