Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Door goede gesprekken groeien
Commissie Wijkgericht werken
Beheer fietsparkeren bij stations
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Presentatie Plannen Cartouche Toekomst Clubhuis en terras
Molen Ceres Mogelijke ontwikkeling terrein rond molen Ceres.
Karel Doormanplein Herinrichting openbare ruimte 12 oktober 2011 Raymond Zwanziger.
Thema Natuur – luik groen
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Fietsparkeren in Delft
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Fietsbeleid in Culemborg
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Huisvesting Nijmegen Mariëtte van Dorst, bestuurder Hera
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Startbijeenkomst, 10 november 2011 OMMETJE LAAG-KEPPEL.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
In gesprek Naast de online enquêtes zijn we dit jaar ook gestart met klantenpanelavonden. Dit heeft voor ons veel mooie inzichten, verklaringen en bruikbare.
IP Schepenstraat.
Burgerinitiatieven.
Presentatie projectplan werkgroepen
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
Verkeersveilige Schoolomgeving
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Rioolvervanging 'De Lors'
Presentatie Groenadoptie
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
Onveilig ……… Met name in:  Oostsingel, Westdampark  Achterstraat, Wagenstraat  Pinautomaten, Stegen Hangjongeren Slechte verlichting.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
WIJKSCHOUW EERDE ZATERDAG 27 OKTOBER UUR Vanaf De Brink.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Digitale informatieborden Kor van der Velde, beleidsmedewerker/contactfunctionaris kernen en wijken.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Stimuleringsfonds 2016 Bijeenkomst 31 mei 2016 De Baander Dalen.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
SOCIALE COHESIE & LEVEN IN JE JEUGDLOKAAL Geen vandaal aan ons lokaal Gent, 11 en 18 oktober 2016.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Informatiedag verenigingen
Het buurthuis als ontmoetingsplek
Duurzaamheid in Gennep
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
En jij? Kijk op: Infobijeenkomsten Zij maken de buurt En jij? Kijk op:
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Casus Wijkatelier Groen en Gezond Gageldonk-West
Leefbaarheid in Hellendoorn
Oeververvanging, waarom?
Buurt werkT Hoe werkt het?.
Buurtschap Zuid Ontwerp 1 Ontwerp 2 Ontwerp 3
Gemeente Veenendaal Wijkbudget en Fonds Maatschappelijke
Bewoners binnenstad Sneek
Weer in de lift.
Leden enquête Otto Philipse
Gemeente Veenendaal Wijkbudget en Fonds Maatschappelijke
Transcript van de presentatie:

Hansenstraat wil uit de vergetelheid…

 Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld. In directe omgeving zijn alle straten /wijken opgeknapt; Haarlemmertrekvaart, Pasteurtstraat, Nieuw Leyden, Willem de Zwijgerlaan, etc. Behalve de Hansenstraat (en omliggende straten). Subsidie wijkinitiatieven gemeente Leiden (is ingediend)

 De Hansenstraat is erg verouderd en oogt armoedig; losse fietsen, fietsen blokkeren stoep, er is overlast vanwege fietsdiefstal, losse/scheve stoeptegels, plantenbakken zijn kapot, er is weinig leven te zien op straat. v Huidig Straatbeeld Hansenstraat

 Centraal: een oplossing bieden aan het fietsenprobleem, door uitbreiding en herinrichting fietsparkeer plekken. Doordat het een project is van bewoners voor bewoners zal dit project de ontmoeting en samenwerking tussen bewoners onderling vergoten. In het projectplan is er aandacht voor meer/mooier groen in de wijk en zitplaatsen voor bewoners om elkaar te ontmoeten. Doel van indienen projectplan en aanvraag subsidie

 Het project richt zich op de Hansenstraat en de korte Hansenstraat. De zijstraten worden, waar mogelijk, ook in het project meegenomen. Uitvoering project

 -Openbare ruimte en aanzien straatbeeld wordt verbeterd (geen fietswrakken, blokkades stoep opgeheven, mooie plantenbakken en bankjes); -Bewoners denken actief mee aan mogelijke oplossingen (d.m.v. enquête, individuele gesprekken en buurtoverleg); -Het gebruik van de fiets stimuleren; -Meer/mooi groen in de wijk; betrokkenheid bewoners bij onderhoud. Hoe wordt leefbaarheid in wijk verbeterd en betrokkenheid van bewoners vergroot?

