Sharon Van Audenhove t. +32 9 264 84 23 f. +32 9 264 69 71 Eindelijk vertrokken? Belevingsonderzoek bij jongeren die de bijzondere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
“In balans” met sociale netwerken
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Ik wens je De kracht van god.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
“Hoe kom ik aan klanten?”
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Powerpoint gemaakt door
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Tennis, de rustige, respectvolle sport.
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
muzikale bewerking van
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
Indien je vóór mij zou sterven,
Ik ben Alice Jan Simoen Ellen De Bie.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hoe is dat ... ouder worden ?.
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
Lieve zoon/dochter ....
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Interpreteren van data
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Aan de slag met de BETERapp
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoe is dat ... ouder worden ?.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Wie ben ik?.
Om soms eens dieper over na te denken
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Gods aanwezigheid ontdekken
Het Geluk.
Armoede is … Sieg Monten
vrijheid Innerlijke vrijheid.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Desistance & druggebruikende delinquenten Charlotte Colman IRCP Universiteit Gent Antwerpen, 8 november 2011.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rauw en troosten.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
JEUGDzorg - voor wie?.
Jongvolwassenheid met autisme
Transcript van de presentatie:

Sharon Van Audenhove t f Eindelijk vertrokken? Belevingsonderzoek bij jongeren die de bijzondere jeugdbijstand verlaten

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Inleiding Overgang naar volwassenheid Belevingsonderzoek Methode Follow-up Diepte-interviews Bevindingen Positief toekomstperspectief Na de uitstroom: drie typologieën Conclusie Aanbevelingen beleid en praktijk Overzicht 2 HEADER

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove De overgang naar volwassenheid = keuzevrijheid Kwetsbare periode ~ maatschappelijk kwetsbare jongvolwassenen “Emerging adulthood” (Arnett, 2000) Verhoogd risico op sociale uitsluiting op verschillende levensdomeinen: Onderwijs/werk Huisvesting Vrije tijd Politie en justitie (Sociale) relaties Gezondheid (lichamelijk, psychisch, druggebruik) Algemeen welbevinden Inleiding: Overgang naar volwassenheid footer 3

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Stempel ‘maatschappelijke kwetsbaarheid’ voorbarig? Het bestaande onderzoek naar transitie bij jeugdzorgverlaters is voornamelijk: Gefragmenteerd Kwantitatief Kwalitatief en follow-up onderzoek = zeldzame combinatie De ‘stem’ van de jongeren is belangrijk Bijdrage aan de wetenschap, voor het beleid en de praktijk Inleiding: Belevingsonderzoek footer 4

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Algemene doelstelling (in)zicht krijgen in de beleving, ervaring en noden van +17-jarige jongeren die zich in de overgangsperiode bevinden tussen het verlaten van de BJB en het opbouwen van een zelfstandig leven Belangrijkste onderzoeksvragen 1)Hoe kijken de jongeren, net vóór de uitstroom, naar de toekomst? Plannen & verwachtingen? Mogelijkheden & moeilijkheden? Overgang BJB - zelfstandig(er) leven (beter) ondersteunen? 2)18 maanden later: ervaringen & belevingen van de jongeren? Successen & moeilijkheden? Plannen en verwachtingen? Overgang BJB - zelfstandig(er) leven (beter) ondersteunen? Inleiding: Onderzoeksdoelstelling footer 5

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Follow-up onderzoek, met twee fasen: Eerste fase: vóór de uitstroom uit de BJB (n=71) => Peilen naar het toekomstperspectief Tweede fase (FU): minstens 18 maanden na de eerste fase (n=58) => Peilen naar de transitieperiode Steekproeftrekking (eerste fase) Methode footer 6 Aantal voorzieningen (N= 28)Aantal jongeren (N= 71) Begeleidingstehuizen  Leefgroep  TrainingsCentra voor Kamerbewoning (TCK)  Begeleid Zelfstandig Wonen (BZW) Begeleidingstehuizen cat. 1bis12 Gezinstehuis11 Onthaal-, oriëntatie- en observatiecentrum (OOOC) 34 Thuisbegeleidingsdiensten24 Diensten voor BZW26 Diensten voor pleegzorg36 Gemeenschapsinstellingen119 Andere: onder toezicht van de jeugdrechtbank12

