Leren & Professionaliseren Innoveren CfD Miriam Goes Joost Ruland excellent opleidenvergroten van innovatiekracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Fronter als e-portfolio
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
© de vries business consultancy, 2008
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
moderniseren van het curriculum.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
Professional Development Schools - Rijnmond
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Begeleiding bij Werkplekleren
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Transcript van de presentatie:

Leren & Professionaliseren Innoveren CfD Miriam Goes Joost Ruland excellent opleidenvergroten van innovatiekracht

2 Chemelot Innovation and Learning Labs Wat is CHILL? - opleiden en professionaliseren in het sleutelgebied chemie - bijdragen leveren aan de innovatie en valorisatie - verbinden van (initieel) opleiden en professionaliseren aan innovatie. - bieden van een up to date leer-werkomgeving Van wie is CHILL? - DSM, SABIC - Leeuwenborgh, Arcus, Zuyd, UM (MSP) met steun van OC&W, EL&I, provincie Limburg, tripool Voor wie is CHILL? - leerlingen in VO - deelnemers en studenten - professionals in het onderwijs (VO, MBO, HBO, WO) - professionals in het werkveld

3 Wat doet CHILL? Coördineren: professionaliseren & leren Faciliteren:up to date werkomgeving up to date werkomgeving plus operator up to date werkomgeving plus onderzoeker up to date werkomgeving plus operator en onderzoeker Coördineren en faciliteren in Communities for Development Bevorderen instroom en internationale samenwerking

4 Community for Development opdrachtgever coach ervaren professiona l beginnende professional(student) innovatie- opdracht faciliteiten assessor -opdracht is echt en staat centraal -gelijkwaardigheid -up to date faciliteiten -flankerend onderzoek -CHILL brengt bij elkaar regelt organiseert garandeert kwaliteit

5 baten Community assessor professionalisering: onderwijsgeld: coach up to date vakinhoudelijk verzorgen van onderwijs begeleiding en beoordeling professionalisering ervaren professional professionalisering: financiering door vakinhoudelijke opdrachtgever begeleiding opdrachtgever innovatie-resultaat financiering van e.p. en faciliteit beginnende professional competentie groei door intensievere begeleiding overige opbrengsten

6 Een CfD is een groep mensen die een intrigerende vraag, zorg, probleem of passie met betrekking tot een bepaald domein of product delen en die hun kennis en vaardigheden willen verdiepen door middel van een continue uitwisseling hierover (Wenger, McDermott & Snyder, 2002: Cultivating Communities of Practice. Harvard Business Press) Community for Development (CfD) (Community voor innovatieve ontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling; literatuur CoP)

7 domein gemeenschap praktijk Dimensies van een CfD Rollen binnen CfD’s van CHILL de beginnend professional (de lerende) de ervaren professional (de expert) de coach

8 1.Realisatie innovatie en/of valorisatie 2.Het leren van de gemeenschap en de partijen daarbinnen Doelen CfD’s CHILL:

9 De beginnende professional lerende en tevens collega openstaan voor de expertise van de coach en de ervaren professional delen van inhoud en voortgang met de rest van de CfD door samenwerking en uitwisseling expertise opbouwen en innovatieopbrengst realiseren

10 1.de eerst verantwoordelijke voor het realiseren van de innovatie op zijn/haar deelterrein en het realiseren van zijn/haar leerdoelen. 2.medeverantwoordelijk voor de realisatie van de innovatie op de andere deelterreinen alsmede voor de opbrengst van het geheel. 3.medeverantwoordelijk voor het leren van de andere deelnemers van de community De beginnende professional

11 bezit vakmanschap vraagbaak voor de beginnende professionals voorbeeldfiguur meewerkend voorman verzorgt (op afroep) inhoudelijke bijdragen De ervaren professional (de expert)

12 De spil van de CfD Coach t.a.v. de onderlinge relaties Coach t.a.v. het proces Coach t.a.v. vakinhoud De coach

13 de assessor in de rol van evaluator van het leerproces de opdrachtgever als evaluator van de opbrengst de student die zijn eigen leerproces beheert, verantwoordt en dus ook zelf evalueert Rollen buiten de CfD

14 Onderzoek naar inzet CfD’s en behalen van de doelen Tot november 2012 zijn er diverse metingen uitgevoerd: 1.twee kwantitatieve metingen m.b.v. een vragenlijst 2.twee interviews per CfD 6 CfD’s betrokken bij het onderzoek nl. RW, BV, Sappi, E2C en 2 van BIO. De CfD’s variëren van 3 tot 6 personen.

15 Analyse van de vragenlijsten De vragenlijst is ingedeeld in vijf subcategorieën: Betrokkenheid en werkwijze in de community (BETR) Meerwaarde van de community (MEERW) Werken en leren in de community (WLCOM) Assessment (alleen voor de studenten) (ASSES) Een aantal vragen over de externe opdrachtgever en de externe opdracht (EXOP)

16 Resultaten vragenlijsten

17 Hypothesen na resultaten vragenlijst en interviews eerste ronde Betrokkenheid en functioneren in de community (BETR) Verschil in- en externe communities Aandacht voor organisatie en afspraken Communicatie tussen school en bedrijf Grootte van de community Competenties van coach en ervaren professional Faciliteiten Tijdsduur Geschiktheid van opdracht

18 Hypothese Meerwaarde van de community (MEERW) motivatie deelnemers Hypothesen Werken en leren in de community (WLCOM) hogere of andere leeropbrengst voor studenten hogere leeropbrengst voor coach en ervaren professional andere rollen voor coach en ervaren professional Vervolg I hypothesen

19 Hypothese Assessment plaatsing CfD in- of extern speelt rol bij de beoordeling Hypothesen Externe opdracht en – opdrachtgever (EXOP) realiseren van innovatie gemakkelijker opbrengst is groter opdrachtgever meer tevreden externe opdrachtgevers zijn meer bereid te investeren Vervolg II hypothesen

20 Voortgang onderzoek en toekomstige Communities Hypothesen worden in tweede interviewronde getoetst en er worden een aantal vragen gesteld ter verduidelijking; Hierna resultaten vragenlijsten en interviews uitwerken en verbinden; Conclusies en aanbevelingen

21 Onderzoek en toekomstige Communities Eerste ronde van een ontwikkelcyclus van Communities Evaluatie en conclusies flankerend onderzoek leveren input voor inrichting tweede ronde Tweede ronde met flankerend onderzoek Procedure HBO volledig via CHILL Ook CfD in WO en pilot in MBO labtechniek