Onderzoekend vermogen in beroepsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marktonderzoek als proces
Advertisements

Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Workshop opstellen adviesrapport
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Wat is een communicatieplan?
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Academische vaardigheden - C1.5
Management development lectoren HRO
Verkennen van de rol van onderzoek in het maken van een ICT-product
Examinering in het hbo en de rol van eindwerkstukken
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Onderzoek doen een methodische aanpak
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Parametric release Wat is dat?.
Meer innovatieve professionals
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/17/2017 De ontwikkeling van onderzoekend vermogen binnen het leren ontwerpen van een beroepsproduct VELON 27 maart 2015 Dr. Lisette Munneke.
Onderzoekend vermogen in Hoger BeroepsOnderwijs
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Praktijk.
De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Verpleegkundig redeneren
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Beoordelen is mensenwerk
Inspiratiesessie deelname onderzoekspilot: Implementatie van het protocol Beoordelen is mensenwerk. Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO.
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Praktijkgericht onderzoek
Product van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend vermogen in beroepsonderwijs Amersfoort 19 juni 2014 Dr. Daan Andriessen Ing. Dan Greve Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek Hogeschool Utrecht

Agenda Eis van onderzoekend vermogen Rol van onderzoekend vermogen in beroepsonderwijs Dialoog in groepen Eisen aan het niveau van onderzoekend vermogen

1. De eis van onderzoekend vermogen

Onderzoekend vermogen 2009: HBO raad (2009) “Kwaliteit als opdracht”: “In onze moderne samenleving is het cruciaal dat hbo-bachelors over een onderzoekend vermogen beschikken dat leidt tot reflectie, tot evidence based practice, en tot innovatie”. Nu zitten we in een herbezinningsfase. Niet zozeer voor het onderzoek door docenten en lectoren maar voor het onderzoek in de BA. Sluipenderwijs zijn de eisen opgeschroefd: kwaliteit als opdracht NVAO en accreditatiecommissies zijn hierop gaan toetsen. Na afkeuren opleidingen Inholland grote onduidelijkheid in het land over hoe hoog de lat ligt en wat de rol van onderzoek is. Inmiddels 26 opleidingen met een herstelperiode. wat bedoelen we met onderzoek? Wat is de functie van onderzoek? Op welk nivo moeten studenten het beheersen? Veelgehoorde misvattingen: Je moet examineren met een scriptie studenten moeten een afstudeeronderzoek doen Je mag niet meer afstuderen op een beroepsproduct Je moet individueel afstuderen Etc. Iedereen zegt iets anders (NVAO, HOBEON (binnen HOBEON), adviesbureaus) Onvoldoende aandacht voor de grote verschillen tussen opleidingen: Chemische technologie Bedrijfseconomie Media & entertainment management Engineering Conservatorium Debat wordt sterk bepaald door sociale wetenschappers. Bv Boek “Ontwerpen van technische innovaties” van lector Inge Oskam

Opdracht Expertgroep Protocol (2014) xxxxxxxxxxxxxxx 4/26/2017 Opdracht Expertgroep Protocol (2014) “Onderzoek de wenselijkheid en mogelijkheid van een gezamenlijk, bottom-up opgesteld protocol of protocollen voor het beoordelen van (kern)werkstukken en adviseer over de wijze waarop deze tot stand dienen te komen en aan welke kwaliteitseisen deze dienen te voldoen” xxxxxxxxxxxxx

Onderzoekend vermogen moet leiden tot: Reflectie: dit betreft het terugkijken op het eigen handelen in de beroepspraktijk, signaleren wat er niet goed ging, dat proberen te verklaren vanuit de kennisbasis en in diezelfde kennisbasis ook de uitgangspunten vinden voor een betere aanpak; Evidence-based practice: dit betreft het gebruiken van de kennisbasis om de juiste handelingen te kiezen; Innovatie: dit betreft het ontwikkelen van nieuwe handelingen en producten om de beroepspraktijk te verbeteren. VERANTWOORDEN ONDERBOUWEN VERNIEUWEN

Onderzoekend vermogen = Onderzoekend houding (Van der Rijst, 2009) kritisch zijn willen begrijpen willen bereiken willen delen willen vernieuwen en willen weten Onderzoeksresultaten van anderen toepassen Onderzoek doen

2. De rol van onderzoekend vermogen in beroepsonderwijs

Eisen aan een definitie voor onderzoek Beschrijft alleen definiërende eigenschappen van onderzoek, geen kwaliteitseisen Past bij zoveel mogelijk stijlen van onderzoek (onderzoeksparadigma’s) Past bij praktijkgericht onderzoek

