Methodiek: Plancyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Hoera, een oudergesprek!
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Collectief portfolio groep 3
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Portfolio
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Patronen en Integraal samenwerken
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Communicatie met ouders
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Onze doelen en visie in beeld
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring en reflectie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Methodiek: Plancyclus
1 Methodiek A Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Opgroeien in de stad les 3
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Wjk.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Observeren Les 3.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Samenwerken en communicatie
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Observeren Les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Observeren Les 2.
ADL Les 1.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Project gamemarket Les 1.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Methodiek: Plancyclus Wie zijn jullie? Hoe planmatig werk of studeer jij? Geef jezelf een cijfer tussen 1 en 5. Bij het doornemen van de lijst aanwezigen vraag ik ieder naar de stage plek. Ik stel mijzelf ook voor en zal ook in de rij gaan staan van 1 tot 5. Ik laat ze in groepjes gaan staan van 1 tot en met 5. Ieder mag vertellen waarom zij vindt dat zij daar staat. In hoeverre komen zij met planmatig of methodisch werken in aanraking op hun stage?

Programma Wat regels van mij en afspraken met elkaar De actualiteit Handleiding doornemen Plaatsbepaling plancyclus Eerste kennismaking met de plancyclus Eerste oefening Regels van mij: je mag te laat komen, kom zachtjes binnen en meldt je in de pauze of na de les bij mij; als je niet kan komen, laat het mij per mail weten; bereid iedere les goed voor, het is lastige stof, ik zal het uitleggen, maar jullie moeten ook veel oefenen.

Waarom de plancyclus om de reflex af te leren: er is een probleem, ik moet direct iets doen om kinderen, jongeren en ouders de juiste hulp of ondersteuning te kunnen bieden om collega’s, samenwerkingspartners en de overheid duidelijk te kunnen maken waarom je een bepaalde interventie inzet idem om het aan de cliënt duidelijk te kunnen maken Ik kan hier weer het voorbeeld geven van mijn jongerenwerkers en het voetbal toernooi.

Andere cycli De empirische cyclus = onderzoek, dus komen tot kennis vermeerdering De diagnostische cyclus = therapie, dus komen tot een verantwoorde aanpak De regulatieve cyclus = vergelijkbaar met de Plancyclus, maar dan in alle situaties

Hoe ziet de plancyclus er uit? Oriënteren Diagnosticeren Plannen Uitvoeren Evalueren

De fasen overgangen Oriënteren eindigt met probleemdefinitie. Probleemdefinitie leidt tot hypothesen. Diagnosticeren (onderzoeken van hypothesen) eindigt met diagnose, of liever analyse. Diagnose/analyse leidt tot doelen. Doelen vormen start voor Handelingsplan. Plannen eindigt met schema of plan voor uitvoering. Uitvoeren loopt over in evaluatie. Evaluatie kan leiden tot nieuw signaal, nieuwe diagnose of nieuwe kennis.

Waar is het mis gegaan? Kijk naar deze documentaire. Waar in de plancyclus is het mis gegaan? Terug naar het begin: hoe zouden jullie het aanpakken?

Groepjes samenstellen Ga weer in dezelfde groepen staan als aan het begin van de les. Hoe zou de ideale indeling van groepjes er uit kunnen zien?

Aan de slag met John Lees de casus goed. Jullie zijn de pedagoog/pem en moeten met dit gezin aan de slag. Hoe doe je dat volgens de plancyclus? Welke stappen moet je nemen?

John John is 4 jaar en enigs kind. Hij is goed gezond. Zijn beide ouders werken part-time. Twee jaar geleden is een stoornis in het autisme spectrum bij hem geconstateerd. Zijn ouders hebben in de loop van de jaren handvatten ontwikkeld om met het moeilijke gedrag van hun zoon om te gaan. Voordat hij aan een activiteit (dit kan ook eten of aankleden zijn) begint, spreken ze dit met hem door en geven hem instructies. Zij geven zo woorden aan zijn te verwachten belevingen en helpen hem zo zijn gedachten te ordenen. Vaak schieten ze hier mee raak. Op school is en blijft hij een eenling. Hij maakt moeilijk contact met andere kinderen en gaat zijn eigen gang. Andere kinderen kunnen zich daar aan storen, maar dat lijkt John niet te deren.. Als de leerkracht hem met zachte drang stimuleert om iets samen met andere kinderen te doen, is Leiden in last. John protesteert met veel misbaar. Uiteindelijk mag hij toch op zichzelf werken of spelen. Als de emoties hoog oplopen, is John moeilijk te kalmeren. Bovendien is John heel onzeker na een klassikale instructie, hij vindt het moeilijk om met zijn werk te beginnen. De leerkracht heeft echter niet altijd tijd en rust om hem individueel instructies te geven op de manier die hij kan begrijpen. Hij dreigt hierdoor een leerachterstand op te lopen. De ouders van John maken zich nu vooral zorgen over de sociale ontwikkeling van John. Zij bespreken dit met een pedagoog.

Afronding Vragen tot nu toe? http://educatie-en-school.infonu.nl/samenvattingen/70452-de-plancyclus-in-het-sociaal-agogisch-werk-een-samenvatting.html Beantwoord de eerste 3 fasen ahv de samenvatting van de link Lees hoofdstuk 1, 3 en 4 uit het boek De Plancyclus. Bereidt vragen voor je klasgenoten voor (mail ze mij alvast). Houdt de kranten en tv in de gaten op actualiteit.