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Een vooruitblik naar de uitstroom: verlies primeert 1) Verlies van controle over de nakende uitstroom Natuurlijk proces ~ verschillende emoties: - Vreugde (n=15): “Nog 62 dagen te gaan, en dan eindelijk vrijheid.” - Angst (n=10): “Ik wou dat ik hier [leefgroep] eeuwig kon blijven.” - Ambivalentie (n=46): “Ik voel me klaar om alleen te wonen. ‘k Kijk ernaar uit, maar ik heb ook schrik.” 2) Verlies (scheiding) van siblings, vrienden, begeleider en/of pleegouders “Het afscheid hier zal zwaar zijn, want ik laat mijn zus achter, en mijn beste vriend.” MAAR OOK…. Voorzichtig optimisme: de kans om met een schone lei te beginnen. “De dag dat ik de bijzondere jeugdzorg mag verlaten, zie ik als een kans om mij te bewijzen. Ik wil trots zijn op mezelf en ik wil ook dat mijn omgeving fier kan zijn.” Bevindingen: vóór de uitstroom (n=71) footer 7

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Toekomstverwachtingen: Twee derde: positief toekomstperspectief Positief, geen moeilijkheden (n=18): “Ik zie de toekomst positief in. Ik verwacht geen moeilijkheden, want ik heb bijna mijn diploma in handen, en daarmee zal ik snel werk vinden.” Positief, maar wel hindernissen, evenwel van voorbijgaande aard (n=30): “Ik denk dat het moeilijk zal zijn om werk te vinden. Ik zit ook met 5000 euro schulden. Mijn mama steunt me wel, gelukkig. Ik kom er wel, met vallen en opstaan.” Een derde: negatief toekomstperspectief “Mijn leven is een ramp. Slechte herinneringen. Ofwel ben ik het goede vergeten. Ik ben nog nooit gelukkig geweest, en zal dit nooit zijn. Er is toch niemand die voor me klaarstaat.” footer 8

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Drie typologieën typeren de transitieperiode: Typologie 1 (n=17) = ‘Those moving on’ (Stein, 2006) Bevindingen: na de uitstroom (n=58) footer 9 TOEKOMSTPERSPECTIEF EERSTE ONDERZOEKSFASE TRANSITIEPERIODE Positief, zonder moeilijkhedenLogisch vervolg: “Ik studeer verder, ik zit op kot. Eigenlijk is er niet zoveel veranderd ten opzichte van twee jaar terug. Het echte leven moet nog beginnen he, eens ik werk heb.” Positief, maar wel hindernissen, evenwel van voorbijgaande aard Partner of vast werk = sleutel(s) tot succes: “Door mijn huidige vriend te leren kennen, heb ik echt stabiliteit in mijn leven. Hij doet me stralen en wijst me naar de toekomst vol mogelijkheden.” “Ik ben ervan overtuigd dat het dankzij mijn werk is dat ik ben zoals ik nu ben. Ik heb een deftig loon, leuke job, toffe collega’s. Ik had dat nooit durven dromen, ik vond mezelf altijd dom.”

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Typologie 2 (n=32) = “Survivors” (Stein, 2006) “Vroeger waande ik me superman. Ik dacht dat niets me zou overkomen. Niet dus. Het is belangrijk om niet bij de pakken te blijven zitten en direct actie te ondernemen.” footer 10 TOEKOMSTPERSPECTIEF EERSTE ONDERZOEKSFASE TRANSITIEPERIODE: omgaan met de moeilijkheden Positief, zonder moeilijkhedenIntrinsieke motivatie: “Vroeger waande ik me superman. Ik dacht dat niets me zou overkomen. Niet dus. Het is belangrijk om niet bij de pakken te blijven zitten en direct actie te ondernemen.” Positief, maar wel hindernissen, evenwel van voorbijgaande aard Intrinsieke motivatie + sociaal kapitaal (informeel sociaal netwerk): “Mijn moeder speelt een belangrijke rol in het doorbreken van mijn up en down leven. Zij zorgt ervoor dat ik mezelf een spiegel voor hou.” NegatiefSociaal kapitaal: BJB-begeleider: “Zonder BZW? Ik denk dat ik nu onder een brug zou slapen. Ook het feit dat ze [IB] mij geholpen heeft om de slechte band met mijn ma een plaats te geven, betekent veel voor mij.”