Naar een definitie van onderzoek Onderzoek is een doelbewust en methodisch zoeken naar nieuwe kennis in de vorm van antwoorden op tevoren gestelde vragen volgens een tevoren opgesteld plan (Verschuren, 1994). Helderheid is nodig Allereerst over wat we onder onderzoek verstaan En wat dit betekent voor de bachelor: alleen leren werken in de praktijkstroom

Naar een definitie van onderzoek Onderzoek is een doelbewust en methodisch zoeken naar nieuwe kennis in de vorm van antwoorden op tevoren gestelde vragen volgens een tevoren opgesteld plan. Helderheid is nodig Allereerst over wat we onder onderzoek verstaan En wat dit betekent voor de bachelor: alleen leren werken in de praktijkstroom

Naar een definitie van onderzoek Onderzoek is een doelbewust en methodisch zoeken naar nieuwe kennis in de vorm van antwoorden op tevoren gestelde vragen volgens een tevoren opgesteld plan. Helderheid is nodig Allereerst over wat we onder onderzoek verstaan En wat dit betekent voor de bachelor: alleen leren werken in de praktijkstroom

Naar een definitie van onderzoek Onderzoek is een doelbewust en methodisch zoeken naar nieuwe kennis in de vorm van antwoorden op tevoren gestelde vragen. Helderheid is nodig Allereerst over wat we onder onderzoek verstaan En wat dit betekent voor de bachelor: alleen leren werken in de praktijkstroom

Een definitie van onderzoek Onderzoek is het methodisch beantwoorden van vragen dat leidt tot relevante kennis. Helderheid is nodig Allereerst over wat we onder onderzoek verstaan En wat dit betekent voor de bachelor: alleen leren werken in de praktijkstroom

Rol van onderzoekend vermogen hangt samen met beroepsproduct xxxxxxxxxxxxxxx 4/26/2017 Rol van onderzoekend vermogen hangt samen met beroepsproduct 1. Advies 2. Ontwerp 3. Eindproduct 4. Handeling 5. Onderzoek Mogelijke oplossing of een plan Verbeelding van een eindproduct Fysiek of digitale uitwerking van een ontwerp Professioneel gedrag naar cliënt of publiek Antwoorden en conclusies Organisatieadvies Pedagogisch advies Financieel advies Bouwontwerp Technisch ontwerp Bestemmings-plan Ondernemings-plan Schilderij ICT applicatie Apparaat Film Journalistieke tekst Les geven Voorstelling uitvoeren Hulpver-lenen Verplegen Therapie geven Leiding geven Ondernemen Archeo-logisch rapport Labora-torium rapport Forensisch rapport Naar Losse (2012) xxxxxxxxxxxxx

3. Dialoog in groepen

Welk soort beroepsproduct is kenmerkend voor uw opleiding? xxxxxxxxxxxxxxx 4/26/2017 Welk soort beroepsproduct is kenmerkend voor uw opleiding? 1. Advies 2. Ontwerp 3. Eindproduct 4. Handeling 5. Onderzoek Mogelijke oplossing of een plan Verbeelding van een eindproduct Fysiek of digitale uitwerking van een ontwerp Professioneel gedrag naar cliënt of publiek Antwoorden en conclusies Organisatieadvies Pedagogisch advies Financieel advies Bouwontwerp Technisch ontwerp Bestemmings-plan Ondernemings-plan Schilderij ICT applicatie Apparaat Film Journalistieke tekst Les geven Voorstelling uitvoeren Hulpver-lenen Verplegen Therapie geven Leiding geven Ondernemen Archeo-logisch rapport Labora-torium rapport Forensisch rapport Naar Losse (2012) xxxxxxxxxxxxx

Vragen Welke stappen zijn kenmerkend voor het tot stand brengen van het beroepsproduct? In welke stap(pen) is onderzoek nodig en welke methode(n) kenmerkt dit onderzoek? “Onderzoek is het methodisch beantwoorden van vragen dat leidt tot relevante kennis.”

4. Eisen aan het niveau van onderzoekend vermogen

Rol praktijkgericht onderzoek in bachelor het methodisch beantwoorden van vragen dat leidt tot relevante kennis, Teneinde het beroepsproduct te VERANTWOORDEN, ONDERBOUWEN en VERNIEUWEN Rol verschilt per soort beroepsproduct Verslaglegging bv: Beroepsproduct voor de opdrachtgever Verantwoordingsverslag voor de opleiding (goed heen en weer verwijzen!)