 Er is een voorstel voor ingediend: -Aanschaf nieuwe fietsrekken Falco (meer ruimte efficiënt, veilig voor de fiets); -Aanschaf plantenbakken, combi met zitjes -Aanschaf groen en grond voor inrichting plantenbakken; -Aanschaf overig straatmeubilair (bankjes, picknicktafels) -Aanschaf materiaal opknappen huidige plantenbakken (o.a. betonverf) -Overige kosten  Begroting is nog indicatief. Bijstelling wordt verwacht na bespreken fietsenplan met afdeling verkeer, zij kunnen mogelijk deels in de kosten bijdragen Begroting

 Voorbereidend onderzoek Er is gekeken naar:  Diverse soorten fietsenrekken;  Fietstrommels (kosten liggen rond 2.000/3.000 euro);  Buurtstalling (overdekt of helemaal afgesloten)  Buurtstalling in de vorm van bestaande gebouwen, ruimte die bewoners beschikbaar stellen (bleek niet haalbaar) Er is een Enquête onder de bewoners gehouden: Peilen van behoeften  aan welk soort fietsenstalling bestaat er behoefte? openbare klemmen, buurtstallingen of trommels?  aandacht voor aspecten als tarifering (kosten stalling), afstand, mogelijke plek stalling.

  Bewoners waren zeer blij en positief met dit initiatief;  Merendeel bewoners geeft aan overlast te ervaren en dan met name door het blokkeren van de stoep door de vele fietsen;  Merendeel bewoners geeft aan alleen interesse in een overdekte stalling, meestal vanwege de verwachte prijs en de organisatie die daarmee gepaard gaat. Locatie: op de open plek bij in de buurt van de Mareschool 6;  Geen enkele bewoner heeft aangegeven een ruimte beschikbaar te hebben of beschikbaar te willen stellen;  Meerderheid bewoners geeft aan dat ze graag nieuwe fietsenrekken willen hebben voor hun eigen deur, een aantal bewoners zegt dat dit wel afhangt van soort fietsrek en de locatie. Resultaten enquête

 Wat willen de bewoners met nieuw verworven ruimte?  Ruime meerderheid geeft aan interesse te hebben in nieuwe plantenbakken (55%). Of een tuintje (30%) of een picknicktafel (25%). Tot slot:  Over het algemeen zijn de bewoners het eens dat er meer fietsenrekken moeten komen en een ruime meerderheid geeft aan dat ze zelfs geen bezwaar hebben om een parkeerplek op te offeren voor een aantal fietsenrekken.  Veel tips een nieuwe ideeën van bewoners! Resultaten enquête (2)

 Conclusies vooronderzoek  meer winst door herinrichting en uitbreiding van bestaande fietsparkeerplekken;  huidige fietsbeugels zijn niet efficiënt geplaatst en er zijn er te weinig. In totaal zijn er nu 70 plaatsen beschikbaar, terwijl er zo’n 150 fietsen geparkeerd staan (gemiddelde van meerdere tellingen);  Er komt extra ruimte beschikbaar door weghalen slecht onderhouden plantenbakken en bovengrondse vuilcontainers ;  De nieuwe groenbakken worden in afstemming met de Groengroep Groenoord-Zuid aangeschaft, waarbij ook afspraken gemaakt worden over het inrichten en onderhouden van de bakken. Daarnaast zullen een aantal bestaande nog redelijk onderhouden groenbakken opgeknapt worden (met name door te schilderen). Conclusies projectplan

 Fietsrekken Falco

 Combinatie groenbak en zitplaats Ideeën

 Nog meer ideeën…