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Componenten van een kwaliteitsvolle begeleider: 1)Aanwezigheid van een vertrouwelijke relatie Betrouwbaarheid = dé kwaliteit van een gesprekspartner, dus ook van een hulpverlener Hoe? Door vertrouwelijk om te gaan met (gevoelige) informatie 2)Onvoorwaardelijke acceptatie Volwaardige gesprekspartner, inspraak en participatie (!) Niet ‘zagen’, controleren en sanctioneren Kansen bieden: vallen en opstaan toelaten 3)Flexibiliteit Tijd vrijmaken op momenten dat de jongeren dit nodig achten Samen dingen doen ≠ kennis verspreiden Outreachend werken (!!) footer 11

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Typologie 3 (n=9) = “Strugglers” (Stein, 2006) Praten over moeilijkheden? NEEN “Ik ben 20 nu en heb deze problemen al jaren. Ik wil en kan er met niemand over praten.” “Ik heb mijn verhaal al zoveel verteld en ze ([hulpverleners] luisteren toch niet. Ofwel staren ze voor zich uit, waardoor ge weet dat ze niet luisteren, maar enkel doen alsof. Ofwel hebben ze een kant-en-klare oplossing waar ik niet mee eens ben.” footer 12 TOEKOMSTPERSPECTIEF EERSTE ONDERZOEKSFASE TRANSITIEPERIODE: omgaan met de moeilijkheden Positief, maar wel hindernissen, evenwel van voorbijgaande aard Wenen en opzetten van een masker; druggebruik: “Als ik bij vrienden ben: pokerface. Ja, echt, niemand ziet aan mij dat ik eigenlijk diep ongelukkig ben.” NegatiefAutomutilatie of wenen; druggebruik: “Krassen is een manier om mij minder onzichtbaar, onbestaand en ongewenst te voelen.” “Door drugs te gebruiken, kan ik het leven nog enigszins aan.”

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Een bijzondere groep? Hun beleving is bijzonder, maar niet uniek De minderheid van de jeugdzorgverlaters is ‘maatschappelijk kwetsbaar’ Het belang van intrinsieke motivatie en sociale steun Kwaliteit van de sociale binding > loutere aanwezigheid Beleid Subsidiariteit  perspectief van de jongeren Legitimatieclash: Evidence-based werken (onderzoek & beleid)  relationele aspect (jongeren) Conclusie footer 13

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Praktijk Klimaat: ↑ dialoog (!!) en sterktegerichte benadering Voorbereiding: Praktische voorbereiding Samen dingen doen Sociale & emotionele ondersteuning Informeel netwerk herstellen, uitbreiden en bestendigen Verwerking van het verleden => ‘band’ met de hulpverlener is noodzakelijk: matching? Transitie: ‘In beeld blijven’ van de hulpverlener Beleid Vermaatschappelijking van de zorg? Inclusieverhaal Aanbevelingen footer 14

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Vragen/opmerkingen? footer 15

researchpublicationsconsultancyconferences Sharon Van Audenhove Van Audenhove, S. & Vander Laenen, F. (2010). Eindelijk vertrokken? Jongeren uit de bijzondere jeugdbijstand op weg naar volwassenheid. Tijdschrift voor Jeugdrecht en Kinderrechten, 11, Van Audenhove, S. & Vander Laenen, F. (2011). Zorg voor de toekomst: jongeren uit de bijzondere jeugdzorg in de overgang naar volwassenheid. Vlaams Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 30, Van Audenhove, S. & Vander Laenen, F. (2014). Het toekomstperspectief van jeugdzorgverlaters in Vlaanderen. Orthopedagogiek: onderzoek en praktijk, 53, Van Audenhove, S. & Vander Laenen, F. (2014). Transition secured? De beleving van jongeren die de bijzondere jeugdzorg verlaten. In: L. Pauwels & G. Vermeulen (Eds.), Update in de Criminologie (pp ). Antwerpen, Maklu. Van Audenhove, S. & Vander Laenen, F. (2015). Future expectations of young people leaving youth care in Flanders: the role of personal and social capital in coping with expected challenges. Child and Family Social Work, x, xx-xx. (Early view: published online ahead of the online publication of the journal issue). Online te raadplegen: Van Audenhove, S. (2015). ‘If the youth care worker had called at least it would show she cared’. Youngsters on the importance of care (pp ). In: Christiaens, J. (Ed.), It’s for your own good. Researching youth justice practices. Brussel, VUB Press. Van Audenhove, S. (2015). De beleving van jeugdzorgverlaters vóór en tijdens de transitieperiode. In K. De Vos, H. Grymonprez, D. Kerger, G. Roets, R. Roose & P. Verstraete (Eds.), + 18, Handboek Integrale Jeugdhulp, cahier 5, Brussel: Politeia. Meer lezen? footer 16

Contact Sharon Van Audenhove t f IRCP Ghent University Universiteitstraat 4 B – 9000 Ghent