Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Differentiatie in de klas
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Presentatie Procedure naar het VO
op deze informatiebijeenkomst van het
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Lesgeven en begeleiden
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Intersectoraal Klas 3.
Datum Naam school Naam presentator
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Het gymnasium op het Ludger
Voortgezet onderwijs Peter Albersen.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Welkom in het eerste leerjaar!
“Help mij het zelf te doen”
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Basis voor Ruimte en Ruimte voor Excellentie De technieklessen en NASK-lessen vormen de basis Vaardigheden vooruitlopend op ontwerpen: meten, tekenen,
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Social work Week 2.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Wiskunde in de bovenbouw havo
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Excellentie  Brugklas-traject  Tweede klas  Derde klas  Bovenbouw voor meer informatie:
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Schoolsoort & brugklas Binnen het Lyceum mavo havo atheneum gymnasium In de brugklas verdeeld in mavo mavo/havo havo/atheneum atheneum gymnasium.
DELF Junior op het Augustinianum
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Presentatie EduCheck SOML
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Koningin Julianaschool,
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Differentiatie in de klas
Startscherm, filmtrailer
Talentontwikkeling op de HAVO
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Talentontwikkeling op het VWO
Universitaire Pabo van Amsterdam
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen

Ace-gymnasium - Amstelveen Class of Excellence  Bedoeld voor:  Hoogbegaafde leerlingen (getest en niet getest)  Hoog intelligente leerlingen  Begaafdheids profielschool  VWO+:  verdiepen en/of verbreden  Top down lesgeven  Bovenkant van de groep bepaald het tempo  Kleinere klassen (max 25)  Meer leerlingen met “handicap”  Enkel of dubbel (dubbel: “bv autisme en dyslexie”)  Veel jonge leerlingen die klas(sen) hebben overgeslagen op basisschool  Klas 1 t/m 3  hierna reguliere VWO programma (met eventueel Grieks en/of Latijn)

Ace lessen  Anders dan binnen regulieren VWO lessen:  Sneller door stof heen  Abstracter  Willen extra worden uitgedaagd (hakken af als het te makkelijk is)  Door hogere tempo meer vrijheid om te verbreden en/of te verdiepen  Beta-vakken onderbouw  1 e klas:2 uur Bio 1 uur Nask  Soms door 1 docent (= 3 uur Science)  2 e klas:1uur Bio 2 uur Nask  3 e klas:1 uur Bio 2 uur Na 1,5 uur Sk

Bèta didactiek  Meer nadruk op natuurwetenschappelijk denken  Practica  Ontwerpen – plan van aanpak  Uitvoeren  Evalueren – negatieve terugkoppeling  Voorbeeld: Isolatie proef - Bekerglas met kokend water  Theorie in grote abstracte kaders  Niet stap voor stap door boek heen  Eind doel neerzetten en tussenstappen zelf laten ontdekken/bedenken  Voorbeeld: Bewegingsvergelijkingen van Newton in 2 e klas  Voorbeeld: Elektriciteitsregels voor serie en parallel zelf laten ontdekken in practicumsituatie als begrippen bekend zijn

Warmte proef  Stap 1 - De opdracht: Open vraagstelling waarbij leerling zelf veel in moet vullen “Je krijgt 2 bekerglazen met 100 mL kokend water. Isoleer 1 van deze glazen dit zo goed mogelijk zonder gebruik te maken van voorwerpen/materialen die gemaakt zijn om te isoleren.”  Stap 2 – Het plan van aanpak: Schrijf een plan van aanpak waarin je beschrijft wat je waarom gaat doen en gebruiken en stem af met docent/TOA. Hierbij wordt ook gekeken welke materialen voorhanden zijn en wat je zelf mee moet nemen.  Stap 3 – Het experiment: Uitvoeren van de proef.  Stap 4 – Verslaglegging: Het schrijven van een verslag.  Elke groep krijgt een 3 cijfer die middelen tot eindcijfer  voor het PvA;  de uitvoer van het experiment (hebben ze gedaan wat in het PvA staat);  Het verslag.

Breed theoretisch kader Eerste wet van Newton: “Eenparige beweging” F res = 0  a = 0 v = constant (= v gem ) s = v gem *t Tweede Wet van Newton: “Eenparig versnelde beweging” F res ≠ 0  a ≠ 0 (N.B. a = constant) v ≠ constant a = ∆v/∆t v gem = (v eind + v begin )/2 s = v gem *t

Sterke punten Ace  Relatief rustige/veilige omgeving  Meer persoonlijke aandacht  Sommige leerlingen zouden op het regulieren VWO gaan onderpresteren (POP’ers) worden nu voldoende uitgedaagd  Richt zich op waar het plafond van de leerling zit niet op de eindtermen  Uitrol naar regulieren VWO klassen  In deze groepen makkelijker “experimenteren”  Werkvormen  Lesplannen  Opdrachten

Knel en/of verbeterpunten  Ace houdt op na 3 jaar  4 VWO  In klas 3 naast Ace toetsen ook VWO cijfers nodig (voor vakadvies)  Versnellen/verdiepen kan niet echt want anders bovenbouw stof (deels) behandeld  Niet mogelijk om doorlopende leerlijn aan te bieden over hele opleiding  Weinig/geen uren om nieuw materiaal te ontwikkelen  VWO/Gym boeken niet toereikend  Weinig bestaand materiaal  Ontwikkeling practica/lessen  Behoefte aan (nog) meer vakoverstijgend onderwijs

Cern – excursie 6V