Luisteren naar ouders Week 4
Programma vandaag Theoretische uiteenzetting Plenair oefenen in de klas Zelfstandig oefenen
Theoretische uiteenzetting
Omgaan met gevoelens Stelling: Het uiten van gevoelens maakt je kwetsbaar 4
Omgaan met gevoelens Als iemand zijn gevoelens onder woorden brengt, moet hij letten op twee dingen: - Hoe hij dat brengt: dmv ik-boodschap (dus niet indirect) - Waarop het gevoel is gebaseerd: gebeurtenissen/ feiten/ ervaringen *valkuil: je eigen normen en waarden
Hoe exploreer je gevoel van anderen? Observeer het nonverbaal gedrag (congruentie) Vertoon actief luistergedrag Parafraseer en vat samen Vraag door (ook op gevoel) Vlucht niet in feiten Weet van ophouden Personaliseer (ontwijk termen als wij, men, de mensen, de meesten)
Veel gemaakte fouten Niet-terechte geruststelling (het komt wel goed) Te snelle identificatie De ander gevoelens toedichten
Oefenen gevoelens In tweetallen: - Oefenen met gevoelens, probeer door te vragen op de verhalen van de ander - Tijd: 20 min.
Plenair oefenen Oefenen voor de klas 3 personen per gesprek, 1 pedagoog, 1 schaduwpedagoog, 1 ouder Rest van de klas observeert a.d.h.v. bijlage 2
Zelfstandig oefenen in viertallen met: - Actieve luisterhouding - Doorvragen - Vragen stellen - Concretiseren - Samenvatten/ op gevoel reflecteren - Feedback geven a.d.h.v. zelf geschreven casus
Kat is dood gereden Bindend studieadvies Relatie uit
Zelfstandig werken Bestudeer Hoofdstuk 8 ESV en Hoofdstuk 5 uit Cultuurbepaalde communicatie Tussenevaluatie: leerdoelen/ verdiepende leerwens: hoe ver ben ik? Wat is mijn ontwikkeling? Opnemen in reflectieverslag 4 Verwerk feedback medestudenten ook in reflectieverslag 4