Dimensies van praktijkgericht onderzoek Methodische grondigheid (MG) Praktische relevantie (PR) (op basis van Butter, 2013)

Drie niveaus van onderzoekend vermogen Methodische grondigheid Praktische relevantie Bescheiden Diepgaander Uitgebreid Relevant voor de situatie / opdrachtgever BA Relevant voor het vakgebied MA Relevant voor wetenschap en maatschappij PhD (op basis van Butter, 2013)

Mogelijke dimensies van rigor, vastgelegd in Body of Knowledge & Skills Onderzoek Bescheiden Diepgaander Uitgebreid Gebruik literatuur Bewijskracht (Van Yperen, in press) Generalisatie Body of Knowledge Vakliteratuur vs Wetenschappelijke literatuur Nederlands vs Engels Theoretisch, Indicatief, Causaal Geen, Beperkte groep, Grote groep Vereiste kennis van onderzoeksdesigns en -methoden

Onderzoekend vermogen bij een advies-opleiding Voorbeeld 1

Data verzameling (waaronder literatuuronderzoek) Student doorloopt de onderzoekcyclus en maakt op basis daarvan een advies Advies Opdracht, kwestie, vraag en deel vragen Conclusie 5 1 Onderbouwen Verantwoorden Vernieuwen 4 Onderzoeks- methode 2 Data analyse 3 Data verzameling (waaronder literatuuronderzoek)

Bedrijfskunde / MER: Advies over een kwestie Verkennen van de kwestie: Kwestie zoals aangereikt Verkenning door student Kwestie zoals beoordeeld door student Afbakening: onderzoeksdoel Kennisgat: -> onderzoeksvraag Plan van aanpak Deelvraagstructuur Methodologie Planning Uitvoering: rol van onderzoeker vs rol van adviseur Adviesrapport voor opdrachtgever Onderzoeksverantwoording voor opleiding

Bedrijfskunde / MER: onderzoeksonderwijs Van kwestie naar onderzoeksvraag Kwaliteit van onderzoeksvragen en deelvragen Zoeken en gebruiken van literatuur en theorie Methodologie: Onderzoeksontwerp Houden van interviews Gebruik van vragenlijsten Analyseren van interviews Beschrijvende statistiek Analyseren en concluderen Adviseren Rapporteren

Onderzoekend vermogen bij een handelings-opleiding Voorbeeld 2

Rol van onderzoek bij handelen: Bachelor fysiotherapie (KNGF, 2006) Oriëntatie Anam-nese Fysio-therapeu-tisch onderzoek Analyse en diagnose-stelling Behandel-plan Uitvoe-ring behande-ling Evalua-tie Afslui-ting Anamnese onderzoek Wat is de hulpvraag? Hoe wordt het gezondheidsprobleem ervaren? Welke factoren zijn van invloed? Wat was het beloop? Wat zijn de verwachtingen? Etc.

Rol van onderzoek bij handelen: Bachelor fysiotherapie (KNGF, 2006) Oriëntatie Anam-nese Fysio-therapeu-tisch onderzoek Analyse en diagnose-stelling Behandel-plan Uitvoe-ring behande-ling Evalua-tie Afslui-ting Anamnese onderzoek Fysio-therapeutisch onderzoek Wat is de ernst? Wat zijn de stoornissen? Wat zijn de beperkingen? Wat is de invloed op het functioneren? Etc.

Rol van onderzoek bij handelen: Bachelor fysiotherapie (KNGF, 2006) Oriëntatie Anam-nese Fysio-therapeu-tisch onderzoek Analyse en diagnose-stelling Behandel-plan Uitvoe-ring behande-ling Evalua-tie Afslui-ting Anamnese onderzoek Fysio-therapeutisch onderzoek Diagnostisch onderzoek Wat is het oordeel over het gezondheidsprofiel? Is er een indicatie voor fysiotherapie?

Rol van onderzoek bij handelen: Bachelor fysiotherapie (KNGF, 2006) Oriëntatie Anam-nese Fysio-therapeu-tisch onderzoek Analyse en diagnose-stelling Behandel-plan Uitvoe-ring behande-ling Evalua-tie Afslui-ting Anamnese onderzoek Fysio-therapeutisch onderzoek Diagnostisch onderzoek Ontwerp onderzoek Wat is beoogde resultaat? Op welke termijn? Welke verrichtingen komen in aanmerking? Welke verrichtingen worden gekozen?

