Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Respectvolle bejegening
Advertisements

Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Reflectie.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Vrienden.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
uw kind begeleiden bij huiswerk
Communicatie en dementie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Volksuniversiteit Zwolle
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardig-heden
Luisteren naar ouders Pascal van Schajik
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Pedagogische theorieën
Gespreksvaardigheden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
motiverende gespreksvoering
Eline Bouwman Kamer 2.57 http//:med.hro.nl/ginka/
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Eigen voortgang  Regisseurs  Focus.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Communicatieve Vaardigheden
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Wat is DRAMA??.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
gesprekstechnieken Les 2
Les 5: Verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Luisteren naar ouders Week 4

Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen

Theoretische uiteenzetting

Omgaan met gevoelens  Stelling: Het uiten van gevoelens maakt je kwetsbaar 4

Omgaan met gevoelens Als iemand zijn gevoelens onder woorden brengt, moet hij letten op twee dingen: - Hoe hij dat brengt: dmv ik-boodschap (dus niet indirect) - Waarop het gevoel is gebaseerd: gebeurtenissen/ feiten/ ervaringen *valkuil: je eigen normen en waarden

Hoe exploreer je gevoel van anderen?  Observeer het nonverbaal gedrag (congruentie)  Vertoon actief luistergedrag  Parafraseer en vat samen  Vraag door (ook op gevoel)  Vlucht niet in feiten  Weet van ophouden  Personaliseer (ontwijk termen als wij, men, de mensen, de meesten)

Veel gemaakte fouten  Niet-terechte geruststelling (het komt wel goed)  Te snelle identificatie  De ander gevoelens toedichten

Oefenen gevoelens In tweetallen: - Oefenen met gevoelens, probeer door te vragen op de verhalen van de ander - Tijd: 20 min.

Plenair oefenen  Oefenen voor de klas  3 personen per gesprek, 1 pedagoog, 1 schaduwpedagoog, 1 ouder  Rest van de klas observeert a.d.h.v. bijlage 2

Zelfstandig oefenen in viertallen met: - Actieve luisterhouding - Doorvragen - Vragen stellen - Concretiseren - Samenvatten/ op gevoel reflecteren - Feedback geven a.d.h.v. zelf geschreven casus

 Kat is dood gereden  Bindend studieadvies  Relatie uit

Zelfstandig werken  Bestudeer Hoofdstuk 8 ESV en Hoofdstuk 5 uit Cultuurbepaalde communicatie  Tussenevaluatie: leerdoelen/ verdiepende leerwens: hoe ver ben ik? Wat is mijn ontwikkeling? Opnemen in reflectieverslag 4  Verwerk feedback medestudenten ook in reflectieverslag 4