Stress op de middelbare school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Gedrag van dieren Havo/vwo.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Aspecten van evaluatieonderzoek
Risico’s en gevaren van techniek
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie.
Posttraumatische Stress-stoornis
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Blijf kalm, Word niet boos Blijf hoffelijk
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Schizofrenie en verwante stoornissen
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
DE MENGBAARHEID VAN DE BUURT Leefbaarheid in woonbuurten.
Veiligheid Niels Veryepe.
Wat is veiligheid in het algemeen?
Psychologie van de beweging: afspraken
Arousal, angst & stress Definities
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Psychotherapie en armoede
Opvoedingsondersteuning
 Auteurs: F.J. Bredt, T.I.J. van den Berg, L.A.M. Elders, A. Burdorf.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Open de wereld themadag FODOK en JC
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Dossier Empowerment.
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Boek: biologie voor jou HAVO A
Stage: Basisschool de Klingerberg
Ontwikkeling en de basisschool
Groepsdynamica.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Dieren, gedrag en leefomgeving
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Heel gewoon maar toch anders.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Consumentengedrag Beslissen
Inleiding in de Psychopathologie
Prikkelverwerkingspatronen
Consumentengedrag Leren I
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
1. Kan je objectief kijken?
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Inleiding in de Psychopathologie
Gezond en Vitaal aan het werk
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Psychiatrische stoornissen
Gezond en ziek.
Gezond en ziek.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Zoeken naar informatie op het Internet.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Gezond en ziek.
Transcript van de presentatie:

Stress op de middelbare school presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Inhoudstafel Wat zijn stressoren Soort bedreiging Aangeboren versus aangeleerd Duur en intensiteit Objectief versus subjectief Beheersbare en onbeheersbare stressoren Waarschijnlijkheid, voorspelbaarheid, zekerheid Interne versus externe stressoren presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Wat zijn Stressoren = een stress-situatie Prikkels die de leefomgeving, evenwicht van een individu verstoort of bedreigt. Kan subjectief of objectief zijn Stimulus kan niet zomaar genegeerd worden of routinematig verwerkt worden. presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Soort bedreiging Volgens McGranth drie onderverdelingen Fysieke bedreiging Egobedreiging Interpersoonlijke bedreiging Elke bedreiging heeft een andere psychosomatische weerslag op het individu presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

Aangeboren versus aangeleerd Klasseren volgens mate waarin ze stressresponsen uitlokken Van factoren die bij iedereen stress uitlokken Tot factoren die men heel moeilijk kan associëren met stress. presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Duur en Intensiteit 2 andere aspecten van stress: intensiteit en de mate waarin de situatie blijft Onderverdeling: kortdurende, weinig intensieve stressoren kortdurende, intensieve stressoren langdurige, weinig intensieve stressoren langdurige, intensieve stressoren catastrofe Allen subjectief Ook de situatie is van belang Kinderpsychiatrie: minder ernstige maar chronische problemen => stress presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

Objectief versus Subjectief Belangrijke eigenschappen van de stressor zijn meestal subjectief Verband tussen subjectieve- en objectieve-stress-situatie is niet duidelijk Moeilijk om bepaald belang toe te kennen aan stressor zelf Afhankelijk van hoe een individu samenspel van factoren ervaart Veel wetenschappers zeggen dat het onmogelijk is de objectieve wereld ervan te kennen presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

Beheersbare en onbeheersbare stressoren Belangrijke Variabele= de mate waarin individu een stressor kan beheersen Bepaalt endocriene stressrespons Subjectieve gevoel van baas -> objectieve beïnvloedbaarheid Situatie niet kunnen beheersen ->  presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

Waarschijnlijkheid, voorspelbaarheid, zekerheid Voorspelbaarheid + onbeheersbaarheid = belangrijke stress veroorzakende aspecten van stressoren Voorspelbaarheid beheersbaarheid Voorspelbaar en niet beheersbaar vb.waarschuwing + bom Waarschijnlijkheid voorspelbaarheid Waarschijnlijkheid = de kans dat iets gebeurd objectief en subjectief Voorspelbaarheid => vooraf signaal tijd tussen signaal en stressor presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

Interne versus externe stressoren Stress classificeren volgens oorsprong: Uit fysische omgeving Uit individu => cognitieve stimuli presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4

presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4 Bronnenlijst Tekst: Compernolle, T., (1987), Stress op de middelbare school. Leuven: Acco Afbeeldingen: (“hoe ga ik om met schoolstress”, 2015) (“Krijg je stress van je gadgets? 5 Manieren om er beter mee om te gaan”, 2014) (“slechtere schoolprestaties door gescheiden ouders, 2013) (“stressvrij- citaten”, 2015) (“tips om stress te verminderen”, ZD) presentatie door Elise Miechielssens 1BaTp B4