Rol van onderzoek bij handelen: Bachelor fysiotherapie (KNGF, 2006) Oriëntatie Anam-nese Fysio-therapeu-tisch onderzoek Analyse en diagnose-stelling Behandel-plan Uitvoe-ring behande-ling Evalua-tie Afslui-ting Anamnese onderzoek Fysio-therapeutisch onderzoek Diagnostisch onderzoekl Ontwerp onderzoek Monitoring onderzoek Wat is het klachtbeloop? Wat zijn tussenresultaten?

Rol van onderzoek bij handelen: Bachelor fysiotherapie (KNGF, 2006) Oriëntatie Anam-nese Fysio-therapeu-tisch onderzoek Analyse en diagnose-stelling Behandel-plan Uitvoe-ring behande-ling Evalua-tie Afslui-ting Anamnese onderzoek Fysio-therapeutisch onderzoek Diagnostisch onderzoek Ontwerp onderzoek Monitoring onderzoek Evaluatie onderzoek In welke mate zijn de behandeldoelen behaald? Hoe verliep het proces?

Onderzoekend vermogen bij een Eindproduct-opleiding Voorbeeld 3

Onderzoek ondersteunt regulatieve cyclus xxxxxxxxxxxxxxx 4/26/2017 Onderzoek ondersteunt regulatieve cyclus Regulatieve cyclus Oriëntatie Diagnose Ontwerp Implemen-tatie Evaluatie Onderzoekscyclus Probleem-verkennend onderzoek V A Onderzoekscyclus Diagnostisch onderzoek V A Onderzoekscyclus Ontwerp- onderzoek V A Onderzoekscyclus Monitoring onderzoek V A Onderzoekscyclus Evaluatie- onderzoek V A Onderzoeken Naar Leen (2012) xxxxxxxxxxxxx

Soorten afstudeerprojecten bij ICT opleidingen Type afstudeer-opdracht Beroepsproduct Kenmerken Fasen Onderzoeks- opdracht Onderzoeksrapport met eventuele aanbevelingen Antwoord op een technologisch georiënteerde kennisvraag Oriëntatie Diagnose (Evaluatie) Ontwerp-/adviesopdracht Ontwerpdocument of adviesrapport De verbeelding van een eindproduct Onderbouwde en uitgewerkte oplossing voor een probleem Ontwerp Productopdracht Bruikbaar eindproduct of proof of concept Fysieke of digitale uitwerking van een ontwerp Realisatie

De rol van onderzoeksvragen Methodisch werken Onderzoeken Wat ik ga ontwerpen en op welke manier ik dat ga doen Welke kennis en informatie heb ik daarvoor nodig? Doelstelling “ontwikkelen van een mobiel bestelsysteem voor kleinschalig eetcafé in Leiden” Hoofdvraag: “op welke manier kan een mobiel bestelsysteem voor kleinschalig eetcafé in Leiden worden gerealiseerd?” Ontwerpmethode en –fasen Deelvragen Ontwerpactiviteiten Onderzoeksmethoden

Vb: GAMP (Good Automated Manufacturing Practice) xxxxxxxxxxxxxxx 4/26/2017 Vb: GAMP (Good Automated Manufacturing Practice) Methodisch werken Onderzoek (deelvraag) Onderzoek (methode) Requirements Welke eisen stelt de opdrachtgever aan het te ontwerpen systeem, zodat zijn probleem wordt verholpen en zijn doel wordt bereikt? Interviews Specification Wat moet het systeem kunnen, zodat het probleem wordt opgeheven / zodat de nieuwe toepassing mogelijk wordt? Enquête onder gebruikers Literatuuronderzoek Design Hoe ontwerp je het systeem zodanig dat het de testen doorstaat? Aspect A Aspect B etc. xxxxxxxxxxxxx

Soorten onderzoek bij ontwerpen (naar Oskam et al., 2011) Beschrijving Vraag Technologie-verkenning In kaart brengen nieuwe technische mogelijkheden Wat zijn de laatste technische trends? Productanalyse Producten analyseren Hoe werken bestaande producten? Gebruiksanalyse Gebruik analyseren Hoe gebruiken gebruikers bestaande producten? Octrooi-onderzoek Zoeken naar vergelijkbare oplossingen Maakt mijn ontwerp geen inbreuk? Normen onderzoek Zoeken naar normen en richtlijnen Waaraan moet mijn ontwerp voldoen? Doelgroep-onderzoek Doelgroep in kaart brengen Wie is de doelgroep en welke wensen heeft die? Marktonderzoek Verzamelen van marktinformatie Hoe tevreden is men? Wat is het imago? Hoe groot is de markt etc.?

Dank voor uw aandacht Daan.andriessen@hu.nl @onderzoekcoach.nl Dan.Greve@hu.nl www.methodologie.hu.nl