Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Onze kernwaarden.
Van A naar (nog) Beter Beheersen van Ziekteverzuim
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
….. start van een beweging
Interventie bij een Politiekorps
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
In je element zijn slim samen
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Auke Hofstra B.V. Production Improvement Competentiemanagement.
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Hogescholen in Dialoog
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
PLATO™-Intensief- Leadership
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Werkplezier: in balans blijven
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Reorganisatie = (tijd)verspilling
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
Vitaliteit in perspectief
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
PRIMO Opleiding Taalexpert
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het coachende functioneringsgesprek
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Groepsdynamica.

gespreksvaardigheden
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Doelen van deze presentatie:
Wat wordt besproken Burn-out in het kort Het ontstaan van een burn-out
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Waar staan we ? Oktober Gezondheidsmanagement / NVAO.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Hoe bevorderen vrijwillige mobiliteit? De effecten van een loopbaancentrum Netwerk Personeelsconsulenten 1.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Bevlogenheid en leiderschap Prof. dr. Wilmar Schaufeli.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat betekent het voor jou?
Sturen op mentale veerkracht
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Werken aan werkvermogen
Werkenergieanalyse is gebaseerd op:
Werken met plezier en goed presteren
Veiligheidsprogramma’s toen…
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren Het is natuurlijk de bedoeling dat je het boek ‘Commitment. De belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties’ van Gyuri Vergouw (Vergouw 2013) gelezen hebt. Sta niet onnodig lang stil bij de theorie achter de dia’s; het gaat om een eerste kennismaking.

Wat is commitment? Beloften vastleggen, waarbij je je op een bepaald moment bereid verklaart en verbindt om concreet gedrag op een ander moment te vertonen. Je hebt daarbij sterke betrokkenheid bij het eindresultaat. Je doet dit bewust en zelfstandig. Je belofte is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.

Wat is het belang van commitment? Gecommitteerde medewerkers functioneren beter, zijn minder geneigd de organisatie te verlaten en zetten zich daar meer voor in.

Het driecomponentenmodel van Meyer en Allen Commitment heeft drie componenten: De affectieve component: medewerkers voelen zich onderdeel van het geheel en wil hiervan deel blijven uitmaken (positieve emotionele aanhankelijkheid) De continuïteitscomponent: medewerkers voelen de noodzaak hier te (moeten) werken De normatieve component: medewerkers voelen zich verplicht hier te (blijven) werken

Wat weten we over commitment? Tevreden medewerkers ontwikkelen een sterker gevoel van commitment naar de organisatie toe Maar… medewerkerstevredenheid is een slechte voorspeller van resultaatgerichtheid Er is een positieve relatie tussen de perceptie van de carrière als roeping en de mate van commitment (bijv. verpleegkundigen en leraren) De affectieve component voorspelt de prestaties van medewerkers beter dan de andere twee. Het management zal daarop dus sterk moeten sturen: sturen op hart en gevoel. Commitment is wederkerig

De 4 B’s van commitment Betrokkenheid Bevlogenheid Binding Bezieling

Betrokkenheid Heeft een sterke gevoelscomponent Is minder toetsbaar en controleerbaar dan commitment Is hierdoor vrijblijvender Gevaar: alleen met de eigen carrière bezig zijn Nb. 3 betrokkenheidsniveaus: Ik, Taak en Ander

Bevlogenheid Bevlogenheid is een positieve affectief-cognitieve toestand van opperste voldoening, die wordt gekenmerkt door vitaliteit, toewijding en absorptie 15-25% van de medewerkers is bevlogen En de rest? Workaholic, burn-out of gewoon tevreden

Hoe creëer je bevlogen medewerkers? Balans tussen taakeisen en energiebronnen Taakeisen vragen energie, energiebronnen geven energie

Taakeisen Challenging demands (uitdagend) Hindering demands (belemmerend) Afhankelijk van persoonlijke eigenschappen, kennis en vaardigheden, aantal jaren ervaring, privécontext

Energiebronnen Werkgerelateerd: de fysieke, sociale of organisatorische aspecten van het werk; reduceren taakeisen en de daaraan gekoppelde fysiologische en psychologische kosten Persoonlijk: staan los van het werk en helpen ook om de belasting van de taakeisen aan te kunnen

Werkbeleving De balans tussen taakeisen en energiebronnen: Taakeisen hoog, energiebronnen laag: stress Taakeisen laag, energiebronnen laag: apathie Taakeisen laag, energiebronnen hoog: verveling Taakeisen hoog, energiebronnen hoog: plezier, bevlogenheid

De kracht van bevlogenheid Werken met passie en energie Betrokken bij de organisatie Meer werkplezier Energiek en enthousiast Goede balans werk-privé Vitaal en dus langer inzetbaar Lager ziekteverzuim Besmettelijk En dus betere prestaties organisatie!

Een klimaat van bevlogenheid Top-down: goed voorbeeld doet goed volgen Realistische en uitdagende taakeisen Hoeveelheid beslissingsvrijheid medewerkers Zichtbaar maken meerwaarde inzet mensen Talentontwikkeling

De leiderschapsstijlen van Goleman De dwingende leiderschapsstijl De gezaghebbende leiderschapsstijl De affectieve leiderschapsstijl De democratische leiderschapsstijl De taakstellende leiderschapsstijl De coachende leiderschapsstijl

Effecten op commitment Dwingend: negatief Gezaghebbend: sterk positief Affectief: positief Democratisch: positief Taakstellend: negatief Coachend: positief Nb. Niet één stijl is onder alle omstandigheden de beste. Ontwikkel stijlflexibiliteit!

Opdracht Analyseer en evalueer nu de resultaten van de Vergouw-checklist: welke aandachtspunten voor duurzame inzetbaarheid op jouw school komen naar voren? We gaan dus terug naar dia 36 uit de andere PPt.

Slotopdracht Je hebt nu kennisgemaakt met een aantal belangrijke aspecten van HRM 2.0: een visie op (het schooldeel van) HRM, een visie op de leerkracht, eisen aan effectieve professionalisering(sactiviteiten) en duurzame inzetbaarheid van onderwijsprofessionals. Probeer nu eens kort samen te vatten wat deze dag je heeft opgeleverd. Denk erom: het gaat niet om volledigheid maar om een eerste inventarisatie van leerpunt en ‘werk aan de winkel’. Dit is al met al een rijk gevulde dag die voor sommige cursisten misschien wel te rijk zal blijken te zijn. Daarom lijkt het me goed dat ze, als daar nog tijd voor is, een eerste ‘oogstsessie’ plegen. Dat kan individueel, maar ook met anderen samen.