Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen
Ace-gymnasium - Amstelveen Class of Excellence Bedoeld voor: Hoogbegaafde leerlingen (getest en niet getest) Hoog intelligente leerlingen Begaafdheids profielschool VWO+: verdiepen en/of verbreden Top down lesgeven Bovenkant van de groep bepaald het tempo Kleinere klassen (max 25) Meer leerlingen met “handicap” Enkel of dubbel (dubbel: “bv autisme en dyslexie”) Veel jonge leerlingen die klas(sen) hebben overgeslagen op basisschool Klas 1 t/m 3 hierna reguliere VWO programma (met eventueel Grieks en/of Latijn)
Ace lessen Anders dan binnen regulieren VWO lessen: Sneller door stof heen Abstracter Willen extra worden uitgedaagd (hakken af als het te makkelijk is) Door hogere tempo meer vrijheid om te verbreden en/of te verdiepen Beta-vakken onderbouw 1 e klas:2 uur Bio 1 uur Nask Soms door 1 docent (= 3 uur Science) 2 e klas:1uur Bio 2 uur Nask 3 e klas:1 uur Bio 2 uur Na 1,5 uur Sk
Bèta didactiek Meer nadruk op natuurwetenschappelijk denken Practica Ontwerpen – plan van aanpak Uitvoeren Evalueren – negatieve terugkoppeling Voorbeeld: Isolatie proef - Bekerglas met kokend water Theorie in grote abstracte kaders Niet stap voor stap door boek heen Eind doel neerzetten en tussenstappen zelf laten ontdekken/bedenken Voorbeeld: Bewegingsvergelijkingen van Newton in 2 e klas Voorbeeld: Elektriciteitsregels voor serie en parallel zelf laten ontdekken in practicumsituatie als begrippen bekend zijn
Warmte proef Stap 1 - De opdracht: Open vraagstelling waarbij leerling zelf veel in moet vullen “Je krijgt 2 bekerglazen met 100 mL kokend water. Isoleer 1 van deze glazen dit zo goed mogelijk zonder gebruik te maken van voorwerpen/materialen die gemaakt zijn om te isoleren.” Stap 2 – Het plan van aanpak: Schrijf een plan van aanpak waarin je beschrijft wat je waarom gaat doen en gebruiken en stem af met docent/TOA. Hierbij wordt ook gekeken welke materialen voorhanden zijn en wat je zelf mee moet nemen. Stap 3 – Het experiment: Uitvoeren van de proef. Stap 4 – Verslaglegging: Het schrijven van een verslag. Elke groep krijgt een 3 cijfer die middelen tot eindcijfer voor het PvA; de uitvoer van het experiment (hebben ze gedaan wat in het PvA staat); Het verslag.
Breed theoretisch kader Eerste wet van Newton: “Eenparige beweging” F res = 0 a = 0 v = constant (= v gem ) s = v gem *t Tweede Wet van Newton: “Eenparig versnelde beweging” F res ≠ 0 a ≠ 0 (N.B. a = constant) v ≠ constant a = ∆v/∆t v gem = (v eind + v begin )/2 s = v gem *t
Sterke punten Ace Relatief rustige/veilige omgeving Meer persoonlijke aandacht Sommige leerlingen zouden op het regulieren VWO gaan onderpresteren (POP’ers) worden nu voldoende uitgedaagd Richt zich op waar het plafond van de leerling zit niet op de eindtermen Uitrol naar regulieren VWO klassen In deze groepen makkelijker “experimenteren” Werkvormen Lesplannen Opdrachten
Knel en/of verbeterpunten Ace houdt op na 3 jaar 4 VWO In klas 3 naast Ace toetsen ook VWO cijfers nodig (voor vakadvies) Versnellen/verdiepen kan niet echt want anders bovenbouw stof (deels) behandeld Niet mogelijk om doorlopende leerlijn aan te bieden over hele opleiding Weinig/geen uren om nieuw materiaal te ontwikkelen VWO/Gym boeken niet toereikend Weinig bestaand materiaal Ontwikkeling practica/lessen Behoefte aan (nog) meer vakoverstijgend onderwijs
Cern – excursie 6V